13th Marine 13th Marine skrev:
Priset på cykeldelar i Sverige är helt galet, själv köper jag från tyskland.
Man kan spara mycket på att lära sig byta delar själv.
Detsamma gäller cyklar. Jag köpte min från Tyskland för klart mindre än halva priset.

• Gilla
Daniel Gr och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Detsamma gäller cyklar. Jag köpte min från Tyskland för klart mindre än halva priset.
Något tips på ställe att beställa cykel på? Jag behöver byta ut min i relativ närtid.

Jag shoppade på www.bunnyhop.de, men det var bara för att det var där just min cykeltyp var billigast denna gången.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Undvik bara bike-inn eller trade-inn (samma butik). De är helt hopplöst kass om det blir problem.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Eller se om du har något Cykelkök i närheten och bygg en egen Frankenstein-cykel :)

[länk]
Intressant, tack! Hade jag ingen aning om att det fanns.

Morfars fars gamla väggur från 1929 slutade gå för något år sedan. Pillade lite med den då, men fick inte igång den mer än några minuter och gav upp för jag inte fick den att gå jämnt.
Gjorde ett försök till idag och smörjde upp alla axeltappar efter lite rådgivning av en urmakare, man vill ju inte paja nåt med fel smörja!
Nu går den perfekt igen, vore ju trevligt om den gick till sin 100-årsdag!

Som kuriosa frågade jag först ChatGPT om lite råd och tjänstvilligheten visste inga gränser när den erbjöd sig att analysera ett foto av urverket och peka ut var jag skulle smörja…finn fem fel!
Urverk från gammalt väggur med exponerade kugghjul och delar, markerade med röda ringar för smörjning, på en träbas inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden med röda ringar är från ChatGPT
Urverk med kugghjul och metallkomponenter markerade med röda cirklar, från ett reparationsprojekt av ett väggur från 1929.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
ChatGPT är värdelös på det mesta förutom att skriva texter. Google Gemini hade jag testat för detta ändamålet. Lovar inte att det hade gått bättre, men den brukar spöa skiten ur ChatGPT rörande svårare frågor.

Obs: nu pratar jag om gratis varianterna. Betalvarianterna av ChatGPT är mycket mer kompetenta än gratisvarianten.

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
ChatGTPs betalvariant är usel på bildbehandling i alla fall. Det är en rundgång gällande vilja fel den gör.

Vi köpte en en begagnad utesoffa billigt.
En list som håller banden på plats var rutten och några delar satt löst.
Tog en stund att leta fram en bit ek från skräphögen som kunde ersätta listen. En av de gamla skruvarna gick av när jag skulle lossa listen vilket fyllde mitt hjärta med hat. 10000 steg fram och tillbaka för att hämta olika verktyg och skruvar å grejer.
Men nu har vi en juste utesoffa till vår nya altan. Antar vi sparade ett par tusen spänn.

Verktyg och stagpistol på träbord, omringade av träflisor och remmar, vid reparationsarbete av utesoffa. Bosch skruvdragare synlig.
Skapa konto

• Gilla
pjgb och 10 till
  • Laddar…
Jag har en åkgräsklippare som jag även använt för att dra en sandspridare på vintern. Den hade ingen kraft i startmotorn när det var kallt så jag bytte till ett annat batteri jag hade hemma. Denna vinter var det lika svårt igen. Så jag började misstänka att laddningen inte är så väl utförd. Den var helt oreglerad. Så när batteriet är fullt kryper spänningen upp och skadar batteriet. Jag funderade på att skaffa något i den här stilen för att lösa problemet.

https://www.electrokit.com/dc-dc-om...MI-ZPXqcncjAMVNFaRBR3-RwiDEAQYAiABEgKBOfD_BwE

Men det finns ett spänningsfall i den så att maximala laddströmmen skulle minska. Och så upptäckte jag att jag hade allt som behövdes i mina skrotlådor. Så här borde den även ge full ström initialt.
Elektroniskt kopplingsschema för en laddregulator med komponenter som dioder, kondensatorer, och en LM2596-ADJ enhet, designad för en åkgräsklippare.
Skapa konto

Och så här blev resultatet.
Hemgjord laddregulator monterad på en prototypkort, med komponenter som kondensatorer och spolar, för en åkgräsklipparens batteriladdning.

Men så skall den skyddas också. Jag hittade material till en ingjutningsbox i form av en tom tandkrämstub. Det är ingjutet i epoxy.
Hemgjord laddregulator i en tandkrämstub, ingjuten i epoxy med kablar synliga, på ett bord med andra ledningar.

Och här sitter den monterad. Vid provkörningen insåg jag att det var dålig kontakt vid batteriets jordanslutning. Så det kanske inte alls var dåliga batterier som orsakade startproblemen. Men en laddregulator lär inte vara en försämring i alla fall.
Hemmagjord laddregulator inbyggd i en tandkrämstub monterad i en åkgräsklippare, omgiven av kablar och anslutningar.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
pjgb och 20 till
  • Laddar…
ClasseClas
Mina gasreglage på Webergrillen håller på att ge upp efter 14 år. Pga värme och ålder så spricker de i infästningen till gaskranen. Jag tog en slängklämma i rostfritt som håller ihop sprickbildningen. Nu hoppas jag att de kommer funka åtminstone några år till. Iofs är det inga problem att beställa reservdelar till grillen, men ändå.
Gasreglage på Webergrill med en slängklämma i rostfritt för att reparera sprickor vid infästningen.
Skapa konto
Närbild på gasreglage på en Webergrill med en rostfri slangklämma som förstärkning av infästningen vid sprickbildning.
Skapa konto

Slangklämma, https://www.biltema.se/bil---mc/bil...-rostfri-1-orade-o70-162-mm-240-st-2000035862

• Gilla
pjgb och 7 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag tog en slängklämma i rostfritt som håller ihop sprickbildningen
Kanske något att tänka på i förbyggande syfte. Min Weber är "bara" tre år...men det skadar aldrig att vara proaktiv. 👍

Dock vet jag inte om jag tycker att det är värt att betala 470 spänn för de 236 slangklämmor som blir över och som jag inte kommer ha så stor användning för. Kanske skulle krympslang med smältlim fungera lika bra. 🤔

ClasseClas
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.