64 753 läst ·
405 svar
65k läst
405 svar
Prov - ett sätt att bli behörig utan intyg
RulleBulle, jag tycker att det är än mer märkligt att din chef låter någon arbeta på företaget UTAN att han har förvissat sig om den anställdas kompetens. Det åligger den behöriga att se till att dom anställda har den utbildning/kunnande som arbetet kräver, däremot är det inget krav att den behörige ska åka runt och kolla hur dom anställda utför sina jobb. OCH att han inte gör det han ska innebär väl knappast att du per automatik är kvalificerad att inneha behörighet. Dessutom är det det helt vanligaste att bara en på företaget har behörighet så att bara en av dina chefer har behörighet är helt normalt.
Tja, det beror kanske på hur svårt detta prov som elsäk sjösatte egentligen är/blir ...HSP skrev:
Tror du själv att mer än halva yrkeskåren skulle klarat provet?
Jag tror iaf inte att det går att utforma ett prov som godkänner de flesta som redan arbetar som elektriker och samtidigt förhindrar ganska många "lekmän" att få en egen behörighet.
Så den stora frågan är var elsäk lägger ribban.
Men tanken med mitt förra inlägg var nog mest att i anständighetens namn borde det väl inte ställas högre krav på lekmän som vill klara provet och få egen behörighet än vad som räcker för att yrkesverksamma får arbeta som elektriker. Och därmed borde väl alla dagens elektriker också provas, för att kolla att dom uppfyller elsäkerhetsverkets fastställda standard. Om inte annat välja ut något hundratal elektriker slumpmässigt för att kolla att man lagt provet på rätt nivå, dvs motsvara att nästan alla dagens arbetande elektriker klarar av provet.
Tja, det kanske tillkommer några tusen lekmän med behörighet som gör att behovet av elfirmor minskar lite ...elmont skrev:
Nej, jag tror inte att du hör till de mindre dugliga ...
Du drar konstiga slutsatser. Jag sa inte att det var onormalt hur vi jobbar och jag sa heller inte att jag fått börja jobba utan att de sett vad jag går för..
Det jag skrev är att om jag får jobba som elektriker varför får jag inte köra firma.
Det är som att jag får köra bil så länge nån i familjen har körkort...
Det jag skrev är att om jag får jobba som elektriker varför får jag inte köra firma.
Det är som att jag får köra bil så länge nån i familjen har körkort...
Det beror på att det ställs betydligt högre krav på en behörig än en yrkesman, yrkesmannen ska kunna gå till den behöriga och fråga om saker som som denne inte har full koll på. Som exempel kan man ta utlösningsvilkoret, det är det få elektriker som räknar på men det måste den behörige klara utan problem. Och det är mer som att du får övningsköra om nån annan med körkort åker med som handledare.
Och blir det nått prov som alla ska göra måste man lägga ribban så högt att troligtvis kommer merparten av dom i dag aktiva yrkesmännen inte klara den teoretiska delen medans den rent praktiska kommer troligen dom flesta yrkesmän att fixa.
När det gäller "dom övriga" tror jag att det blir lite tvärt om, många klarar teorin men stupar på den praktiska delen
Och blir det nått prov som alla ska göra måste man lägga ribban så högt att troligtvis kommer merparten av dom i dag aktiva yrkesmännen inte klara den teoretiska delen medans den rent praktiska kommer troligen dom flesta yrkesmän att fixa.
När det gäller "dom övriga" tror jag att det blir lite tvärt om, många klarar teorin men stupar på den praktiska delen
Man får se det som ett rättssäkerhetskrav att inte mattan dras undan för folk som har satsat på en karriär inom ett visst yrke.
Jag håller med Mikael i stora stycken, men lika lite som man kan ändra körkortsbehörigheter retroaktivt, kan man helt plötsligt skrota ett system med behöriga och yrkesmän. Det får helt enkelt löpa tills dess den siste yrkesmannen går i pension.
Jag håller med Mikael i stora stycken, men lika lite som man kan ändra körkortsbehörigheter retroaktivt, kan man helt plötsligt skrota ett system med behöriga och yrkesmän. Det får helt enkelt löpa tills dess den siste yrkesmannen går i pension.
Hobbyelektriker
· E
· 15 404 inlägg
Ja, överlappstiden lär bli lång.
Jag kommer göra en ansträngning att genomföra proven när systemet sjösätts, kommer bli en del teorirepetition och möjligen lite praktik också, beroende på vad provet omfattar.
Jag kommer göra en ansträngning att genomföra proven när systemet sjösätts, kommer bli en del teorirepetition och möjligen lite praktik också, beroende på vad provet omfattar.
Ja egentligen håller jag med dig.mycke_nu skrev:Man får se det som ett rättssäkerhetskrav att inte mattan dras undan för folk som har satsat på en karriär inom ett visst yrke.
Men nu snart kommer vi väl få se hur allt fagert tal om vår höga elsäkerhet pga alla kunniga elinstallatörer håller, om ifall det visar sig vara väldigt svårt för elektriker som jobbat länge att klara provet.
Fast vad det gäller körkortsbehörigheter har man ju faktiskt ändrat systemet retroaktivt.mycke_nu skrev:
Först för ett antal år sedan blev man tvungen att ordna något slags yrkesförarbevis ifall man hade bussförarkort och ville ställa upp och köra en kyrkokör eller skolklass eller så. Dvs, plötsligt räckte det inte, som innan, att ha körkortet man skulle också ha dokumenterad vana att köra buss.
Sen kom något senare skärpta krav på läkarundersökningar var tionde år efter man blivit 45 år, ett krav som rätt nyligen blivit ytterligare skärpt med 5 års intervall.
Det är ju saker som tillkommit för den som för t.ex. 20 år sedan tog ett kort för att man t.ex. på sin gård har en gammal lastbil man någon gång då och då behöver köra, eller att man tog busskort för att man ville då och då ställa upp att köra scouterna på orten till sitt sommarläger.
Så de regler som gällde när man tog kortet har ändrats ganska drastiskt och det kanske inte längre är möjligt eller ekonomiskt motiverat att kunna ha kvar sin förarlegitimation.
Och kärnfrågan är väl att ifall det finns elektriker med dåliga eller för gamla kunskaper kvar "där ute" och gör farliga installationer, ska dom verkligen få fortsätta av bara den anledningen att det är deras yrkesval?
edit:
Och har inte lärare nyligen också drabbats av något sådant. Lärare som jobbat ett antal år men glömt att kvittera ut någon slags behörighet får nu snart inte jobba alls?
Och lokalt behörigt kvalitetsansvariga (KA) får inte längre ta KA-uppdrag, måste vara riksbehöriga nuförtiden. Också en retroaktivt verkande förändring.
Redigerat:
Elektriker har normalt mycket lite att göra med rena elsäkerhetsfrågor som tex utlösningsvilkor, dimensionering, avsäkring, kabelarior, förläggningssät mm mm. Ingår INTE normalt i arbetsbeskrivningen av yrket. Dom utför ett arbete utifrån dom direktiv dom får från sin arbetsledning, arbetsritningar, arbetsbeskrivningar där allt redan är "förutbestämt" av vanligtvis någon konsult eller arbetsledare. Undantag finns naturligtvis men då brukar elektrikern ha fått "extra" utbildning för att klara just dom momenten. Därmed faller väl frågan om g:a kunskaper lite.
Det fungerar väl lite som jag skulle tänka på ett fartyg, det är kaptenen som bestämmer kurs och far men en rorsman son styr dit kaptenen "pekar".
Det fungerar väl lite som jag skulle tänka på ett fartyg, det är kaptenen som bestämmer kurs och far men en rorsman son styr dit kaptenen "pekar".
Retroaktivt är det ju inte i något av fallen ovan, men jag förstår vad du menar.Mikael_L skrev:Fast vad det gäller körkortsbehörigheter har man ju faktiskt ändrat systemet retroaktivt.
.. .. ..
edit:
Och har inte lärare nyligen också drabbats av något sådant. Lärare som jobbat ett antal år men glömt att kvittera ut någon slags behörighet får nu snart inte jobba alls?
Och lokalt behörigt kvalitetsansvariga (KA) får inte längre ta KA-uppdrag, måste vara riksbehöriga nuförtiden. Också en retroaktivt verkande förändring.
Att det tillkommer krav på fortbildning, läkarundersökningar, etc, är ganska vanligt och är ju inte riktigt samma sak som att kräva att en yrkesman skall ta steget upp till fullfjädrad behörig elektriker, dvs en helt annan typ av utbildning/befattning.
Nu låter jag lite som Elektrikerförbundet här, och det är verkligen inte avsikten, men det är en skillnad på att ta ifrån en yrkesman vederbörandes levebröd och att ställa krav på löpande fortbildning för att man skall klara nya arbetsuppgifter.
Ja nu har den statliga elbehörighetsutredningen hållt på i ganska precis 1 år, men dom har fortfarande ett halvår kvar.
Men några deltidsresultat kan jag inte finna:
http://www.sou.gov.se/sb/d/18419
Lite kan man ju undra över vad som behöver undersökas så pass att det ska ta 1,5 år att komma fram till något ...
eio tycker jag dock skrev ett väldigt stringent och välformulerat offentligt brev till utredningen, fokuserar i stort på samma punkter som jag själv tycker det brister i med dagens system.
http://www.sou.gov.se/content/1/c6/23/63/76/c9e2b17d.pdf
Men några deltidsresultat kan jag inte finna:
http://www.sou.gov.se/sb/d/18419
Lite kan man ju undra över vad som behöver undersökas så pass att det ska ta 1,5 år att komma fram till något ...
eio tycker jag dock skrev ett väldigt stringent och välformulerat offentligt brev till utredningen, fokuserar i stort på samma punkter som jag själv tycker det brister i med dagens system.
http://www.sou.gov.se/content/1/c6/23/63/76/c9e2b17d.pdf
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja precis. Även om jag i stort håller med om det de skriver så vill jag ju ändå gärna raljera så här på fredagskvällen. Den första slutsatsen man kan dra är ju att det som konsument verkar säkrast att göra arbetet själv i alla fall, eftersom osäkerheten när man tar in en yrkesman är så stor (Mikael_L skrev:
(Och apropå det senare, är det någon som sett den där rapporten om elbränder som elsäkerhetsverket lovade skulle vara klar för nästan ett år sedan? Jag har iaf inte hittat den.)
Och igår skulle resultaten senast blivit redovisade. Men givetvis är det inte klart än.Mikael_L skrev:
Jag hoppas utredaren får några månaders löneavdrag, eller blir av med jobbet eller nåt ...
http://www.elsakerhetsverket.se/and...et-for-elinstallationer/Pagaende-utredningar/
http://www.sou.gov.se/n-201304-elbehorighetsutredningen/
Men nu kan man väl börja hoppas så smått att det snart ska dimpa ner något resultat. Ska bli intressant att se vad fantastiskt man kommer fram till efter 1,5 års utredande.