Var uppe i helgen och gjorde ett nytt försök, misslyckat sådant :( Det verkar vara NOLL drag så jag misstänker stopp i anslutningen till skorstenen. Förvärmde med värmeljus ett antal timmar innan eldningsförsök. Försökte hitta var rökgången gick i spisen och till skorstenen men vart inte helt klok på det. Det fanns en liten lucka längst bak på spisen närmast väggen/skorstenen som jag misstänker var ner till anslutningen till skorstenen (?) men skruvarna till den gick inte att rubba. Lite osäker på luckans funktion dock, var lite för liten för att ha nån funktion annan än som "titthål".
Funderar på att ta med borrmaskinen nästa gång för att borra bort skruvarna.

Luckan baktill ovanpå är troligen en alternativ anslutning för skorstenspipan som används om det inte går att ansluta bakåt. Om du tittar in i sotluckan under ugnen och lyser med en ficklanpa så borde du se in i skorstenen, dock bara genom en ganska smal spalt. Där måste det vara fritt.

bonnier skrev:
papper jag stoppar in i "vedfacket" har svårt att ta sig. Nåt spjäll finns inte till köksspisen (vad jag kan se??).

Vad är knepet? Vad gör jag för fel? :S
Det kan finnas många skäl som sagt, men det låter rätt speciellt om det inte ens går att få tidningspapper att ta sig i sotluckan. Det tyder, om jag har rätt, på att felet inte sitter i själva spisen utan i skorstenspipan.

Sen är det vanligt, som nån skrev om ovan, att det blir en sotplugg nånstans på väg från spisen till pipan. Det har hänt oss några gånger, och då får man sota igen.

Får ni ingen ordning på det får ni kanske slita loss spisen och inspektera den grundligt och likadant med anslutning och pipa.

Min nyvunnen kunskap om vedspis är följande.
När man tänt och det börjar brinna och lågorna dras med av draget skall man stänga luckan, men se till att luft kommer in under veden. Man skall inte öppna vedluckan för tidigt innan spisen blir varm för då börjar det ryka in.
För att få bra fyr på elden kan man lägga in en ljusstump på veden eller ett par braständare.

Vet av erfarenhet att det kan vara lite trixigt och tröttsamt att få till ett bra drag i en vedspis som man inte eldat i på ett tag, speciellt när det är vindstilla ute.

Brukade kunna se på lågorna om de drog åt rätt håll innan man la in tändveden, ibland funkade det ibland inte.Att värma med tidningspapper i sotluckan till spisen ha aldrig räckt till för att det ska bli drag för min del.

Utan har jag inte eldat på ett bra tag så ser jag till att välja en dag då det blåser ute samt är lite kyligt.

En annan sak som jag tror är bra är att det är lite värme på i huset så att dels hjälper till att värma upp muren men också för lite hjälp med draget.

Använder mig av såna vita påsar vid upptändning, kan rekomenderas då de ej ryker.

Knepigt att du inte har några spjäll, brukar ju finnas både för reglering av luftmängd samt avstängning till rökkanalen.

Jag har förstått det som att det är frågan om en järnspis. Gåigenom hela vägen som röken ska gå innan den kommer ut i skorstenen. Ta bort alla spisringar och kolla så att det är fritt där och inte igensotat. Brukar kunna bli gott om "sotskägg" där om man eldat med för dåligt drag. Röken i en vedspis ska sedan vanligtvis gå runt ugnen och sedan ut under ugnen. Just passagen på sidan runt ugnen kan vara lite kritisk. Kan också sota igen. Använd typ en flaskborste eller liknande för att göra rent överallt. Slutligen ska du se till att det är fritt från sot under ugnen. Här brukar det finnas en sotlucka. Använd en askraka för att dra ut sot. En asksug eller en grovdammsugare underlättar också arbetet. När du är klar borde det, som någon sagt här tidigare, gå att se ut i skorstenen genom sotluckan under ugnen, även om det inte är så mycket man ser.

Eftersom det skulle vara nysotat i själva skorstenen skulle jag satsa lite tid på att gå igenom hela järnspisen.

Nu har du sagt att det är sparsamt med spjäll men kolla så att det inte finns ett spjäll/vred som riktar röken runt ugnen kontra endast hällen. Lite modernare spisar (1900 talets mitt) kan ha dylika. Det är lättare att få igång draget om man inte tar omvägen runt ugnen.

Nej några spjäll har jag inte hittat, finns bara ett spjäl på murstocken och det är i "storstugan" bredvid köket vid en öppen spis. Den har varit öppen när jag (försökt) eldat.
Sist jag var där plockade jag bort alla plattor och ringar på spisen och har förstått att det är som Macarus säger i inlägg #21 att röken skall gå runt ugnen och ut under/bakom ugnen på nåt sätt. Ett problem är att jag inte hittar var :S
Det finns en lucka under spisen men där är det ganska svårt att komma in och titta, såvida man inte är en katt...

Vid nästa besök till torpet så skall jag göra nya försök, om jag får tid till det, skam den som ger sig. I värsta fall får det väl bli som någon sa att slita bort hela spisen för att undersöka.

Jag skulle leta efter en sotlucka på själva spisen under ugnsluckan. När du skriver lucka under spisen låter det som en inmurad sotlucka för murstocken. Sotluckan på spisen under ugnen brukar vara en liten smal historia som kanske är 10 cm bred och 3 cm hög. Alltså tufft även för en katt - mer musanpassad... Men det är här en nätt askraka kommer in. Här samlas det en hel del sot och lite nu och då brukar man behöva sota ur.

Har samma problem i vår stuga men där är det enbart relaterat uppvärmning av murstock. Man ska ju komma ihåg att dessa spisar byggdes och konstruerades för att användas i det vardagliga livet innan elspisarna gjorde sitt intåg, en tid då murstocken i princip aldrig någonsin var sval. Om jag förstår dig rätt sitter spisen i en ouppvärmd stuga som bara används på helgerna och kanske inte varje helg dvs murstocken är kall = dåligt drag.
Till skillnad från en kakelugn, som ju också har vindlande rökgångar, så kan ju dessutom röken i vedspisen välja att ta en massa andra vägar via lite otäta spisringar, otäta fogar i spisen etc. vilket ju såklart inte underlättar för spisen att fungera som det är tänkt.
Så mitt råd, utifrån hur vi gjort i vår stuga, är följande punkter:
1. Kolla att du har fri väg, dvs inga proppar sot kajbo eller annat skräp.
2. Kolla att spisen är "helt" tät utom just vi tillförslen av luft och vid rökutgången. Vanligt är att den övre delen av spisen slagit sig med en glipa som följd. Kan ibland lagas med pannkitt
3. Förvärm, förvärm, förvärm, förvärm murstocken för att hjälpa till med draget.
4. Om detta inte hjälper, kolla på lösningar om monterar uppe på skorstenen för att öka draget.
5. Om en sista utväg om inget av detta fungerar, överväg att byta till en mindre känslig spis

/Martin

Det måste vara täppt, att sdotaren varit där är ingen garanti.
Det måstet finnas en sotlucka nere annars är det felbyggt.
När du hittat luckan så spring upp på taket med en tyngd i ett rep - ner med skiten och kolla inne om den syns.
Jag har varit med om flera nysotade rökkanaler som varit täppta.

Tackar för alla råd...hoppas verkligen att man kan få fjutt på gamla bettan, skulle vara gott med lite skön spisvärme om/när man är där höst/vinter!

Ja, den luckan finns. Nu har jag inte numret på spisen i huvudet, men den är snarlik, om inte samma, som den på bilden.

Har gjort ett par till försök med spisen under lite kyligare sommardagar och har väl kommit ett par steg framåt. Det finns alltså en lucka (sotlucka?) under spisen vid golvnivå, som måste eldas i för att bränslet i spisen skall ta sig. Så fort jag eldar ett tidningspapper där säger det SVOSCH (ett riktigt drag alltså) och spisbränslet tar sig och jag kan se att röken från denna sugs in i spisen. Problemet är att så fort tidningspappret i sotluckan brunnit upp, efter 5 sekunder, så tappas draget. Så jag måste peta in papper på papper fram tills att spisveden tagit sig ordentligt, då har den fått tillräckligt med eget drag för att jag skall kunna sluta mata på. Jag har försökt att sota/göra rent så mycket jag kan inne i spis och anslutningar, så jag antar att det inte blir bättre med denna spis. Sen får jag se till hösten när det blir kallare om det fortfarande fungerar eller om det är ännu sämre drag då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.