20 810 läst ·
97 svar
21k läst
97 svar
Propeller på styltor i Sälen - bara dumt och dyrt? - Grand Designs
Nej man förstår verkligen ingenting av detta val av klimatskal, byggt i fjälltrakter 😳!P Platsbyggaren skrev:
Exempelvis så hade ett typ 8 graders tak INTE påverkat designen alls negativt!
Men "hjälpt till" att minska riskerna radikalt.
Och en propeller är ju dessutom faktiskt vinklad.
Beroende på exakt hur taket är utfört på varje kvm, så kommer man få olika allvarliga problem punktvis på taket. & på senvåren när solen kommer fram & värmer flertalet timmar om dagen, så kommer vissa delar av taket kunna ha 60 cm tjockt "islager" med en kolossal punkt-vikt, medans en annan takyta intill nästan kan vara snöfri.
Hela min fars sida kommer ifrån dessa trakter & jag har varit där sedan födseln.
1 meter snö är "normalt" vintertid i området, även om klimat förändringen på senare tid också vissa år "snöfattiga"
Har för mig att de pratade om längdskidor men kan ha fel.K Kirre2 skrev:Jag gillar hur huset ser ut inuti! Utsidan är kul också, även om jag absolut kan se problemen.
Men läget, ska man ha en stuga i Sälen ska den väl vara pistnära. Skulle inte vilja behöva sätta mig i bilen för att åka till skidbacken. Hade jag haft så mycket pengar har jag köpt nåt färdigt där istället för att bygga nytt.
Blev det inte rätt billigt ändå? Jag trodde att ett skapligt kataloghus gick på uppemot 4 mille, att då budgetera 5 för det här låter väl optimistiskt. Det gick ju iofs över budget också, men inte så mycket som jag skulle trott.
Byggteknisk fråga allmän: Den blöta isoleringen. Är det ens möjligt att torka denna?
I detta fallet så undrar man om man återanvänt isoleringen.
Grand Design Kevin Mccloud (orginalet) hade aldrig skippat detta ur avsnittet. Inte heller varför ett otal snedstag svetsades dit i sista minuten. Detta är en försvenskad Grand Designs- variant utan heta kryddor. 😀
Grand Design Kevin Mccloud (orginalet) hade aldrig skippat detta ur avsnittet. Inte heller varför ett otal snedstag svetsades dit i sista minuten. Detta är en försvenskad Grand Designs- variant utan heta kryddor. 😀
hade gärna velat veta om torkningen av blöt isoleringS styren skrev:Byggteknisk fråga allmän: Den blöta isoleringen. Är det ens möjligt att torka denna?
Om man använder SKRUVPÅLAR som skruvas ner med hydraulik för grundläggningen så slipper man grävning, gjutning och brinntid.
Man grundlägger ute i världen allt från små stugor till höga telemaster och vindkraftverk med skruvpålar.
Man grundlägger ute i världen allt från små stugor till höga telemaster och vindkraftverk med skruvpålar.
Okey just Lindvallen är 13 km bort & rätt ok att bila till från Transtrand 👍.tveksamt skrev:
MEN samtidigt är
Vörderås Transtrand - Hundfjället = 40 km restid Eniro 1 tim 8 min.
Vörderås Transtrand - Granfjällsstöten = 50 km restid Eniro 1 tim 3 min.
Beroende på hur avancerad åkare man är, så väljer man en "backe" som stimulerar, samtidigt är också vissa mer "proppfulla" ofta med köer & mindre åkning som följd.
Så ens krav på "allt" blir avgörande, om det blir "nära" eller ej.
Att torka isolering är ett gytter!PeterFalun skrev:
En del typer faller ihop & eftersom det är luften i isoleringen som isolerar, så får du helt andra värden.
Många använder urea & (resthalter av sönderdelningsprodukter från härdningen på bindemedlet), & när det blivit fuktigt luktar det typ alltid piss & unket.
Har isoleringen inte "fallit ihop" så kan du torka den med kraftig luftgenomströmning/ventilation OCH ordentliga avfuktare & tillförd värme.
Ju tjockare isolering ju längre torktid, & viss lukt kommer att uppstå.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
alla åker ju inte utför en släkting har hus i fjälen och dom åker inte skidor alls gillar att vandra baraJ jawen skrev:Okey just Lindvallen är 13 km bort & rätt ok att bila till från Transtrand 👍.
MEN samtidigt är
Vörderås Transtrand - Hundfjället = 40 km restid Eniro 1 tim 8 min.
Vörderås Transtrand - Granfjällsstöten = 50 km restid Eniro 1 tim 3 min.
Beroende på hur avancerad åkare man är, så väljer man en "backe" som stimulerar, samtidigt är också vissa mer "proppfulla" ofta med köer & mindre åkning som följd.
Så ens krav på "allt" blir avgörande, om det blir "nära" eller ej.