64 759 läst ·
405 svar
65k läst
405 svar
Prov - ett sätt att bli behörig utan intyg
Ja nu damp den ner
http://www.regeringen.se/content/1/c6/25/26/49/c4e79de1.pdf
Nu ska jag öppna en öl, en påse chips och sätta mig och läsa.
Scannade lite snabbt några textstycken - fick en känsla av att jag kommer vara besviken ikväll ...
http://www.regeringen.se/content/1/c6/25/26/49/c4e79de1.pdf
Nu ska jag öppna en öl, en påse chips och sätta mig och läsa.
Scannade lite snabbt några textstycken - fick en känsla av att jag kommer vara besviken ikväll ...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Jag har också skummat, men se även: http://www.byggahus.se/el/bor-regelverket-elektriska-installationer-goras-omMikael_L skrev:
Summa summarum. Inga avgörande ändringar alls. Plats för besvikelse alltså.
Jag förväntade mig väldigt mycket.
Att man skulle ta tag i det otidsenliga systemet med obehöriga som installerar.
Att man tänkt fram en modell som hjälper dagens framväxande arbetsmarknad, där man lånar personal mellan varandra, hyr in personal osv.
Att man tänkt fram en modell för hur vissa arbetsuppgifter kan utföras, avsynas osv av andra yrkesslag, för att till viss del motverka de mycket höga produktionskostnaderna inom bygg.
Att man tagit tag i det som EU kräver av oss i form av fri rörlighet inom EU.
Gul,grön,blå och brun är ord jag inte förväntat mig i utredningen, men inser nu att den har typ så låg nivå
Att man skulle ta tag i det otidsenliga systemet med obehöriga som installerar.
Att man tänkt fram en modell som hjälper dagens framväxande arbetsmarknad, där man lånar personal mellan varandra, hyr in personal osv.
Att man tänkt fram en modell för hur vissa arbetsuppgifter kan utföras, avsynas osv av andra yrkesslag, för att till viss del motverka de mycket höga produktionskostnaderna inom bygg.
Att man tagit tag i det som EU kräver av oss i form av fri rörlighet inom EU.
Gul,grön,blå och brun är ord jag inte förväntat mig i utredningen, men inser nu att den har typ så låg nivå
Exakt, om man nu gör en utredning så bör ju fokus vara på att göra nån form av analys av ev. problem inför studien.
Varför ens göra en studie om man inte gör en analys av problem?
Nu konstaterar man mer eller mindre att elsäkerheten är god i Sverige som den är. Visst. Men finns fortfarande områden som har problem. Problem som kan växa i framtiden.
Om elsäkerheten var god, och det var att slå sig på bröstet som var tanken så kunde man sparat skattebetalarna ganska mycket pengar redan från början genom att skita i att "utreda".
Varför ens göra en studie om man inte gör en analys av problem?
Nu konstaterar man mer eller mindre att elsäkerheten är god i Sverige som den är. Visst. Men finns fortfarande områden som har problem. Problem som kan växa i framtiden.
Om elsäkerheten var god, och det var att slå sig på bröstet som var tanken så kunde man sparat skattebetalarna ganska mycket pengar redan från början genom att skita i att "utreda".
En stor förändring är redan gjord i. Anställningskravet mellan installatör och yrkesman är i princip skrotat . Jag kan som installatör skriva ut tidsbestämda yrkes manna i intyg till höger och vänster om jag skulle vilja . Nu kommer jag inte befatta mig med detta men det skulle gå
Redigerat:
Om jag vill och tycker att det ör lämpligt så kan jag anlita en polsk skomakare att förlägga vp rör i fru Olssons nya kök för att minska byggkostnaderna. Det är bara och skriva ett intyg att det handlar om ett tidsbestämt projekt och specificera arbetetsomfattning. Om jag vill!
Ja denne Polska skomakare har du i minst 30 år bakåt kunnat anställa till ditt företag med tidbegränsad anställning och låtit denne dra in matningarna och göra fördelningarna till ett affärscenter, om du så velat.
Och sen efter en vecka när anställningen gått ut kickat iväg han.
Och sen efter en vecka när anställningen gått ut kickat iväg han.