När Danielle och David bygger en väldigt annorlunda fjällstuga som liknar en propeller på tunna spindelben, projektleder de det komplicerade bygget på distans från Stockholm. Ingen av dem har byggt hus tidigare och frågan är om det bara är dumt och dyrt, eller kan det bli bra?

Du kan läsa artikeln här: Propeller på styltor i Sälen - bara dumt och dyrt? - Grand Designs

Välkomna att kommentera det sjunde avsnittet av Grand Designs 2025!

Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här husbyggena. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning

• Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Modigt bygge! Får dock stresspåslag och ångest bara att läsa om det. Imponerande att någon vågar bygga något annat än standardbyggen. Det mesta går att lösa med pengar, men problem och lösningar längs vägen, oj oj oj. Bygger själv icke standard utbyggnad med entreprenör just nu och flyter ändå på bra men kan verkligen relatera till alla problem som kan dyka upp.

• Gilla
Aser och 2 till
  • Laddar…
Bitvis okej men synd att man gör det så otroligt dåligt anpassat för att stå i kallt klimat. Jag är främst fascinerad hur de får igenom energikravet. Stora glaspartier, mycket ytterväggsyta, troligtvis lite isolering i taket och framförallt via bjälklaget som blir kylt underifrån. Enda sättet att få igenom det borde varit genom att söka bygglov som fritidshus men har mycket svårt att tro att det är godkänt.

Låglutande papptak som dessutom lutar in mot huset. I Sälen av alla ställen där blötsnön ligger kvar till midsommar. Tyvärr inte snällt mot husets framtida liv.

Interiört rätt snyggt faktiskt. Men en kamin i vardagsrummet hade varit på sin plats. Kommer behövas med det där glaspartiet som kommer sänka komforten rejält mellan september - april.

• Gilla
jato och 10 till
  • Laddar…
7 miljoner för ett komplett hus med rätt så omfattande markarbeten är väl inte så tokigt i dag? Jag tycker resultatet blev riktigt bra även om jag inte är något fan av "arkitektritade" hus vars huvudsakliga syfte är att sticka ut från mängden.

• Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
För en gång skull Ett rätt kul hus. Byggnadstekniskt är det däremot ett elende med så många kalla ytor. Att dessutom göra om samma misstag som tidigare gjorts med platta tak och stupröret i mitten, är inte klokt. Än värre att det måste värmas upp för att fungera vintertid. I Sälen dessutom. Vid längre strömavbrott blir det kul att få en infinitypool på taket med smältvatten som letar sig in i taket i varje liten spricka.

Ett hus jag gärna skulle vilja bo I men absolut inte äga.

• Gilla
MONTREAL och 11 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
För en gång skull Ett rätt kul hus. Byggnadstekniskt är det däremot ett elende med så många kalla ytor. Att dessutom göra om samma misstag som tidigare gjorts med platta tak och stupröret i mitten, är inte klokt. Än värre att det måste värmas upp för att fungera vintertid. I Sälen dessutom. Vid längre strömavbrott blir det kul att få en infinitypool på taket med smältvatten som letar sig in i taket i varje liten spricka.

Hmm coolt hus och ide, men måst ju vara en av de minst optimal designer man kan tänka sig för den miljön?
  • Man får ingen isolering mot marken, hur dras rören så att de inte riskerar att frysa?
  • Väggytan maximeras och stora glaspartier används, kan ju inte vara energieffektivt?
  • Taket har dålig lutning och dessutom papptak, vilket innebär att snö och vatten sannolikt blir stående under längre tid.
  • Tur att de anlitade en firma som verkar ha koll på hur man bygger fundament. Men med tunga snölaster, starka vindar, blöt och tung snö som trycker på, samt tjäle som går djupt, måste man verkligen ha grävt ner ordentligt. Om det uppstår snedbelastning kan det snabbt bli problem, de finns inte mycket till korsstag som kan ta upp sidolaster.

• Gilla
MONTREAL och 11 till
  • Laddar…
Håller med i mycket av vad som redan skrivits. Coolt och annorlunda hus. Men, såvitt jag kunde höra, inte ett ord om uppvärmningssystem och energiåtgång. Huset är ju byggt som en stor kylfläns så energiprestendan borde inte vara på topp. Nu är ju Sälen lite låtsasfjäll så det ligger ju inte i den kallaste delen av landet, men ändå.

• Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:

Och 40 % över budget "på sitt fritidshus", som inte ens är "fjällnära".

Att komma in i huset från uppfart = krångligt (bära in packning & matkassar 🙄)
Energiklassning = mycket dålig
Ytor emot uteklimatet =11 (90 % + av byggnadens klimat-skal)
Risk för fuktskador = mycket stor
Risk för solblekta möbler & fula golv = mycket stor
Inomhus temp = mycket stora variationer
boendeklimat inomhus höst/vinter/vår = kallt överallt ( scooteroverall mössa å fårskinstofflor)

Återbetalt till ägarna vid försäljning/tvångsförsäljning = ca 2,5 milj förlust

Mm, Grand Disaster i ett nötskal

• Gilla
  • Wow
oliva och 13 till
  • Laddar…
Häftigt! Fler såna här!

• Gilla
bermuda och 4 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Och 40 % över budget "på sitt fritidshus", som inte ens är "fjällnära".

Att komma in i huset från uppfart = krångligt (bära in packning & matkassar 🙄)
Energiklassning = mycket dålig
Ytor emot uteklimatet =11 (90 % + av byggnadens klimat-skal)
Risk för fuktskador = mycket stor
Risk för solblekta möbler & fula golv = mycket stor
Inomhus temp = mycket stora variationer
boendeklimat inomhus höst/vinter/vår = kallt överallt ( scooteroverall mössa å fårskinstofflor)

Återbetalt till ägarna vid försäljning/tvångsförsäljning = ca 2,5 milj förlust

Mm, Grand Disaster i ett nötskal
Golv kan man slipa och möbler går att köpa täcka över. Det där är inte vad Grand Design ska handla om tycker jag

• Gilla
bermuda och 4 till
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Golv kan man slipa och möbler går att köpa täcka över.
Du har aldrig ägt ett hus i fjällen va?
Slipa, täcka möbler.....4 x 5 meters fönster..

Jag vill se bättre funktion i objekten & att saker faktiskt är genomtänka för landet dom byggs i.
Och vill man leva i nån drömvärld så kan man bläddra i huskataloger från hela världen, & se dessa på bild.

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Tycker det blev väldigt häftigt! Förtjänade definitivt att vara med i programmet.
Däremot att som många andra säger att leda vatten in i mitten är en katastrof. Finns så många hus/byggnader som har problem med det.
Hoppas de har persienner när solen lyser rätt in i de stora fönstren annars blir det nog rätt jobbigt fort..
Skulle nog inte vilja äga det för det är för många nackdelar Tycker jag. Men trädhus gillar jag!

HOBBY ARCHITECT
Ovanlig design, har nog aldrig sett nåt sånt. Jag har lite svårt för stolpar estetiskt sett, men jag vet inte, jag kanske är tråkig.

Varför hade dom gjort små fönster i dom stora fönsterpartierna, vill man öppna kunde man väl öppnat nåt av dom mindra fönstrena på sidan.

Sen undrar jag hur altanerna/balkonergna är tänka att se ut, hur ska räcket se ut, det var nog bara ett tillfälligt räcke på ena altanen så länge och ingen på den andra.

Blir irriterad på att dom filmar så snabbt på allt i slutet, man hinner inte se så bra och det beskrivs inte tillräckligt heller. Sen som flera sagt undrar man ju hur det fungar med energi när man bygger så otradiotionellt i ett vinterlandskap.

Men dom där burspråken var snygga utifrån och grymt mysiga inifrån.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.