Hej!
Vi har ett sommarhus där vi nu i vår sk renovera. Vi ska byta panel och tänkte därmed byta fönster. Jag önskar dock renovera våra befintliga fönster. På insidan finns ej öppningsbara 2 glasfönster och på utsidan har man monterat orginalfönstrena från 1912.

Det är totalt 6 st sådana, men vi kommer enbart att renovera 4 alt 5 st. Vad tror ni? Är det värt det eller ska man köpa nya? Är det svårt? Vill gärna övertala min sambo om detta. Dels att vi kanske kommer billigare undan. Jag hade tänkt mig att ett fönster tar 1 vecka med lite små fix varje dag.

• Gammalt fönster med spröjs, vitmålat trä, reflekterar växtlighet och interiört med lampa och växter synliga genom glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom är snygga och sådana snygga får du inte som nya. Om du inte anlitar ett möbelsnickeri för dyra pengar.
Det finns massvis av trådar hur man gör.
Gångjärnen verkar vara inte original.
Bäst att ha en arbetshörna där du kan lägga fönstret på bockar och slipa/måla när du ha lust.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D
T Thomas_Blekinge skrev:
Dom är snygga och sådana snygga får du inte som nya. Om du inte anlitar ett möbelsnickeri för dyra pengar.
Bäst att ha en arbetshörna där du kan lägga fönstret på bockar och slipa/måla när du ha lust.
Jag håller med Thomas.

Om trät är i dåligt skick kan du kanske använda lignu efter att du skrapat trärent.
Finns på båttillbehörs butiker och sen måla på igen.

Såklart ni ska renovera dem! En vecka/fönster låter rimligt, det är vad det tar mig ungefär. (inne på fönster nr 2 och 3) Första gången jag renoverar fönster med linoljefärg även om jag har erfarenhet av renovering, linoljefärg och fönster.

Det finns bra tutorials online. Och det går att som amatör få ett tillräckligt bra resultat.

Skulle säga att allt beror på vad man vill med sina gamla fönster, samt hur ordenlig man vill vara me sin renovering..
Jag har renoverat gamla fönster å de tog upp till en månad för fönsterpar med 2 glas med torktiden å helt renskrapning .. Då tog jag ur fönsterrutorna all färg samt slipade till fönsterramarna så dom gick lätt i karmarna.. Täet mättades med kokt linolja å terpentin sen målning samt nya rutor å kitning.. Även nya beslag å gångjärn..

Tid beror givetvis på förutsättningar, verktyg och torktider.

Ta bort färg med speedheater - 45 min.
Ta bort kitt med stämjärn - 2h.
Ta bort sönderrostade beslag - 1h.
Svära då rutan gick sönder- 10 min.
Googla hur man stiftar glas - 1h.
Tälja till pinnar från ved för att laga skruvhålen efter det sönderrostade beslaget - 40 min
Slipa trät - 20 min
Halvolja fönstret - 20 min
Stifta glas - det första 1.5h inklusive googla om det finns stiftpistol att köpa i närheten.
Stifta de andra tre glasen - 10 min
Kittning - 1.5 h
Linoljemålning, tre lager, ca 30 min/lager, torktid två dagar mellan varje lager.
Skrapa bort ojämn färg från glaset - 15 min.

Då har jag valt att bara ta bort de fönster som var repiga eller som jag hade sönder. Kitt som sitter fast får vara kvar.

Jag vet det är hype med linoljefärg på gamla fönster. Men jag tror det är överskattat. Linolja kräver oerhörda torktider.
Moderna färger gör samma jobb men är enklare att hantera.
Nu kommer shitstormen över mig, håll i hatten!

Det beror för mig jättemycket på förnsterramens skick om dessa går att rädda. De är ju fina och unika på många sätt. Inte vanligt med fönster som är över 100 år gamla, men har de inte skötts om regelbundet sår kan det vara så att byte är vad som gäller.

T Thomas_Blekinge skrev:
Hej!
Nej, det är väldigt charmiga och därför skulle det vara kul att kunna behålla dem, dessutom som en sparad detalj från husets historia. Jag tänker att jag ska försöka övertala min sambo, men innan dess behöver jag mer kött på benen och självförtroende i detta arbete jag skall utföra.

• Gilla
Kongons och 1 till
  • Laddar…
S Spik_och_Skruv skrev:
Det beror för mig jättemycket på förnsterramens skick om dessa går att rädda. De är ju fina och unika på många sätt. Inte vanligt med fönster som är över 100 år gamla, men har de inte skötts om regelbundet sår kan det vara så att byte är vad som gäller.
Precis, jag tror vi ska prova att plocka ner ett fönster och renovera för att se hur de faktiskt ser ut under målningen.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vet det är hype med linoljefärg på gamla fönster. Men jag tror det är överskattat. Linolja kräver oerhörda torktider.
Moderna färger gör samma jobb men är enklare att hantera.
Nu kommer shitstormen över mig, håll i hatten!
vilka färger kan man då använda istället?

På landet använde vi oljealkyd. Så gjorde pappa och som tonåring använde jag det. Fönstren, englas och tvåglas, åtminstone 100 år gamla höll bra. Men linoljefärg känns bra tycker jag. Torktid är det men det går ju att sätta tillbaka fönstret innan färgen härdat.

L Livetmedvilla skrev:
Hej!
Vi har ett sommarhus där vi nu i vår sk renovera. Vi ska byta panel och tänkte därmed byta fönster. Jag önskar dock renovera våra befintliga fönster. På insidan finns ej öppningsbara 2 glasfönster och på utsidan har man monterat orginalfönstrena från 1912.

Det är totalt 6 st sådana, men vi kommer enbart att renovera 4 alt 5 st. Vad tror ni? Är det värt det eller ska man köpa nya? Är det svårt? Vill gärna övertala min sambo om detta. Dels att vi kanske kommer billigare undan. Jag hade tänkt mig att ett fönster tar 1 vecka med lite små fix varje dag.
Hej. Jag tycker absolut att ni ska renovera fönstren om möjligt. Gör en bedömning av fönsterbågarna med hjälp av en syl eller vass kniv och om det ej är tecken på röta så är det bara att beväpna sig med tålamod och sätta igång. När fönstret väl är bortmonterat och placerat på bockar så skulle jag rekommendera att hyra en speedheater vilket underlättar oerhört mycket oavsett hur van man är och vilken "nivå" man ligger på. Börja med att försöka avlägsna kittet genom att värma förhållandevis korta sträckor tills färgen precis börjar bubbla och sedan lugnt och fint ta bort kittet med ett vasst stämjärn tills allt kitt är borta. Ta sedan en smal spetstång och ta bort alla stift, med betoning på alla. Sen brukar jag trycka försiktigt på rutorna underifrån, därav bockarna i stället för ett bord. I en perfekt värld så ligger nu glasrutor placerade på säker plats och du kan börja med bågen. Om nu själva träet är i bra skick, som vi utgick ifrån i början, så är det enklaste att använda speedheatern igen. Värm tills färgen börjar mjukas upp och börjar bubbla och skrapa sen bort den. Om det är svårt att få bort färg på t ex beslag och gångjärn så kan man lägga dom i ett linoljesåpa bad tills färgen "skrynklar" ihop sig. Om du nu tittar på trärena fönsterbågar så är det dags att grundolja dom och tänk på att olja ordentligt i falsen för fönsterglas för att mätta träet innan kittningen. Lägg ett tunt skikt med linoljekitt i falsen och lägg dit glasrutan och stifta sedan fast den. Var noga med att slå in stiften så att dom precis rår över glaset så dom inte är i vägen vid kittningen. Stiften sitter ihop i en lång remsa och det är bara att vika vid varje "spår", hålla i remsan, trycka stiftet tight mot glaset och slå dit det försiktigt med en liten, helst kantig, hammare. Behöver inte vara mer än några stift per sida. När det nu ska kittas så kan man självklart prova själv, linoljekitt, vinklad kittkniv och försöka få en kittning som är lika bred som hög. Ett alternativ är att låta en glasmästare göra jobbet vilket faktiskt brukar vara rätt billigt. Ett par dagar senare är det dags för det första av ett par, tre lager linoljefärg och när det väl har torkat så har ni fantastiskt fina och bevarade fönster som ni stolt kan skryta med
Men, om det initiala "sticktestet" visar att det är murket så vore det jättebra om du kunde återkomma med hur omfattande det är och så kan man gör en bedömning och hitta ett lämpligt tillvägagångssätt. Men som sagt så hoppas på en "perfekt värld"

Redigerat:
Om du behöver så har jag valsade glasrutor till de mindre fält.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.