Sålänge det är en USB-A-pryl som följer standarden är det sågott som riskfritt..

• Gilla
pacman42 och 5 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Sålänge det är en USB-A-pryl som följer standarden är det sågott som riskfritt..
Så bra!

Multimeter och tvättmaskinspump med slangar och kablar, placerade på en arbetsbänk för felsökning av dräneringsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättmaskinen tömde inte som den skulle och jag misstänkte trasig pump men den mäter som den ska. Förmodligen var problemet att en av slangarna var full av bös. Efter rensning och ihopmontering klarade den ett kort testtvättprogram iaf

• Gilla
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
Jag "lagade" igår en kökslucka. Vi har symmetriska köksluckor utan handtag och när nu en av dem fått sprickor i plasten i handtaget och MDFen börjat svälla så var det dags att göra något. Så jag skruvade loss den från återvinningslådan den satt på. Sedan var det bara att göra nya hål och skruva fast den upp och ned. Men innan jag gjorde det så fyllde jag de gamla hålen med silikon, samt lade ett lager silikon på skadorna där MDF:en börjat svälla. Nu ser den som ny ut igen.

• Gilla
SCB och 7 till
  • Laddar…
När jag senast skulle rengöra luddfiltret i vår gamla Miele konsdenstumlare var jag lite för hårdhänt för dess ålder:

Närbild av ett reparerat luddfilter i en torktumlare, där en plastbit har limmats för att förhindra att nätet släpper från kanten.
Skapa konto

Det finmaskiga nätet släppte från kanten på några ställen, och då gör det ju knappast någon vidare nytta. Dessutom är det nog stor risk att revorna blir större och större med tiden. Jag kollade vad Miele villa ha för den som reservdel...1200 spänn!!! 😱 "Piratdelen" jag hittade kostade nästan 700 spänn plus frakt, som ofta är väldigt hög från den där typen av firmor. Hustrun sa att eftersom tumlaren var gratis (Facebook lokalt för 10 år sedan. Den var då trasig, men jag fixade den genom att byta något lager om jag minns rätt) så tyckte hon att vi kunde köpa ett nytt filter.

Nej tänkte jag, filtret är ett perfekt projekt för den här tråden! 😃

Så jag tog en plastmapp och klippte till en lagom bred remsa som anpassades i längd. Sen smetade jag på mitt "go to"-lim, PL400, och kladdade dit remsan. Det blev inte snyggt, men jag tror nog att det kommer hålla ganska många tumlingar till:

Luddfilter från en Miele torktumlare med reparation av nätet synlig, liggandes på ett bord bredvid en sax.
Skapa konto

Risken är antagligen stor att nätet är försvagat, så fler revor kommer uppstå...men jag har både mer lim och mycket kvar av plastmappen, så då får jag väl jaga skadorna tills det inte går längre, och då överväga om det är värt 1200 spänn för ett nytt filter eller om vi ska se oss om efter en nyare maskin. Vi tumlar extremt lite...men när det behövs så är det fint att ha en fungerande maskin.

• Gilla
  • Älska
nino och 13 till
  • Laddar…
Det är ju dags att få igång robotgräsklipparen igen. Och precis som vanligt för den så har batteriet dränerats. Händer väldigt ofta, räcker att man är borta en helg och den fastnar i ett träd, fråga inte... Så nu tänkte jag att jag inte orkar pilla iordning en bit fulsladd som jag brukar, utan jag sätter ihop en riktig fullösning som förmodligen kommer att hålla ett par år så jag inte behöver göra en "riktigare" lösning med krokodiler och krimpdon som jag hade tänkt, men inte hittade delar till i kaoset i garaget...
Hemmagjord laddningslösning med högtalarkabel, klädnypor, krympslang och verktyg på ett träbord, till robotgräsklipparens batteri.
Skapa konto

Lite högtalarkabel, två klädnypor, två jungfruben och entusiastiska mängder krympslang resulterade i en sladd som kopplas till laddstationen med klädnypor och direkt till batteriets kontakter. Känns förmodligen lite mindre oseriöst än begränsningskabel som bara skalas och lindas runt kontakterna...
Närbild av en klädnypa med fastklämd högtalarkabel, använd som improviserad batterianslutning för en robotgräsklippares laddstation.
Skapa konto

Men nu är det gjort och jag sätter strax batteriet på laddning medans jag går och handlar frukost. Det gäller bara att komma ihåg att koppla ifrån batteriet efter en timme eller så...

• Gilla
Daniel Gr och 3 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
man är borta en helg och den fastnar i ett träd, fråga inte..
Jo, det där vill höra mer om 😀

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Det är ju dags att få igång robotgräsklipparen igen. Och precis som vanligt för den så har batteriet dränerats. Händer väldigt ofta, räcker att man är borta en helg och den fastnar i ett träd, fråga inte... Så nu tänkte jag att jag inte orkar pilla iordning en bit fulsladd som jag brukar, utan jag sätter ihop en riktig fullösning som förmodligen kommer att hålla ett par år så jag inte behöver göra en "riktigare" lösning med krokodiler och krimpdon som jag hade tänkt, men inte hittade delar till i kaoset i garaget...
[bild]
Lite högtalarkabel, två klädnypor, två jungfruben och entusiastiska mängder krympslang resulterade i en sladd som kopplas till laddstationen med klädnypor och direkt till batteriets kontakter. Känns förmodligen lite mindre oseriöst än begränsningskabel som bara skalas och lindas runt kontakterna...
[bild]
Men nu är det gjort och jag sätter strax batteriet på laddning medans jag går och handlar frukost. Det gäller bara att komma ihåg att koppla ifrån batteriet efter en timme eller så...
Undrar varför jag kom att tänka på denna scen just nu 🙂

• Haha
Tule54
  • Laddar…
Laddningen lyckades och Puckot (gissa varför den heter så, ledtråd i tidigare inlägg) verkar leva ännu en vår. Lite tidigare och smidigare än vanligt...

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Laddningen lyckades och Puckot (gissa varför den heter så, ledtråd i tidigare inlägg) verkar leva ännu en vår. Lite tidigare och smidigare än vanligt... [video]
Hmm här är det snö i luften, har några högar snö kvar också

...pucko...
Robotgräsklippare fast vid träd, tydlig i skuggan på gräsmatta. Omringad av trädgrenar, ser ut att ha stannat utan batteri.
Skapa konto

Så. Bildbevis. Batteriet urladdat bara för att man inte varit hemma... Tur att man är van.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
hobbs och 3 till
  • Laddar…
C
P Paxman skrev:
När jag senast skulle rengöra luddfiltret i vår gamla Miele konsdenstumlare var jag lite för hårdhänt för dess ålder:
Verkar vara ett signaturfel på den där konstruktionen. Likadant på våran maskin. Men det verkar hålla sig till kanterna.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Verkar vara ett signaturfel på den där konstruktionen. Likadant på våran maskin. Men det verkar hålla sig till kanterna.
Bra att veta. 👍 Då kanske det är idé att förstärka hela vägen runt i förbyggande syfte.

Grabben klagade på att han hade problem med växlarna på cykeln och hoppande kedja så bad honom att lämna in den för årlig justering, ingår i priset från Cykloteket. Cykloteket hade åsikter om det, behövdes lite mer och 5000:- borde täcka det, på en 8000:- cykel så Pappa-T sa ifrån och att det fixar vi själva.

Har inga klagomål på Cyklotekets dom, grabben har cyklat mycket och verkar ha kraft i benen så kedjan är utsträckt och i och med det har dreven tagit stryk,

Cykelväxel med modellnummer CS-HG200-8, del av trasig drivlina som ska bytas.
Skapa konto

även framdreven som syns i bilden nedan, Fluid Drive har en annan betydelse på hans cykel.

Slitet framdrev med text "Fluid Drive", delvis täckt med smuts och rost.
Skapa konto

Sen går det inte att bara byta dreven utan det är pedalarm och drev ihop i ett sammanbyggt paket som behöver bytas ut. Och kedjan. Och bakkasetten med 8 drev.

Nu ser det ut såhär i väntan på delar. Cykelmekstativet från Lidl som jag köpte några år sedan gör jobbet med.

Cykel uppställd i mekstativ, bakdel synlig med smutsiga däck och pedaler, omgiven av verktyg och tillbehör i bakgrunden.
Skapa konto

Kommer även att byta bromsbackarna fram och bak, pulleyhjul, växelvajrarna inklusive höljen, och sätta dit ett nytt baklyse för dynamo då den gamla försvann när han tappade pakethållaren utan att märka det (stulen?) och grabben får tvätta rent allt grundligt och vara med på monteringen så han lär sig det med. Alla delarna, som då är mer än vad Cykloteket räknade med, hamnar under 1500:- via Amazon, Shimano original och inte alternativa märken, och dessutom rättfärdigade det specialverktyg för ett par hundra, nyckel och kedjepiska för att få loss bakkasetten och avdragare för pedalarmen.

Positiva med detta var att jag piffade upp min egen cykel med nya slangar så grabben kan ha den tills hans egen är klar, utan att behöva fylla på luft varannan dag.

• Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Priset på cykeldelar i Sverige är helt galet, själv köper jag från tyskland.
Man kan spara mycket på att lära sig byta delar själv.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.