24 452 läst ·
38 svar
24k läst
38 svar
Proveldat gamla köksspisen, bara ryker in
Sida 1 av 3
Köksspisen (Katrineholm XXX nånting) i torpet har proveldats ett par gånger med dåligt resultat. Skorsten är sotad för nån månad sedan och eldningsförbudet på spisen togs bort. Enligt sotaren så skulle man värma upp skorstenen lite först genom att elda tidningspapper i ett ventilationshål under spisen, men även fast jag gör detta så ryker det in från spisen. Draget i spisen är inte heller något att hurra för, papper jag stoppar in i "vedfacket" har svårt att ta sig. Nåt spjäll finns inte till köksspisen (vad jag kan se??).
Vad är knepet? Vad gör jag för fel? :S
Vad är knepet? Vad gör jag för fel? :S
Blås genom med hårtork före så värmer du ju skorstenen lite samt ser om det öht går något igenom pannan.
Säkerställ att det verkligen är fri väg för röken det är lätt att sot från sotningen lagt sig i någon grubba och förhindrar rökens väg.
Säkerställ att det verkligen är fri väg för röken det är lätt att sot från sotningen lagt sig i någon grubba och förhindrar rökens väg.
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Eller om du har en lucka högre upp på stocken där du kan peta in papper och elda för att skapa drag...
Du tjänar även på att inte ha vedluckan helt stängd...
Du tjänar även på att inte ha vedluckan helt stängd...
Enda luckan som är på samma kanal som vedspisen är den som är under densamma...men jag får väl elda på lite mer ändå där först innan jag tänder på spisen. Är det brukligt att man behöver göra så jämt innan?
v-g: hur tänker du med hårtorken? På vad sätt ser man att det går nåt igenom pannan? :S
Åsa...torpet är så pass dragigt redan att det borde räcka och bli över d^_^b tror f.ö. att senast jag provade elda så var dörren öppen.
Kan det hjälpa att elda på i öppna spisen först och värma upp skorstenen på det sättet, om det nu är det som är problemet?
v-g: hur tänker du med hårtorken? På vad sätt ser man att det går nåt igenom pannan? :S
Åsa...torpet är så pass dragigt redan att det borde räcka och bli över d^_^b tror f.ö. att senast jag provade elda så var dörren öppen.
Kan det hjälpa att elda på i öppna spisen först och värma upp skorstenen på det sättet, om det nu är det som är problemet?
Jag menar täta så gått det går runt luftintage-t/n och låt hårtorken blåsa genom pannan/skorstenen.
Det kan vara segt som fasen att få igång en panna när allt är kallt.
Kolla så det ryker något på utsidan, gör det inte det så är något obra.
Det kan vara segt som fasen att få igång en panna när allt är kallt.
Kolla så det ryker något på utsidan, gör det inte det så är något obra.
Hade tidigare att göra med en sällsynt trögstartad järnspis, som krävde brinnande t-röd (i mazarinformar) både i sotluckor och ovanpå ugnen sådär en halvtimme före eldning. Därefter eldades tidningspapper för brinnande (!) livet i sotluckan ytterligare en stund. Sedan gick det att elda - ibland.
Numera äger jag en järnspis som snällt går igång på första försöket. Så det varierar ju...
...men har du kollat så att du inte glömt något spjäll eller kanske öppnat storspjället i murstocken istället för det som hör till järnspisen? Det där brukar inte alltid vara helt självklart, tycker jag.
Numera äger jag en järnspis som snällt går igång på första försöket. Så det varierar ju...
...men har du kollat så att du inte glömt något spjäll eller kanske öppnat storspjället i murstocken istället för det som hör till järnspisen? Det där brukar inte alltid vara helt självklart, tycker jag.
Sota i kröken mellan skorsten och spis. Tänd sedan i spisen samtidigt som du stoppar in tidnings papper indränkt i tändvätska i luckan under ugnen. Brukar funka i dom flesta fall. Du har ingen huv eller dylikt på skorstenen som kan försämra draget.
Jag får göra lite nya försök nästa gång på torpet, troligtvis nästkommande helg, skall försöka komma ihåg alla råd.
matti: jo huv finns på skorstenen sedan något år tillbaks, efter att det regnat in den vägen. Den är inte ivägen när vi eldar i öppna spisen iaf. Men om allt annat misslyckas så kanske jag provar att montera bort den.
matti: jo huv finns på skorstenen sedan något år tillbaks, efter att det regnat in den vägen. Den är inte ivägen när vi eldar i öppna spisen iaf. Men om allt annat misslyckas så kanske jag provar att montera bort den.
En tom sardinburk med T-röd brukar jag använda i sotluckan. Kolla också så att eventuella sotluckor på själva murstocken sluter tätt.
Annars så kan det ändå vara så att draget går bakvägen genom skorstenen. Luft kan ta konstiga vägar. Vi har så på köksspisen i vårt fritidshus. När vi kommer upp och ska tända spisen öppnar jag dörr eller fönster direkt efter att jag tänt. Det går 2-3 sekunder och säger sedan WOOOSH och så är det världens drag. Och vårat hus är defintivt inte tätt på något sett. Men det räcker alltså inte när murstocken är kall och luften av någon anledning går bakvägen.
Annars så kan det ändå vara så att draget går bakvägen genom skorstenen. Luft kan ta konstiga vägar. Vi har så på köksspisen i vårt fritidshus. När vi kommer upp och ska tända spisen öppnar jag dörr eller fönster direkt efter att jag tänt. Det går 2-3 sekunder och säger sedan WOOOSH och så är det världens drag. Och vårat hus är defintivt inte tätt på något sett. Men det räcker alltså inte när murstocken är kall och luften av någon anledning går bakvägen.
