19 796 läst ·
97 svar
20k läst
97 svar
Propeller på styltor i Sälen - bara dumt och dyrt? - Grand Designs
Rätt ovanligt i planlösningen nu för tiden att lägga kök i ena änden av huset och vardagsrum i en helt annan. Hade varit spännande att se längre fram hur det fungerar för dem. Det kan ju bli lite isolerat för den som lagar mat efter en dag i backen….
I de sista minuter av programmet så kan man se att de har adderats ett antal rejäla korsstag överallt under huset och mellan pålarna.boihus123 skrev:
Hmm coolt hus och ide, men måst ju vara en av de minst optimal designer man kan tänka sig för den miljön?
- Man får ingen isolering mot marken, hur dras rören så att de inte riskerar att frysa?
- Väggytan maximeras och stora glaspartier används, kan ju inte vara energieffektivt?
- Taket har dålig lutning och dessutom papptak, vilket innebär att snö och vatten sannolikt blir stående under längre tid.
- Tur att de anlitade en firma som verkar ha koll på hur man bygger fundament. Men med tunga snölaster, starka vindar, blöt och tung snö som trycker på, samt tjäle som går djupt, måste man verkligen ha grävt ner ordentligt. Om det uppstår snedbelastning kan det snabbt bli problem, de finns inte mycket till korsstag som kan ta upp sidolaster.
Man skulle gjort röret i mitten av huset i glas så man kunde ser när det rinner vatten där det vore en kul lösning. Synd att programledaren alltid pratar sönder alla avsnitt och man aldrig får se mer av själva bygget.
Intressant och roligt hus. Men varför göra det svårt för sig när man bygger?
Annars, eftersom det är ett rent fritidshus, gör nackdelarna med huset inte så mycket (om man har pengar, vilket de verkar ha).
Men taket är ett problem. Undrar om de räknat rätt på konstruktionen, kan tänka mig en dålig vinter kan lämna motsvarigheten till en meter tjock "is" på taket i slutet av vintern. Tvivlar det kan hålla det. Och då blir det även läckage.
Annars, eftersom det är ett rent fritidshus, gör nackdelarna med huset inte så mycket (om man har pengar, vilket de verkar ha).
Men taket är ett problem. Undrar om de räknat rätt på konstruktionen, kan tänka mig en dålig vinter kan lämna motsvarigheten till en meter tjock "is" på taket i slutet av vintern. Tvivlar det kan hålla det. Och då blir det även läckage.
Ytterligare ett av alla dessa lådliknande hus på stolpar. Känns väl varken unikt eller spännande längre va...?
Jag gillar hur huset ser ut inuti! Utsidan är kul också, även om jag absolut kan se problemen.
Men läget, ska man ha en stuga i Sälen ska den väl vara pistnära. Skulle inte vilja behöva sätta mig i bilen för att åka till skidbacken. Hade jag haft så mycket pengar har jag köpt nåt färdigt där istället för att bygga nytt.
Blev det inte rätt billigt ändå? Jag trodde att ett skapligt kataloghus gick på uppemot 4 mille, att då budgetera 5 för det här låter väl optimistiskt. Det gick ju iofs över budget också, men inte så mycket som jag skulle trott.
Men läget, ska man ha en stuga i Sälen ska den väl vara pistnära. Skulle inte vilja behöva sätta mig i bilen för att åka till skidbacken. Hade jag haft så mycket pengar har jag köpt nåt färdigt där istället för att bygga nytt.
Blev det inte rätt billigt ändå? Jag trodde att ett skapligt kataloghus gick på uppemot 4 mille, att då budgetera 5 för det här låter väl optimistiskt. Det gick ju iofs över budget också, men inte så mycket som jag skulle trott.
Ifrån 35-60 minuters bilkörning till närmsta backen & Granfjällsstöten längst bort, så man hinner tom somna i bilen 😁K Kirre2 skrev:
JAAAA, han är så kär isig själv att man spyr.N Nadasurf_ skrev:
Känns som han får 60 % av programtiden oxå!....med sina viftande armar & kraftigt "överarbetade" ordval.
Spyr snart på ord som minimalistiskt, galet, otroligt sug ut emot varje gavel, ödmjukt monument, suger in ljus till husets kärna osv osv
Snacka om att feltolka ordet minimalistiskt.
Tur att dom i alla fall använde kunniga seriösa dalmasar för grundläggningen, Sveriges mest byggkunniga sedan många generationer tillbaka.
Tanken först var ju att undvika dyra markarbten... Ariktekten kanske hade fått det se ut som man bara stack ner röre i marken. Kanske de tänkte man gör som staket borra ner dem med en jordborr?TRJBerg skrev:
Intressant och roligt hus. Men varför göra det svårt för sig när man bygger?
Fint hus ju men konstig design med stolpar som grund. Men som du säger papptak och flöde in mot huset, en mardröm så fort det blir e millimeters hål i taket ligger tonvis med snö och föder inflödet. Känns som en lösning som funkar max några årG Gullliver skrev:Bitvis okej men synd att man gör det så otroligt dåligt anpassat för att stå i kallt klimat. Jag är främst fascinerad hur de får igenom energikravet. Stora glaspartier, mycket ytterväggsyta, troligtvis lite isolering i taket och framförallt via bjälklaget som blir kylt underifrån. Enda sättet att få igenom det borde varit genom att söka bygglov som fritidshus men har mycket svårt att tro att det är godkänt.
Låglutande papptak som dessutom lutar in mot huset. I Sälen av alla ställen där blötsnön ligger kvar till midsommar. Tyvärr inte snällt mot husets framtida liv.
Interiört rätt snyggt faktiskt. Men en kamin i vardagsrummet hade varit på sin plats. Kommer behövas med det där glaspartiet som kommer sänka komforten rejält mellan september - april.
Skulle aldrig investera i ett hus där man lagt 7 millar på huset men valt undermålig täckning av taket med papp , tog pengarna slut där tro?J jawen skrev:Tro mig när jag säger att det "rent generellt" är en dålig "lösning".
Man har i över 60 års tid "jobbat för" att minimera fuktskador i byggnader på ALLA sätt!
Badrum tätskikt med manschetter, trösklar, fall (6-liters munstycken)
Vakt på inkommande vatten, dränering, större servisyta runt byggnadsgrunden.
Säker vatten, avledning av dagvatten, fall ifrån huskroppen etc etc.
Tiden som vatten ens har kontakt med byggnadsdelar är av "stor vikt", när det gäller bildande AV fuktskador, & tak med 18-45 graders lutning & utvändig "avrinning" har "sekund-kontakt" med varje "vattendroppe" både i dusch, på 18-45 graders tak & i yttre hängrännor.
Bitumenblandningar & tekniker i all ära, jobben utförs inte av professionellt folk över lag & bitumenblandningarna har INGEN faktabaserad livslängd värd namnet.
Tycker du att det känns sunt i allt detta?