64 753 läst ·
405 svar
65k läst
405 svar
Prov - ett sätt att bli behörig utan intyg
Det finns dåligt med material.
SS 436 40 00, elinstallationsreglerna tycker jag själv är en grundbult. Där hittar man, i torr form, det mesta som rör det mesta inom ganska normala elinstallationer av de flesta slag.
Den standarden kostar en slant. Jag har sett den på thepiratebau, kan vara en början där. Jag kan väl tycka att man kan kosta på sig att köpa den ifall man börjar använda den yrkesmässigt eller avancerat hempularmässigt.
Sen finns det en del läroböcker för ellinjen, gymnasienivå,
Jag själv har boken "behörighet BB1"
https://byggtjanst.se/bokhandel/kategorier/installationer/bb1-faktabokarbeta-med-el/
och "Ellära trefas"
http://www.studentbocker.se/produkt/ellara-trefas-faktabok/
Och den som är lite mer inriktad mot praktiskt arbete är denna, "Elinstallation Yrkesmannaskap"
http://www.studentbocker.se/produkt/elinstallation-yrkesmannaskap-faktabok-2/
Nu kan alla dessa kanske utgått och ersatts av nya och ev förändrade utgåvor, t.ex.
https://www.bokus.com/bok/9789147107384/elinstallation-yrkesmannaskap-montorshandbok/
I den teoretiska grunden är det bara lite vanlig ellära och trefaslära. Också alla regler, som man återfinner i SS 436 40 00 m.fl. standarder, men den nämnda tar upp det mesta om helt vanlig installation.
Det praktiska jobbet, i många olika aspekter, är mycket svårt att fästa i bokform.
Det är både hur man väljer material, klamrar snyggt, borrar hål osv osv.
Men det är även om vad saker och ting heter eller kallas, hur saker ska kopplas in, ritningar, materialkännedom (både gammalt och nytt), hur det brukar se ut och allt möjligt annat.
Men montörshandboken gör ett försök att fästa lite grundläggande saker på papper.
Mest ger det att verkligen själv utföra saker och ting och sen utvärdera.
Och så måste jag avrunda med att ...
Här på elforumet på byggahus finns en nästan outsinlig källa till kunskap.
Jag ska erkänna att nivån på den allmän-behörighet-utbildning jag själv gick ligger bra mycket lägre än nivån här, på de mer avancerade saker vi tar upp här emellanåt.
Jag är inte alls fullärd än på långa vägar, men just nu sker min vidareutbildning faktiskt främst på detta forum. Det säger kanske något.
SS 436 40 00, elinstallationsreglerna tycker jag själv är en grundbult. Där hittar man, i torr form, det mesta som rör det mesta inom ganska normala elinstallationer av de flesta slag.
Den standarden kostar en slant. Jag har sett den på thepiratebau, kan vara en början där. Jag kan väl tycka att man kan kosta på sig att köpa den ifall man börjar använda den yrkesmässigt eller avancerat hempularmässigt.
Sen finns det en del läroböcker för ellinjen, gymnasienivå,
Jag själv har boken "behörighet BB1"
https://byggtjanst.se/bokhandel/kategorier/installationer/bb1-faktabokarbeta-med-el/
och "Ellära trefas"
http://www.studentbocker.se/produkt/ellara-trefas-faktabok/
Och den som är lite mer inriktad mot praktiskt arbete är denna, "Elinstallation Yrkesmannaskap"
http://www.studentbocker.se/produkt/elinstallation-yrkesmannaskap-faktabok-2/
Nu kan alla dessa kanske utgått och ersatts av nya och ev förändrade utgåvor, t.ex.
https://www.bokus.com/bok/9789147107384/elinstallation-yrkesmannaskap-montorshandbok/
I den teoretiska grunden är det bara lite vanlig ellära och trefaslära. Också alla regler, som man återfinner i SS 436 40 00 m.fl. standarder, men den nämnda tar upp det mesta om helt vanlig installation.
Det praktiska jobbet, i många olika aspekter, är mycket svårt att fästa i bokform.
Det är både hur man väljer material, klamrar snyggt, borrar hål osv osv.
Men det är även om vad saker och ting heter eller kallas, hur saker ska kopplas in, ritningar, materialkännedom (både gammalt och nytt), hur det brukar se ut och allt möjligt annat.
Men montörshandboken gör ett försök att fästa lite grundläggande saker på papper.
Mest ger det att verkligen själv utföra saker och ting och sen utvärdera.
Och så måste jag avrunda med att ...
Här på elforumet på byggahus finns en nästan outsinlig källa till kunskap.
Jag ska erkänna att nivån på den allmän-behörighet-utbildning jag själv gick ligger bra mycket lägre än nivån här, på de mer avancerade saker vi tar upp här emellanåt.
Jag är inte alls fullärd än på långa vägar, men just nu sker min vidareutbildning faktiskt främst på detta forum. Det säger kanske något.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Som tillägg till Mikael's lista kan jag nämna följande gratismaterial:
Och inte minst detta forum som sagt, och www.fluxio.se när det kommer upp på banan igen.
- ELKO's elbok, populär och enkel. Berör översiktligt elinstallationsreglerna.
- Schneider's Electrical Wiki, mer komplett och beskriver reglerna på en enkel nivå. Då de Svenska reglerna i stort sett är en översättning så duger denna gott.
- ABB's Electrical Installation Handbook 6th edition. Ganska produktinriktad men beskriver också elinstallationsreglerna.
Och inte minst detta forum som sagt, och www.fluxio.se när det kommer upp på banan igen.
Gleerups bok Elinstallation är väldigt bra om man vill veta mera om allt från elcentraler till installationsteknik. Används på gymnasieprogrammen bland annat.
https://www.gleerups.se/gymnasium-o...eknik/meta-elinstallation-faktabok-p40668622#
Man kan provläsa delar av boken om man klickar på länken.
https://www.gleerups.se/gymnasium-o...eknik/meta-elinstallation-faktabok-p40668622#
Man kan provläsa delar av boken om man klickar på länken.
Vad gäller det själva tråden handlar om, så vet jag inte om det längre finns fungerande länkar här någonstans till ESV's rapport. ESV möblerar ständigt om sina sidor så inget ska gå att hitta. 
Men här kommer en just nu fungerande länk
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/publikationer/rapporter/provverksamheten/
Och så på siten docplayer
https://docplayer.se/17507681-Provv...eltagarresultat-och-utvardering-13ev1272.html
Men här kommer en just nu fungerande länk
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/publikationer/rapporter/provverksamheten/
Och så på siten docplayer
https://docplayer.se/17507681-Provv...eltagarresultat-och-utvardering-13ev1272.html
Minns nån på rak arm (kort) vad som var orsaken till att man dissade provet? Som jag minns det klarade väl testgruppen att nå bra kompetensnivå samt godkänt på provet?
Det var väl 1/3 eller hälften eller något sådant som blev underkända (kolla rapporten). Alla klarade sig inte, och det tror jag att man delvis såg som ett kvitto på att provet inte var för lätt utan kunde kvalificera kunskapsnivån. Hade precis alla klarat provet hade det troligen omedelbart ifrågasatts ifall det inte helt enkelt var på för låg nivå.
Varför man dissade det hela vet jag inte.
Själv spekulerar jag i att insikten att om provet måste göras såpass lätt att minst hälften av alla yrkesverksamma elektriker ska klara det så innebar det samtidigt att minst en miljon vanliga Svenssons också skulle kunna klara det och därmed få en genväg in till egen behörighet.
Men jag har verkligen försökt hitta något om varför denna provverksamhet inte ens verkade vara upp till diskussion när man gjorde denstora långa, menar jag, elsäkerhetsutredningen.
Jag har inte hittat något. Jag har också försökt få lite ur Fredrik Sjödin här på forumet, som på den tiden var överinspektör på elsäkerhetsverket, om varför. Men fick inte några riktigt bra svar där heller, dock förnekades min teori rätt bestämt.
Men jag tror fortfarande att det mest handlar om ett motstånd inom branschen.
De tunga remissinstanserna då när sista lagstiftningsrundan begav sig, med föregående utredning, var ju SEF (elektrikerfacket) eio (deras arbetsgivarorganisation), Teknikföretagen och SSG (tung industri).
Det var lite drygt dubbelt så många remissinstanser, men dessa tror jag var tongivande generellt, och särskilt de två första i just denna fråga.
Teknikföretagen och SSG kände nog att frågan om prov som kan leda till egen behörighet inte spelade så stor roll för dem, vare sig bu eller bä.
Men däremot SEF förfasas säkert totalt över en sådan här utveckling.
* Massor av deras medlemmar klarar inte av provet
* Det blir en massa besvär och kostnad osv för deras medlemmar
* Det finns en risk att det blir ett A och B-lag bland elektrikerna, de som klarat provet och de som inte
* Alla som fått egen behörighet är potentiella egenföretagare, dvs medlemstapp
* Intresset av att organisera sig minskar, då man har en alternativ trygghet i form av en behörighet.
Jag tror inte intresset ifrån eio var speciellt entusiastiskt heller.
Visst, som organisation fanns det en liten möjlighet till ökat medlemstal (men de flesta enmansföretagen organiserar sig ej i eio, då det inte är arbetsgivare)
Däremot vill nog inte deras medlemmar av idag heller ha den utvecklingen, det är faktiskt inte lika bra att alla anställda elektriker har egen behörighet, ty då kan det när som helst avsluta sin anställning, starta eget och börja konkurrera.
Helt enkelt, kort sagt.
Det finns inget intresse ifrån branschen att ändra dagens system, så då blev det bara nya kläder till kejsaren.
Och alla remissinstanserna hör till branschen (utom villaägarna).
Själv spekulerar jag i att insikten att om provet måste göras såpass lätt att minst hälften av alla yrkesverksamma elektriker ska klara det så innebar det samtidigt att minst en miljon vanliga Svenssons också skulle kunna klara det och därmed få en genväg in till egen behörighet.
Men jag har verkligen försökt hitta något om varför denna provverksamhet inte ens verkade vara upp till diskussion när man gjorde den
Jag har inte hittat något. Jag har också försökt få lite ur Fredrik Sjödin här på forumet, som på den tiden var överinspektör på elsäkerhetsverket, om varför. Men fick inte några riktigt bra svar där heller, dock förnekades min teori rätt bestämt.
De tunga remissinstanserna då när sista lagstiftningsrundan begav sig, med föregående utredning, var ju SEF (elektrikerfacket) eio (deras arbetsgivarorganisation), Teknikföretagen och SSG (tung industri).
Det var lite drygt dubbelt så många remissinstanser, men dessa tror jag var tongivande generellt, och särskilt de två första i just denna fråga.
Teknikföretagen och SSG kände nog att frågan om prov som kan leda till egen behörighet inte spelade så stor roll för dem, vare sig bu eller bä.
* Det finns en risk att det blir ett A och B-lag bland elektrikerna, de som klarat provet och de som inte
* Intresset av att organisera sig minskar, då man har en alternativ trygghet i form av en behörighet.
Visst, som organisation fanns det en liten möjlighet till ökat medlemstal (men de flesta enmansföretagen organiserar sig ej i eio, då det inte är arbetsgivare)
Däremot vill nog inte deras medlemmar av idag heller ha den utvecklingen, det är faktiskt inte lika bra att alla anställda elektriker har egen behörighet, ty då kan det när som helst avsluta sin anställning, starta eget och börja konkurrera.
Helt enkelt, kort sagt.
Det finns inget intresse ifrån branschen att ändra dagens system, så då blev det bara nya kläder till kejsaren.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
En äkta konspirationsteori! Sådant gillar jag, det är helt klart som Mikael_L skriver, man är rädd för att många medlemmar inte duger, samtidigt som man fruktar låglönekonkurrens.
Allra helst skulle jag vilja se ett Tv-spel typ Castle Wolfenstein där du skall klara ett antal uppdrag och slåss mot besvärliga snåla fastighetsägare och på högsta nivån möter du ärkeskurken Den Okunnige Hemmafixaren och måste besegra honom genom att byta ut trasig elmatetiel, klamra EKLK snyggt samt montera Torix med finess. Samt gärna behålla diazedapparater.
Allra helst skulle jag vilja se ett Tv-spel typ Castle Wolfenstein där du skall klara ett antal uppdrag och slåss mot besvärliga snåla fastighetsägare och på högsta nivån möter du ärkeskurken Den Okunnige Hemmafixaren och måste besegra honom genom att byta ut trasig elmatetiel, klamra EKLK snyggt samt montera Torix med finess. Samt gärna behålla diazedapparater.
Bra där.A Anders_Nilsson skrev:
Jag tycker faktiskt att man ska se mitt inlägg som den konspirationsteorin som den faktiskt är.
Men samtidigt har ju bristen på insyn, bristen på information, i denna utredning gjort det öppet för att spekulera.
Vill branschen slippa konspirationsteorier om hur de skyddar sitt skrå så kan de prova att öka transparensen några 100 procent.
Det är ju också så att konspiration inte per automatik betyder osann. Jag tror inte man behöver göra en så detaljerad analys som Mikael ovan för att se att incitamenten för SEF att vara negativa till prov är väldigt starka.
Väldigt tråkigt. Jag får fortsätta mitt olagliga arbete med att producera lagliga installationer.
Väldigt tråkigt. Jag får fortsätta mitt olagliga arbete med att producera lagliga installationer.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Att kunna få sin auktorisation som elinstallatör genom validering berördes inte särskilt i utredningen. Eftersom elinstallatören fick en helt ny roll lades ingen särskild prio på det. Minns inte att det diskuterades öht. Ingen i expertgruppen drev frågan, om jag minns rätt.Mikael_L skrev:
Det var väl 1/3 eller hälften eller något sådant som blev underkända (kolla rapporten). Alla klarade sig inte, och det tror jag att man delvis såg som ett kvitto på att provet inte var för lätt utan kunde kvalificera kunskapsnivån. Hade precis alla klarat provet hade det troligen omedelbart ifrågasatts ifall det inte helt enkelt var på för låg nivå.
Men jag har verkligen försökt hitta något om varför denna provverksamhet inte ens verkade vara upp till diskussion när man gjorde denstoralånga, menar jag, elsäkerhetsutredningen.
Helt enkelt, kort sagt.
Till protokollet. Även villaägarna var positiva till den nya elsäkerhetslagen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Nu har inte vi insikt i detta, men att vara positiv till något betyder inte att man har insikt eller ens är intresserad av frågan... Jag finner inget remissvar från Villaägarna i utredningen, inte ens bu eller bä.