J jawen skrev:
Du har aldrig ägt ett hus i fjällen va?
Slipa, täcka möbler.....4 x 5 meters fönster..

Jag vill se bättre funktion i objekten & att saker faktiskt är genomtänka för landet dom byggs i.
Och vill man leva i nån drömvärld så kan man bläddra i huskataloger från hela världen, & se dessa på bild.
dom flesta bryr sig inte om sånt och det vet tv4 så varför visa sånt för en sån liten del av tittarna

Markentreprenören verkade riktigt seriös och duktig. 👌

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Snyggt, framförallt inne även om jag själv hade gjort det lite mörkare. Saknade en härlig kamin.

Sen har jag synpunkter som de flesta andra här. Känns som sagt inte så genomtänkt för det geografiska läget. Här hade man velat höra mer från arkitekten... kollades tex marken innan det bestämdes att huset skulle stå på pålar?

Själv hade jag nog satsat på ett suterräng, perfekt som garage för bil och alla "leksaker".

7 M kändes ändå inte orimligt, mer rimligt än 9,5 M för huset på Brännö.
Sen undrar man ju vad tomten kostade.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
M maria01 skrev:
dom flesta bryr sig inte om sånt och det vet tv4 så varför visa sånt för en sån liten del av tittarna
Så skrämmande att du faktiskt har rätt i det.
Folket verkligen fördummas av media sedan 35 år tillbaka.

Förr drog i alla fall "normalare" hus-byggar-program många människor till tv´n, utan att behöva vara varken ofunktionella, opraktiska & ogenomtänkta 😉

Man håller upp en skylt med texten "LÅT MIG PILLA I DITT KVISTHÅL, IKVÄLL KL.20.00", som kommenterar byggprogram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Jurgos och 2 till
  • Laddar…
S snickar skrev:
Däremot att som många andra säger att leda vatten in i mitten är en katastrof. Finns så många hus/byggnader som har problem med det.
Det finns givetvis nackdelar med det men det är nästan ett meme att utrycka hur problematiskt det är. De flesta säger det utan egentlig kunskap hur det ser ut statistiskt och vilka lösningar som funkar eller skapar problem.

Sanningen är att det finns oerhört många platta tak med invändig avvattning i Sverige som fungerar utmärkt.

• Gilla
bermuda och 4 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Sanningen är att det finns oerhört många platta tak med invändig avvattning i Sverige som fungerar utmärkt.
Problem sett till %-andelen hus med platta tak, så är den mångfalt högre än 18-45 graders taken.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Någon som vet var i Sälen huset ligger?

Z ZipLock skrev:
Någon som vet var i Sälen huset ligger?
Huset ligger i Vörderås "nere" i Transtrad, flera mil ifrån "Sälenfjällen" & Lindvallen mm

Redigerat av moderator:
J jawen skrev:
Problem sett till %-andelen hus med platta tak, så är den mångfalt högre än 18-45 graders taken.
Man kan ju vara lite försiktig med att dra växlar på att invändig avvattning är skit grundat i att ett knippe 60- och 70-talshus med en ensam brunn som mynnade ner i hjärtväggen var problematiska. Speciellt betänkt att taktäckningen på den tiden väl mer var "filt och tjära" än vettiga svetsade produkter.

Det rekommenderade utförandet för låglutande tak idag är faktiskt invändig brunn som går till uppvärmt utrymme, även om det känns lite avigt.

Menar jag med detta att det var ett lysande val att göra invändig avvattning i just det här fallet? Nej.

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
A Arga ingenjörn skrev:
Man kan ju vara lite försiktig med att dra växlar på att invändig avvattning är skit grundat i att ett knippe 60- och 70-talshus med en ensam brunn som mynnade ner i hjärtväggen var problematiska. Speciellt betänkt att taktäckningen på den tiden väl mer var "filt och tjära" än vettiga svetsade produkter.

Det rekommenderade utförandet för låglutande tak idag är faktiskt invändig brunn som går till uppvärmt utrymme, även om det känns lite avigt.

Menar jag med detta att det var ett lysande val att göra invändig avvattning i just det här fallet? Nej.
Saken är ju den att t.o.m dessa kända dåliga lösningar har fungerat i stora mängder byggnader, under lång tid dessutom.

Avvattnar man inomhus slipper man isbildning vilket är ett stort problem med alla andra lösningar. Inte bara tätskiktsmässigt men även pga skaderisken med fallande is. Alla som vistas i Stockholms innerstad på vintern känner till problemen. (Som förvärrats av uppvärmning av vindar.)

• Gilla
bermuda och 1 till
  • Laddar…
A Arga ingenjörn skrev:
Man kan ju vara lite försiktig med att dra växlar på att invändig avvattning är skit grundat i att ett knippe 60- och 70-talshus
Tro mig när jag säger att det "rent generellt" är en dålig "lösning".

Man har i över 60 års tid "jobbat för" att minimera fuktskador i byggnader på ALLA sätt!
Badrum tätskikt med manschetter, trösklar, fall (6-liters munstycken)
Vakt på inkommande vatten, dränering, större servisyta runt byggnadsgrunden.
Säker vatten, avledning av dagvatten, fall ifrån huskroppen etc etc.

Tiden som vatten ens har kontakt med byggnadsdelar är av "stor vikt", när det gäller bildande AV fuktskador, & tak med 18-45 graders lutning & utvändig "avrinning" har "sekund-kontakt" med varje "vattendroppe" både i dusch, på 18-45 graders tak & i yttre hängrännor.

Bitumenblandningar & tekniker i all ära, jobben utförs inte av professionellt folk över lag & bitumenblandningarna har INGEN faktabaserad livslängd värd namnet.

Tycker du att det känns sunt i allt detta?

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Alla som vistas i Stockholms innerstad på vintern känner till problemen. (Som förvärrats av uppvärmning av vindar.)
Det är vindsutrymmen gjorda för förvaring & ventilation som kapitalister byggt lägenheter av....med dålig takisolering, som gör att avsmältningen ökar radikalt vintertid.

Att lösa problemen är relativt enkelt MEN kostar självklart pengar...pengar som fastighetsägaren INTE vill betala.....För han är kapitalist & skiter fullständigt i säkerheten/människan.

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
Kul hus, vore kul att se det när omgivande tomten hämtat sig.

Robert63 Robert63 skrev:
Kul hus, vore kul att se det när omgivande tomten hämtat sig.
Ja visst!
Det får deras barnbarn kanske skåda 👍
Naturen i fjälltrakter skapas extremt sakta av naturen.

Eller du kanske menade när dom fått asfalterat & byggt murar & lagt marksten.....å planterat nån thuja.

• Haha
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Markentreprenören verkade riktigt seriös och duktig. 👌
Ja, lite kul att de verka tror att de typ hade räckt med gräva ner stolpar i marken utan större markarbete?
A Armstrong skrev:
Snyggt, framförallt inne även om jag själv hade gjort det lite mörkare. Saknade en härlig kamin.

Sen har jag synpunkter som de flesta andra här. Känns som sagt inte så genomtänkt för det geografiska läget. Här hade man velat höra mer från arkitekten... kollades tex marken innan det bestämdes att huset skulle stå på pålar?

Själv hade jag nog satsat på ett suterräng, perfekt som garage för bil och alla "leksaker".

7 M kändes ändå inte orimligt, mer rimligt än 9,5 M för huset på Brännö.
Sen undrar man ju vad tomten kostade.
Ja de hade ju varit så mycket mer praktiskt och även billigare antagligen. Kunde ju bli en liten mysig Gille stuga där nere också, garage och skidförvaring, skidverkstad, vedförråd, vinkällare, biljardeum etc...

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.