64 762 läst ·
405 svar
65k läst
405 svar
Prov - ett sätt att bli behörig utan intyg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Ingenting ska "hända". Det finns bara ett sätt att installera el - på ett säkert och händigt sätt enligt gällande föreskrifter, standarder och vedertagen praxis. Var detta sker, hemma eller hos vänner, får inte ha någon betydelse för samma krav gäller (förutom försäkringsfrågan). Det enda man ev skulle kunna tumma på är yrkesskickligheten i form av välplanerad och snygg kabelförläggning. I mina ögon krävs alltså en hel del studier och träning innan det kan komma ifråga, och först då kan man klara provet. Det kommer därför inte att bli någon explosion av nya behöriga här.HSP skrev:
Sedan kan man begränsa kunskapskraven t.ex till insidan av elcentraler i bostäder som du andra är inne på och kanske hitta på en ny behörighetsgrad för detta. Om nu ESV och branschen vill...
Det är klart att det inte ska vara beroende om man äger anläggningen eller arbetar på någon annans anläggning.
Försäkringarna hör inte hit egentligen (försäkringen är inte ett lagkrav).
Håller med om att installationen ska uppfylla gällande föreskrifter, standarder och vedertagen praxis. det är elsäkerhet.
Vid en installation finns det ofta flera lösningar som är möjliga. Det gäller att hitta en bra lösning, som uppfyller kraven och är säker & håller livslängd & kostnaden på en bra nivå.
Bo.Siltberg skrev "Det enda man ev skulle kunna tumma på är yrkesskickligheten i form av välplanerad och snygg kabelförläggning"
En fult utförd kabeldragning behöver inte vara felatigt utförd enligt gällande föreskrifter, standarder och vedertagen praxis.
Ja klart är iaf. att det är inte bara att göra provet för att få behörighet. Som föregående skrev så krävs både tidigare studier och träning.
Behörigheten ska väl ses som ett bevis på viss kunskaps nivå. om man fått kunskapen genom praktik eller studier i ämnet spelar väl inte så stor roll.
Det är väl kunskapen innom området som ska räknas.
Försäkringarna hör inte hit egentligen (försäkringen är inte ett lagkrav).
Håller med om att installationen ska uppfylla gällande föreskrifter, standarder och vedertagen praxis. det är elsäkerhet.
Vid en installation finns det ofta flera lösningar som är möjliga. Det gäller att hitta en bra lösning, som uppfyller kraven och är säker & håller livslängd & kostnaden på en bra nivå.
Bo.Siltberg skrev "Det enda man ev skulle kunna tumma på är yrkesskickligheten i form av välplanerad och snygg kabelförläggning"
En fult utförd kabeldragning behöver inte vara felatigt utförd enligt gällande föreskrifter, standarder och vedertagen praxis.
Ja klart är iaf. att det är inte bara att göra provet för att få behörighet. Som föregående skrev så krävs både tidigare studier och träning.
Behörigheten ska väl ses som ett bevis på viss kunskaps nivå. om man fått kunskapen genom praktik eller studier i ämnet spelar väl inte så stor roll.
Det är väl kunskapen innom området som ska räknas.
Redigerat:
Det finns absolut ingen anledning att lära sig allt under utbildningen. Man lär sig grunderna och att tänka "rätt" dvs att förstå var svårigheterna ligger och att känna sina egna begränsningar och kunskaper.Mikael_L skrev:"Elektriker" är liksom lite för stort för både utbildning, en enda behörighetsnivå samt för prov, typ detta som tråden handlar om.
En elektriker kan gå på nybyggen av bostadshus och dra rör och tråd, koppla säkringscentraler med 25A enfas eller 16A trefas-matning, och sätta upp lite brytare och uttag.
En elektriker kan ju också knalla omkring på ringhals och montera motorer som kör bromsstavarna, förreglingar och annan kritisk utrustning.
En elektriker kan vara på en industri och dona med matningar med 1000A, och rejäla motordrifter och annat.
En elektriker kan gå på service och måste kunna lite av varje, på förmiddagen installera ett uttag hemma hos Hugo, på eftermiddagen felsöka varför JFB löser hemma hos klövstedt, och dagen efter byta en brunnen central hos lantbrukare andersson.
En elektriker kan hålla på med styr/regler, montera och trimma in reglerutrustning på en industri, dona med ventilationssystem osv.
En elektriker kan hålla på med larm och inpasseringssystem osv.
Tänk att allt detta borde väl egentligen utbildningen (och provet) täcka in.
Och då det inte är möjligt, (ja faktiskt), så borde utbildning och prov istället vara nästan 100% fokuserade på ren ellära (kunskap) och säkerhet och konsekvensanalys, så elektrikern är väl rustad för att angripa varje ny situation på rätt sätt och kunna tillägna sig rätt information för det nya uppdraget.
---------------------
Nu funkar det inte så, i praktiken.
Ungdomarna lär sig skitlite i gymnasiet (jag har än inte hört en arbetande elektriker som inte säger att h*n lärde sig minst dubbelt så mycket på sina 9 månader lärlingstid som sina 3 år på gymnasiet), och grundläggande förståelse för ström/spänning/effekt/fasvridning och sånt, och konsekvensanalyser verkar det illa beställt med.
Inte för att det inte lärs ut, men merparten vill inte/orkar inte/kan inte lära sig detta, och skolan har resignerat och skickar ut dom ändå.
Sen vidtar nästa steg i utbildningen, lärlingstid med åtföljande anställning som förstaårsmontör och så småningom 3:e-årsmontör. Denna utbildning är liksom ett slags arvegods. Den behörige lär den nya allt denne kan och vet. Gör den behörige fel i något, så lär sig den nye elektrikern samma fel.
Metoder, planering, arbetssätt och materialval går i arv.
Och den nya elektrikern fördjupar strängt taget bara sina kunskaper inom de arbetsområden som just den firman jobbar inom.
Så småningom kanske steget till en egen behörighet känns lockande för denne, numera inte alltför oerfarne, elektriker. Det är väl trots allt ca 1/4 av elektrikerna som förr eller senare tar detta steg.
Då vidtar mer utbildning, ganska mycket mer teoretisk. Jag med lite högskoleutbildning i bagaget tycker förvisso att det inte alls var speciellt tungt teoretiskt. Men t.ex. min mycket gode ungdomsvän vet jag klagade rejält över att det var jobbigt.
Och så är det nog, elektrikerprogrammet på gymnasiet valde nog inte många för att dom tyckte matte och teori var kul och/eller lätt. Det är inget fel med det, alla människor är olika och tur är väl det.
Men jag förstår att AB-behörighets-utbildningen känns svår för många. Och jag är impad över att såpass många ändå fixar sig genom den, när det enkla alternativet att bara fortsätta jobba som anställd finns.
Nu har den nykläckte AB-elektrikern förmodligen lärt sig en massa nytt, kan dimensionera en trefastrafo, räkna ut impedansen i en 3 mil lång luftledning och vet hur en shuntkopplad likströmsmotor funkar.
Ja detta är ju sen inget som finns kvar i minnet ett år senare, då denne elektriker naturligtvis inte börjar jobba med detta. Troligen börjar h*n jobba med något liknande som när h*n var anställd. Trevligt att hålla sig inom komfortzonen, och det finns kanske lite nyttiga kundrelationer att börja spinna på.
Så det kanske jobbas mest med larm, eller industri, eller nyproduktion, eller styr & regler eller ...
Så hur ska en bra utbildning eller ett bra behörighetsprov egentligen vara utformat?
Resten lär man sig ute i verkligheten när man ställs inför specifika arbetsuppgifter i sin egen eller andras verksamheter.
Man kan jämföra med civilingenjörsutbildningen där man nästan inte alls lär sig det som specifikt krävs för att jobba i industrin, det får man lära sig på plats när man väl blivit anställd.
Däremot får man lära sig:
1. Matematik och fysik (dvs man får de verktyg som krävs)
2. Att tänka ingenjörsmässigt
3. Att plugga in nya kunskaper
Jag skulle (med endast en lätt överdrift) vilja hävda att (3) är den största anledningen till att industrin anställer civilingenjörer. Man vet att dom kan sätta i sig en bok kärnfysik på en helg, och sedan använda sina kunskaper.
Det är samma ska med elektriker. När dom väl klarat en grundläggande utbildning finns det ingen som helst anledning för skolan att lära dem mer. Jag är helt övertygad om att man skulle kunna ta alla installationselektriker här på forumet och låta dem byta jobb med varandra. Efter en månad skulle alla klara 99% av sina nya arbetsuppgifter med glans.
Man brukar säga att det tar två år innan man kan köra bil på ett säkert sätt, men utbildningen är endast ca 20 timmar och provet stökas undan på en halv förmiddag. Högskoleprovet som i princip ersätter hela gymnasiet med alla dess prov tar fyra timmar.
Ett prov för att bli elektriker skall då ta fyra dagar?
Den som behöver mer än fyra timmar för avgöra om en sökande är kvalificerad att arbeta som elektriker borde faktiskt fundera över sin egen kompetens istället.
Det är lite tråkigt att man blandar ihop begreppen elektriker och behörig installatör det är två helt olika arbeten och ställer helt olika krav, även om en behörig installatör ibland arbetar som elektriker.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Och ändå så fungerar det utmärkt i de länder där det är så, och de verkar inte ha några problem med gränsdragning.elmont skrev:En bra uppdelning av olika behörigheter skulle tex vara lite som dom första delproven 3 delproven dvs en för bostäder, en för distribution, en för industri, en för kontor och affär.
Någon hempular behörighet tror jag INTE på, även om man gör jobb hemma åt sig själv är det ju bara en tidsfråga innan någon annan tar över hemmet. Och gränsdragningen skulle bli näst intill omöjlig.
Jämför mitt exempel med att ta upp hål i/flytta bärande väggar. Det diskuteras dagligen och stundligen här och görs antagligen i stor omfattning. Och ändå så har vi inget stort problem med att hus ramlar ihop. Vi har bevisligen inte heller några direkta problem med all det helt oreglerade hemmapulet idag (byggvaruhusen formligen *vräker* ut material som bara får användas av behöriga el dyl, så omfattningen torde vara betydande).
Så att fastigheten någon gång kan byta ägare ser jag inte med nödvändighet som något starkt argument. Man skiter sällan i eget bo. Man är typiskt *noggrannare* här man gör något åt sig själv än när man gör det åt någon annan. (Jag minns en gång på SAAB när vi stog hela elektrikerskiftet och pulade med något, och chefen kom förbi och sade med ett skratt: "Så intresserade som ni verkar så bara *måste* det vara hemarbete!" Vi fick ju lite skamset medge att så var det...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Jag skulle vilja se att man försökte eller åtminstone diskuterade ett system med legalt "hemmapul" pss som vi har i andra länder i närheten, exv. Finland.elmont skrev:
Sedan "vad som skulle bli bättre". Tja, ingenting just. Vi har ju ett omfattande hemmapul, det är givet. Och vi vet likaledes att detta hemmapul inte leder till några problem (hade det det, så hade det synts i statistiken). Men jag är ju lite gammaldags och tycker att reglerna och verkligheten skall stämma ihop. Om de gör det så minskar i alla fall inte respekten för lagen, det vi brukar kalla "det allmänna rättsmedvetandet". Så säg att det skulle bli bättre då. (Sedan kan man ju tänka sig att någon hemmapulare skulle lära sig något någonstans och att vi därmed fick åtminstone en bättre anläggning, så det skall man väl iaf inte bortse ifrån).
Så vi skulle bygga upp ett system med div "tjänstemän" bara för att legalisera hempul, utan att egentligen vinna nått på det? För att vi skulle få några "bättre" hempulare det tror jag inte, dom som är duktiga och pular skulle kanske lagligt fortsätta med det dom gör, och dom som inte "ids/kan" skaffa en behörighet skulle fortsätta som i dag utan behörighet.
Det skulle bara bli mer byråkrati, Men kanske några skulle sova bättre
Det skulle bara bli mer byråkrati, Men kanske några skulle sova bättre
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Ja, vi har ju en del här (inte många men...) som är snara att ondgöra sig. Inklusive företrädare från elsäkerhetsverket... Så *någon* skulle ju kanske sova bättre.elmont skrev:
Sedan så tror jag inte att respektlösheten inför lagen är så komplett som du tror. Jag har i mitt eget hus sett exempel på rent farliga halvmesyrer eftersom någon av de två förra ägarna *inte* vågade hemmapula. Så då gjorde de en grej lite på trekvarten bara för att de *trodde* att det då inte rörde sig om installationsarbete (något jag betvivlar). Summan av kardemumman blev att *jag* levde med en brandfarlig installation i några år och hade dj-ligt svårt att se vad det var som felet låg, eftersom jag inte i min vildaste fantasi kunde trott att någon kunde göra så dumt, och det var dessutom nästan omöjligt att se!
Jag tycker alla som ska få jobba med el i Sverige borde vara tvingade att göra detta prov, oavsett om dom redan har behörighet eller redan arbetar under någons behörighet.
Så vi får bort hälften elektrikerna, den hälft som är oduglig och gör våra hus livsfarliga.
Så vi får bort hälften elektrikerna, den hälft som är oduglig och gör våra hus livsfarliga.
Jaaaa, om halva yrkeskåren försvinner kan man säkert höja priset till det dubbla och sånna som jag skulle kanske överväga att skjuta på pensionen några år. För jag hör i alla fall inte till dom odugliga, tror jag 
Så hälften av elektrikerna skulle vara odugliga.
Så har det inte varit på de firmor jag jobbat på...
Där har alla visat yrkesstolthet och varit intresserade av att göra bra jobb.
Installationsfirman jag jobbade på senast var vi totalt 30man, varav 14 hade egen behörighet.
Visst finns det säkert odugliga elektriker,
likväl som det finns trafikfarliga lastbilsschaufförer.
Lastbilsschaufförerna har yrkeskompetensbevis samt körkort för lastil mm.
Lika väl som det finns vanliga trafikanter med b-körkort som inte har en aning om hur man kollar hur tung släpvagn man får dra med sin bil.
(ska vi kräva BE körkort bara för att komma åt det problemet?)
Det är ingen garanti att någon som har en utbildning utför ett bra jobb.
För att utföra ett bra jobb krävs inte bara kunskaper och utbildning.
En mycket stor del är personligt betende och intresse.
En del människor skiter i lagar och regler, fast de har kunskap om dem.
I de fallet spelar utbildning prov mm. ingen roll.
om det är så att hälften av elektrikerna är odugliga, hur törs då den som har behörigheten (elinstallatören) ansvara för dem?
Så har det inte varit på de firmor jag jobbat på...
Där har alla visat yrkesstolthet och varit intresserade av att göra bra jobb.
Installationsfirman jag jobbade på senast var vi totalt 30man, varav 14 hade egen behörighet.
Visst finns det säkert odugliga elektriker,
likväl som det finns trafikfarliga lastbilsschaufförer.
Lastbilsschaufförerna har yrkeskompetensbevis samt körkort för lastil mm.
Lika väl som det finns vanliga trafikanter med b-körkort som inte har en aning om hur man kollar hur tung släpvagn man får dra med sin bil.
(ska vi kräva BE körkort bara för att komma åt det problemet?)
Det är ingen garanti att någon som har en utbildning utför ett bra jobb.
För att utföra ett bra jobb krävs inte bara kunskaper och utbildning.
En mycket stor del är personligt betende och intresse.
En del människor skiter i lagar och regler, fast de har kunskap om dem.
I de fallet spelar utbildning prov mm. ingen roll.
om det är så att hälften av elektrikerna är odugliga, hur törs då den som har behörigheten (elinstallatören) ansvara för dem?
Redigerat:
Tycker det är rätt konstigt att jag som elektriker inte får köra eget utan behörighet, jag jobbar på en liten firma där bara ena chefen har behörighet. Den chefen träffar jag nästan aldrig, han går aldrig igenom mina jobb utan jag sköter mig helt själv från början till slut. Nu när jag vill starta eget så är jag inte betrodd utan måste plugga ytterligare, tycker det är märkligt!