Jag var orolig för problem med plattor som släpper på vintern. Kanske obefogat med moderna system. Så läste jag om andra som hade målade pooler som fungerar bra så fastnade jag för det.

Mycket skruv låter som en riktig amatörform. Det har jag mycket erfarenhet av;) Jag rekomenderar spett och slägga. Har du inte skruvat ännu mer än jag så går det fort att riva.

Hur stor är din pool? Och varför tror du att det inte blev bra?

• Gilla
Dansan-71
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag var orolig för problem med plattor som släpper på vintern. Kanske obefogat med moderna system. Så läste jag om andra som hade målade pooler som fungerar bra så fastnade jag för det.

Mycket skruv låter som en riktig amatörform. Det har jag mycket erfarenhet av;) Jag rekomenderar spett och slägga. Har du inte skruvat ännu mer än jag så går det fort att riva.

Hur stor är din pool? Och varför tror du att det inte blev bra?
Ah jag fattar!

Haha ja det är en amatörform! problemet är att vi haft så jäkla dåligt med plats runt bygget att det blev otroligt trångt runt stommen, vi snackar under 30cm på vissa ställen, med stenbumlingar och rötter vartannat. Poolen är nära huset och vi har tallar runt om som vi ville skona, så därför blev det att montera färdiga väggar och sedan välta upp dem typ. Särskilt inte optimalt då vi valde bort gjutstag. Jag skulle verkligen inte rekommendera någon att göra så som vi gjorde haha😂 Poolen blir 3x4,5m, vår förra var 4x8 så jag ville inte krympa ner den mer än så.
Vi började riva delar av formen idag då jag inte klarar av ovetskapen av resultatet. Resultatet ser ändå helt ok ut hitills men jag är tveksam till att köra vidare på "bara vattenglas" även efter spackling, då det är lite sprickor. Ska prata med ardex igen ang putsning av väggarna. Är fortfarande inte övertygad om att måla med epoxi, känns riktigt segt att behöva slipa ner om det släpper?

J Jstjerna skrev:
Ah jag fattar!

Haha ja det är en amatörform! problemet är att vi haft så jäkla dåligt med plats runt bygget att det blev otroligt trångt runt stommen, vi snackar under 30cm på vissa ställen, med stenbumlingar och rötter vartannat. Poolen är nära huset och vi har tallar runt om som vi ville skona, så därför blev det att montera färdiga väggar och sedan välta upp dem typ. Särskilt inte optimalt då vi valde bort gjutstag. Jag skulle verkligen inte rekommendera någon att göra så som vi gjorde haha😂 Poolen blir 3x4,5m, vår förra var 4x8 så jag ville inte krympa ner den mer än så.
Vi började riva delar av formen idag då jag inte klarar av ovetskapen av resultatet. Resultatet ser ändå helt ok ut hitills men jag är tveksam till att köra vidare på "bara vattenglas" även efter spackling, då det är lite sprickor. Ska prata med ardex igen ang putsning av väggarna. Är fortfarande inte övertygad om att måla med epoxi, känns riktigt segt att behöva slipa ner om det släpper?
Det låter krångligt. Bra såg det ut för mig också, innan jag började slipa. Då kom hålen fram.

Jag tror att epoxi kan fungera riktigt bra om man får till alla delar. Följer några trådar på Poolforum, bland annat en som närmar sig 10 år utan underhåll. Men lite spännande är det allt. Jag tänker att hängslen och livrem är det som gäller, med vattentätning i flera steg.

Sprickor låter lite oroväckande. Är det många/stora? Och vart är dom? Jag hade några mindre sprickor på bänken, annars inget jag hittat. De bildade jag upp och fyllde med Ardex. De kändes som att de var ytliga.

Idag blev några plintar till pooldäcket gjutna. Om några dagar blir det att bygga trallen och börja stapla skifferblock till den omgivande stödmuren.

• Gjutna plintar för pooldäck, träreglar och ett vattenpass på marken under en tillfällig överbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
Här kommer ett tipps till de som ska spackla större ytor med Ardex a46: Jobba i svalt väder!

Jag gjorde bort det mesta under gånga helgen när det var 13 grader och mulet. Då gick det att hålla på jättelänge ned blandat spackel. Idag fixar jag lite mindre skavanker i 19 grader och solsken. I badet blir det ännu varmare. Tiden innan det stelnar i hinken är oerhört mycket kortare.

Det blev så att jag köpte ett BRK-godkänt kit för att mäta fukt i betongkonstruktioner. Första hålet (16 mm, 40% av totaldjup) visade ett bra värde, ca 84%. Det var på bänkens ovansida som jag på förhand trodde skulle vara svagaste punkten eftersom den gjöts i början av maj.

Utöver det gjorde jag en mätning i plattan också, som gjöts i början av oktober. Tyvärr läckte vintertäckningen och det stod några centimeter vatten i botten när jag öppnade i april. I det hålet mätte jag 90% RF, vilket inte alls var enligt förhoppningarna.

Jag hade en vag förhoppning om att kunna måla i slutet nästa vecka. Så kommer naturligtvis inte att ske. Nu har jag åter igen skruvar upp termostaten och siktar på hög temperatur och låg luftfuktighet.

Om någon vill köpa en fuktmätare med tillbehör för mätning i betonghål har jag inom kort det tillsalu.

Sista veckorna har det inte hänt mycket i poolerna. I väntan på att betongen torkar har jag pysslat på med pooldäck och stödmur. Det lilla badet har även fått cortenplåt på två sidor som ska vara ovan mark. Nu hoppas jag att jag ska få hjälp att fylla bakom muren inom kort så det går att sätta växter.

• Stenmur, pooldäck och en halvfärdig pool vid vattnet, samt träd och skog i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Träpooldäck under byggnation med cortenplåt på en sida, stenmur och hus i bakgrunden. Solig dag och skog syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Pooldäck med två solstolar, en mur med cortenplåt och en pool under konstruktion.
    Skapa konto
  • Bild på ett pooldäck under konstruktion med verktyg och material runtomkring samt en stödmur med cortenplåt.
    Skapa konto
  • Gilla
breakman och 5 till
  • Laddar…
I värmen har jag helt glömt att uppdatera denna tråd. Båda baden är målade sendan en dryg vecka tillbaka. Beslut att genomföra målningen togs efter samråd med leverantören av färg. Dessutom har vi hunnit fylla och plantera några blommor och ett träd, samt fått ett parasoll och solsängar på plats.

Idag började jag montera sargen av skiffer och om jag hinner färdig tänkte jag börja fylla vatten på söndag.

• Skifferkantat poolområde under konstruktion, täckt med presenning, bredvid en träveranda och omgivet av gröna träd och en grusgång.
    Skapa konto
  • Utomhusmiljö med trädäck, två solsängar, ett parasoll, planteringar och del av skifferkant vid ett hus.
    Skapa konto
  • Träplattform bredvid skifferplattor nära poolkant; person i grå sandaler står på trädäcket.
    Skapa konto
  • Blommor planterade i en trädgårdsbädd med ny jord bredvid en skiffermur och parasollstativ, nära en altan med öppen dörr.
    Skapa konto
  • Träd och blommor nyplanterade vid en sjö, med ett parasoll och solsängar på trädäck.
    Skapa konto
  • Gilla
Skrutten18 och 3 till
  • Laddar…
Härlig milstolpe idag nästan ett år efter att vi började med markarbetet. Samtidigt som vi fyller det större badet ska jag ta mig an kantstenen i det lilla. Inte för att det är någon brådska med det då vi inte planerar att starta det än på någon månad, men jag måste passa på nu när jag hyrt en bra stenkap över helgen.

Vi har varit oroliga och besvikna över kulören på färgen. Silvergrå Ral 7001 som ser nästan ljusblå ut när man målat större ytor. Nu när jag ser den med vatten, om än bara 20 cm i botten, tror jag att det kan bli riktigt bra.

• Fyllning av ett nästan tomt bassäng utan kantsten, med silvergrå färg som ser ljusblå ut. Vatten når 20 cm. Stranden syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Connie E och 5 till
  • Laddar…
K
På färgprover ser ju RAL 7001 fin ut, men som du säger ser den väldigt blåaktig ut på bänken där. Ger lite väl mkt charterpoolkänsla. Hoppas det ger sig när det kommer vatten i!

K kniv skrev:
På färgprover ser ju RAL 7001 fin ut, men som du säger ser den väldigt blåaktig ut på bänken där. Ger lite väl mkt charterpoolkänsla. Hoppas det ger sig när det kommer vatten i!
Håller helt med. Vi hade gjort lite hemläxa och provmålat en 100l plastbalja med sprayfärg från biltema i samma kulör och fyllt med vatten. Dock blev ytorna för små för att det blåa skulle framträda. Jag torkade av penseln på utsidan muren i samband med målning av poolen och de små fläckarna ser precis ut som den målade baljan.

Jag återkommer med bils när hela poolen är fylld.

• Gilla
kniv
  • Laddar…
Färgen blev helt ok med vatten. Nu är även sargstenen på plats på lilla badet. Blir nog trevligt att krypa ner i framåt hösten.

• Litet rektangulärt bad med stenplattor runt om, beläget vid en strand med utsikt över vattnet och en ö i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Utomhuspool med sargstenar och solstolar vid en sjöstrand, med en vacker solnedgång i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Litet utomhusbad med grå sargsten och målad insida, del av ett byggprojekt nära ett hus.
    Skapa konto
  • Gilla
tommib och 8 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej.
Jag måste säga att det där är det snyggaste och mest seriösa form och armering jag sett.
Så jäkla synd att dölja det exklusiva jobbet med simpel betong!
Kämpa och lycka till med gjutningen.
/Workingclasshero
Alltså, nästa pool får du armera likadant men gjuta i genomskinlig epoxi.
/W

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Alltså, nästa pool får du armera likadant men gjuta i genomskinlig epoxi.
/W
Haha. Det vore något för att hedra armeringen. Har dock gjort min sista pool, så det får bli någon annan som tar vid.

• Älska
Workingclasshero
  • Laddar…
Om någon mot förmodan har läst alla inlägg så kan ni ha sett när jag provkörde kanten för grogg/öl sent förra hösten. Nu är det verifierat att det fungerar som det var tänkt.

• Byggarbetsplats med armeringsjärn och en provkantskonstruktion för dryck med ett glas öl på toppen, hav och träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Flaska med öl placerad på en kant vid en pool med blått vatten, omgiven av grönska och med en sjö i bakgrunden.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Sinel4ever och 24 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.