Vi har en gammal spis i vår stuga också, första eldningen är omöjlig att få till utan att tända papper eller liknande i sotluckan så man får drag i pipan.

Sen när man har fått upp draget en gång brukar man inte behöva gör det fler ggr om man är där en vecka o eldar en gång om dagen eller så. Tror det är rätt normalt.

Det kan vara läckage någonstans. Stänger du sotluckan så snart pappret brunnit slut? I annat fall så böja med det. Det finns ingen mer sotlucka någonstans där luckan inte sluter tätt? Det måste inte vara hermetiskt, men inga stora springor heller. Ytterdörren på glänt och en eller ett par tidningssidor i sotluckan så brukar det oftast ge med sig, men vissa spisar är marigare än andra.

Erik

Vi eldar i vedspis väldigt mycket. Och jag kan säga att alla gamla vedspisar beter sig så här under denna delen av året. Men man lär sig med tiden om man eldar mycket :) Skulle råda dig till att tända med små tändpluttar man kan köpa i en burk (köper 100pluttar på ÖB för 39:-). Se sedan till att du har torr o fin tändved ock lägg luftigt med en plutt under när du tänder. När du tänt så väntar du till du ser tendens till att det börjar ryka in, det är då du ska fjutta på med papper i rökluckan under bakugnen i spisen. Det gör ingen nytta att elda papper där innan du ska elda.

En sardinburk med brinnande t-röd (eller en kopp, bara det finns öra) löser säkert problemet.
Själv använder jag en fd fiskbulle-burk med ståltråd som handtag.
Låt det brinna någon minut med öppet spjäll innan du tänder i själva spisen, så kommer det säkert att funka hur bra som helst. Och se som sagt till att sotluckan är stängd.

Ja sotluckan har nog varit öppen hela tiden, får stänga till den nästa gång jag provar. Tändpluttar och sardinburkar, nu börjar det bli hi-tech d^_^b Väl värt att prova, t-röd har nämnts tidigare, har inte kommit för mig att använda det ännu.

Då tror jag du är felet på spåren. Med öppen sotlucka blir det inget drag att tala om.

Erik

Även vår spis ryker nu plötsligt in fast den alltid funkar på somrarna. Spisen är nysotad. Inget kul när man känner sig som en böckling efter en helg på landet. Flera i forumet har nämnt årstiden och köldproppar. Så att sätta fyr på en tidningssida med T-röd i sotluckan kommer vi prova nästa helg!

Har du sett efter så det inte är någon stockning någonstans?

Jag och en kamrat satte en gång en halv dags arbete på att krassa och ösa ut aska och sot ur fullkomligt tilltäppta kanaler i en nysotad öppen spis med cirkulationskanaler. Kanalerna var fullkomligt kompakt fyllda. Inte konstigt att de inte fungerade. Sotaren hade sagt att de där kanalerna var hål som måste muras igen....... efter vår sotning och litet murningsarbete fungerade de.
Samma kamrat blev tvungen att mura en hel dag efter att sotaren hade slagit hål på bottnen i en annan skorsten. När det inte gick att hitta en modern rak kanal ned till en modern sotlucka på golvnivå hämtade sotaren ett extratungt lod och gick an med det tills han hade slagit hål i botten på kanalen så att det blev ett hål rakt ned till golvnivå. Sedan klagade han på att det inte fanns någon sotlucka där nere och så for han.

Det är helt omöjligt för en sotare att kunna sätta sig in i alla egenheter i en gammal eldstad och en gammal skorsten på ett snabbt besök. Hur fint det är står i pappren så är verkligheten inte lika perfekt.
Vissa sotare är nogranna och bra på att klura ut hur saker är uppbyggda. De gör också misstag ibland.
Somliga bara kör på blint och då skall man inte inbilla sig att eldstaden skall fungera även om den är nysotad.

stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Även vår spis ryker nu plötsligt in fast den alltid funkar på somrarna. Spisen är nysotad. Inget kul när man känner sig som en böckling efter en helg på landet. Flera i forumet har nämnt årstiden och köldproppar. Så att sätta fyr på en tidningssida med T-röd i sotluckan kommer vi prova nästa helg!
Min erfarenhet är egentligen att det är lättare att få röken att gå rätt när det är kallare ute än under sommaren (som flera varit inne på tidigare i tråden). Bättre naturligt självdrag då i kanalen tack vare temperaturskillnaden så man måste inte börja med att få igång draget. Men kan öht vara svårt om det inte eldats i den på ett tag och om ni inte har så mycket värme på i stugan så blir det ju inte heller något naturligt självdrag även om det är kallare ute så då får man börja med att få igång det.

När du säger att spisen är nysotad, menar du rökkanalen eller spisen i sig? Själva spisen brukar sotaren sällan fixa utan det får man ta själv med jämna mellanrum. Lyft på spisringarna och använd en flaskborste eller liknanade att rengöra hela vägen runt ugnen där det gärna samlas sot, och så avsluta med att ta ut allt sot under ugnen (där det finns en sotlocka på de flesta spisar, kräver en liten sotraka).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.