20 810 läst ·
97 svar
21k läst
97 svar
Propeller på styltor i Sälen - bara dumt och dyrt? - Grand Designs
Lite av problemen med taket hade man ju kunnat komma undan om man tagit "propeller" looken längre och lutat alla "propellerbladens" tak med eller moturs och gjort någon form av spets i mitten (som på en båtpropeller). Hade nog kunnat se snyggare ut än de där platta de har nu...
Absolut!M maria01 skrev:
Själv har jag mest fiskat ädelfisk längs med åar & älvar, men även abborre (som inte kan jämföras med Mälar-borre) & lite fors-gädda.
Så då vandrar man samtidigt stora sträckor, men för en annan anledning.
Tittat till marken & plockat hjortron & bara luktat på den fantastiska myrmarken.
Men kostnaden för allt spelar ju in på hur avkopplad & rofylld du blir när du är där!
Stresspåslag & känslan av "tvång" att utnyttja huset, eller att det helt fullt ut är ett eget val som inte baseras på "nån ekonomi"
Tja, allt är ju relativt.Robert63 skrev:
Jag hade inte velat ha det läget, och det känns väldigt tveksamt att de ska få igen de 7 miljonerna vid en försäljning, men vad vet man, kanske finns fler som tänker precis som dem.
Tänker precis som dom säger du?tveksamt skrev:
Dom valde i alla fall att själva ny-bygga exakt det hus som DOM ville ha, & drog över budget med 2+ miljoner.
Det går aldrig att jämföra med att "nån annan husspekulant" får välja att köpa huset som det ser ut & där det står.
Om man ens ska kalla detta hus "ett flashigt hus", så hade det behövt vara byggt vid backarna för att "få pengarna tillbaka". & där kanske designen passat bättre bland andra lite mer "flashiga" hus.
Nu ligger huset i "gamla" Transtrand/Lima/Sälen by-trakter, där alla dem andra ordinarie dalahusens är i stilen " rött hus med vita knutar" typen & sådant blir inte "bra"
Ja, jag säger att det är möjligt att det finns någon annan som är villiga att betala bra för något som är udda även om det ligger lite mer avsides, trots att jag som sagt har svårt att tro att de får igen vad de betalat när/om de en dag säljer huset.J jawen skrev:Tänker precis som dom säger du?
Dom valde i alla fall att själva ny-bygga exakt det hus som DOM ville ha, & drog över budget med 2+ miljoner.
Det går aldrig att jämföra med att "nån annan husspekulant" får välja att köpa huset som det ser ut & där det står.
Om man ens ska kalla detta hus "ett flashigt hus", så hade det behövt vara byggt vid backarna för att "få pengarna tillbaka". & där kanske designen passat bättre bland andra lite mer "flashiga" hus.
Nu ligger huset i "gamla" Transtrand/Lima/Sälen by-trakter, där alla dem andra ordinarie dalahusens är i stilen " rött hus med vita knutar" typen & sådant blir inte "bra"
Ditt inlägg känns ganska konfrontativt för att säga att du håller med.
Menade bara att det är väldigt stor skillnad på att sälja ett hus som redan är byggt, kontra bygga ett nytt hus.tveksamt skrev:
Finns ett rätt välvårdat större 7 rums hus till salu typ 100 m därifrån, med klart bättre utsikt, funktion & tillgänglighet.
1.850.000 kr är utgångsbudet på det, men kommer nog att säljas för runt 1,5 milj.
Och även om du dubblar det för nybyggda "propellerkåken", så blir "kalkylen" ca 4 miljoner "i arselet" vilket känns sanslöst mycket & får mig att undra ännu mer hur dom tänkte.
https://www.svenskfast.se/hus/dalar...m_campaign=till-salu&utm_content=vorderas+158
Vi som åker till Sälen och hyr stuga två veckor om året har förstås tittat på tomter och drömt om att bygga något liknande.. deras hus var ju väldigt mycket roligare än ditt länkade och man bygger ju inte ett hus av detta slag för att sälja.J jawen skrev:Menade bara att det är väldigt stor skillnad på att sälja ett hus som redan är byggt, kontra bygga ett nytt hus.
Finns ett rätt välvårdat större 7 rums hus till salu typ 100 m därifrån, med klart bättre utsikt, funktion & tillgänglighet.
1.850.000 kr är utgångsbudet på det, men kommer nog att säljas för runt 1,5 milj.
Och även om du dubblar det för nybyggda "propellerkåken", så blir "kalkylen" ca 4 miljoner "i arselet" vilket känns sanslöst mycket & får mig att undra ännu mer hur dom tänkte.
[länk]
Tycker väl dock att de skulle lagt lite mer pengar på tomten så att de bott närmare skidanläggningarna.
Hahaha roligare?K Kallebo skrev:
Att det har avvikande form eller hur menar du?
Sedan bygger väl ingen för att sälja, men kraschar man budget med så många % & även har allt det yttre kvar att göra....ja tillslut går man nog över "smärtgränsen" & det ekonomiska blir ohållbart.
Tillhör dom som byggt den "rika promillen" i Sverige, så kan dom ju göra precis som dom vill & bara pröjsa löpande kostnader & knata vidare i livet.
MEN jag uppfattade det inte som att dem tillhörde den 1000-delen, & då kan dom 2+ miljonerna i byggkostnader bli "ankaret" som gör att dem inte "får ihop det" ekonomiskt långsiktigt.
Även uppvärmningskostnader kommer bli riktigt "kännbara" & troligtvis så kommer man ha värmen på året runt i detta hus för att "vårda" huset & möbler.
& tomten blir ju inte direkt gratis att ställa iordning....& parkering, altaner (i lufter), räcken, trappor o.s.v
Så vi pratar minst 1 milj ytterligare.
Kommer inte ihåg var, eller exakt hur det var formulerat, men jag läste något som fick mig att dra slutsatsen att det är en fastighet som gått i arv, att han hade anknytning till platsen.K Kallebo skrev:
Så min gissning är att de inte lagt så mycket alls på den utan hela budget är nerkört i bygget.
Ja det är hennes mormors gamla tomt. (så hennes sidas förfäder har anknytning till platsen)tveksamt skrev:
2019 bytte den till nuvarande ägare, & troligtvis för en sporadisk summa.
Att nybyggda hus ENS blir "till salu" kort efter dom är byggda, är nog en relativt tydlig signal på att ägarna gick över smärtgränsen för vad dom klarar ekonomiskt i längden.S styren skrev:
Eller varför tror du ATT dom blir till salu?