64 753 läst ·
405 svar
65k läst
405 svar
Prov - ett sätt att bli behörig utan intyg
Det är skillnad på att anlita och anställa . Har man ett projekt på en vecka eller några timmar så är det betydligt enklare att bara betala en faktura än att anställa nån. Så nog gör denna förändring skillnad . Det finns säkert många firmaägare som jublar åt denna förändring .
Redigerat:
Skillnaden du pratar om handlar framför allt om anställningsförhållandet och fackets makt på arbetsmarknaden. Det har ingenting med behörighet i relation till säkerställande av relevant kunskap hos de som utför elarbeten eller elsäkerhet i allmänhet. Det är ju det som är det stora problemet med hela den här soppan. SEF slås inte för elsäkerhet och ett bra system. De slås för att bevara sitt skråväsende och den rödgröna regeringen med S i spetsen sitter i knäet på LO där SEF ingår. Klart det inte händer något.
Det har hänt att seriösa firmor lånat personal från andra seriösa firmor.
Det har hänt att duktiga elektriker (utan behörighet) registrerat firma och hyrt ut sig som f-skattare till seriösa elfirmor.
Det har hänt att folk från bemanningsföretag har anlitats temporärt i seriösa firmor.
Och allt detta före lagändringen.
Sen behöver vi inte gå in på vad alla oseriösa hållt på med, och definitivt inte vad alla rent kriminella gjort.
Fast ska man vara petig så var alla seriösa firmor jag nämnde i första stycket kriminella innan lagändringen skedde.
Det har hänt att duktiga elektriker (utan behörighet) registrerat firma och hyrt ut sig som f-skattare till seriösa elfirmor.
Det har hänt att folk från bemanningsföretag har anlitats temporärt i seriösa firmor.
Och allt detta före lagändringen.
Sen behöver vi inte gå in på vad alla oseriösa hållt på med, och definitivt inte vad alla rent kriminella gjort.
Fast ska man vara petig så var alla seriösa firmor jag nämnde i första stycket kriminella innan lagändringen skedde.
Det har inte slagit dig att dom kom fram till att det är mycket svårt att hitta förbättringar i ett behörighetssystem som redan är näst intill fulländat.😉Steamboy skrev:Skillnaden du pratar om handlar framför allt om anställningsförhållandet och fackets makt på arbetsmarknaden. Det har ingenting med behörighet i relation till säkerställande av relevant kunskap hos de som utför elarbeten eller elsäkerhet i allmänhet. Det är ju det som är det stora problemet med hela den här soppan. SEF slås inte för elsäkerhet och ett bra system. De slås för att bevara sitt skråväsende och den rödgröna regeringen med S i spetsen sitter i knäet på LO där SEF ingår. Klart det inte händer något.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Påminn mig. Det var att alla skulle ha någon form av "behörighet" även "yrkesmän", eller hur? Var det något annat i det?Steamboy skrev:
(Att det inte blev behörighet för alla kan vi väl tacka dels facket för, och dels andra faktorer).
Sorry att jag bumpar tråden, men ibland kan det vara värt att göra det för jag hittar inget annat.V voodoo skrev:Jag har användning för behörigheten i jobbet, jag jobbar dock inte som "vanlig" elektriker, utan jag är främst konstruktör, men bygger (handgripligen) specialapparater med lite speciella krav, och är ofta ute i anläggningar med stora krav på elsäkerhet, EMC etc. Mitt problem för att få ut behörighet har varit att jag inte haft tillräcklig praktisk erfarenhet (tidsmässigt) av tex bostads-, brandlarms- och datainstallationer. Jag behöver dock inte försvara mig själv längre, jag har större bredd än den genomsnittlige elektrikern som klamrar kilometervis med kabel eller gör andra enformiga arbetsuppgifter.
Förutom att det känns som en personlig upprättelse att ha behörighet, är en drivkraft såklart att kunna starta eget i framtiden. Det är inte heller konstigt att jag som hemmafixare är glad att lagligt få göra egna installationer (vilket jag förstås hade gjort ändå, jag vet ju hur det ska göras).
Provdagarna? De bestod av två dagars praktiska installationer, man fick varsitt bås att installera en vanligt förekommande bostadsinstallation i, förstås väldigt komprimerat. Först skulle man göra en ritning på det som skulle installeras innan man fick börja. Man skulle ha full koll på svensk-standard-höjder. Det var blandat infällt och utanpåliggande, en minimal men komplett köksinstallation med perilex, etc, en lika minimal badrumsinstallation, samt en trappkoppling, som sedan skulle ändras i lite olika konfigurationer, bla med trappautomat. Ett 3-fas CEE-uttag skulle kopplas, som föregicks av en startautomatik för en motor. Allt utgick från en central som också skulle kopplas, och kontroll före idrifttagning skulle göras när allt var klart. Jag kan tycka att det praktiska var lite för enkelt, dessutom var det ingen som tittade INUTI dosor och hur man anslutit och dragit skruvar etc. (vad jag vet, de kanske skruvade i grejorna under natten..) Jag blev lite besviken, det är ju bl.a. sånt som på nåt sätt skiljer agnarna från vetet. Jag antar att de tittade lite på vilket materialval och sånt man gjorde. Det tog i alla fall 2 dagar och även om man hann med så gjorde provstressen att svetten lackade..
Teoridelen var väl mer imponerande, 4 st delprov som tog 3-4 timmar vardera vad jag kan minnas, jag hade fullt upp tiden ut i alla fall. Dessa var så pass svåra att jag misstänker att de allra flesta AB-installatörer inte hade klarat detta utan först fått friska upp minnet lite först. Sysslar man inte vanligtvis mycket med beräkningar så är det inte så kul att sitta på provdagen med tidspress och prestera.
Det första handlade om bostadsinstallationer - utlösningsvillkor, kabeldimensionering, beräkna avsäkringar, etc. Minns faktiskt inte i detalj några frågor.
Andra provet, anläggningar för produktion och överföring av el, samt industriella anläggningar, Var i stort väldigt likt det första, bara högre strömmar.. En del energi-, effekt- och kortslutningsberäkningar.
Tredje provet handlade om elmaskiner, främst motorer av olika typer, Dimensionera matning, startströmmar, avsäkring, varvtal m.m. Överlag i första hand beräkningsuppgifter i dessa första tre delproven.
Det fjärde provet var av mer ensvarskaraktär, många småfrågor, främst föreskrifter men även en del allmänna frågor, av typen "Vad står DUBA för?" eller "beskriv förfarandet vid kontroll före idrifttagning", eller "Kabelarea för fast installation av enfasspis?" "Vad är märkströmmen för en gul säkringspassdel?" Detta provet klarade tydligen de flesta, kanske är det just denna kunskap som man normalt sett använder i jobbet, men detta är också sånt som är lätt att plugga in. Det var en hel del frågor som krävde rena (uppdaterade) författningskunskaper, jobbar man inte dagligen med att uppdatera sig eller är extra intresserad kan det kanske vara svårt att förstå och tolka föreskrifterna, men det verkar som de flesta hade koll på detta.
I något av proven, vilket minns jag inte, var mycket detaljfrågor om ritningsteknik och dokumentation, något som ofta konstruktörer har bra koll på (som jag), men som jag upplever att rena montörer har mindre bra koll på. I något av proven var även en del uppgifter på mekanik, rena mekaniska beräkningar, som man ju oxå ska kunna.
Summa: den praktiska delen kunde varit mer omfattande, den teoretiska var precis lagom svårt i min mening, det ska absolut inte vara för lätt. Det känns som att provförrättare och kanske även de från eshv (som ju egentligen kontrollerade provförrättarna) fick en bra bild av var och en, och kunde nog därför avgöra redan på plats vem som var lämpad. Därför tror jag att 4 dagar var precis lagom.
Superintressant inlägg måste jag säga. Jag är inne i en medelålderskris som innebär att jag vill lära mig saker, och just behörighet för el är något som vore väldigt kul. Egentligen skiter jag i reglerna, det är kunskapen jag vill åt, men tror att ett prov är väldigt bra för att få detta.
Var finns det information online om denna sorts prov som refereras och i viss mån recenseras i inlägget? Jag har googlat mig blå men hittar inget. Vore kul att få en bild av pris samt vilken litteratur som finns att tillgå. Eller det kanske inte är möjligt att göra prov längre? Hittar inget på ESVs hemsida där man ju tycker att det borde stå något...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Provet var ett prov, och man dissade detta alternativ att skaffa sig behörighet i form av ett prov så det finns inte, tyvärr. Nu kom också en ny ellag 2017 så det lär inte hända något på många år.
Mycket trist. Tack för info.Bo.Siltberg skrev:
Jag vet att du har bra koll på allt som har med detta att göra. Jag betalar gärna för att ta del av folks kunskaper. Hur mycket skulle du vilja ha för att sammanställa en läslista med bra material som om man har koll på det skulle göra en till god hemmapulare? Jag tänker mig material som omfattar materialkännedom, beräkningar och dokumentationsfärdigheter för att utföra ingrepp i egen installation upp till och med byte av central.