Freddan054 Freddan054 skrev:
Pahlens minsta sandfilter och en 0,5 hk variabel pump från Speck.
Samma utrustning som vanlig pool fast det minsta jag kunde hitta. Har även satt in lite Shellygrejer i undercentralen så att jag jag kan programmera cirkulationen.
Värmer den med en Pahlen elpatron 6 kW
Tack för svar. Är den pumpen specad för så varmt vatten? Jag tycker att det verkar som att många poolpumpar inte riktigt tål spatemperatur, åtminstone om man frågar leverantören.

Jag har en 250W pump från J&F fritid och kör 35+ grader. Brorsan kör samma och har ca 40 grader. Har bytt pump en gång på 5 år men då stod den i vatten under en vinter. Kör 4 x 2 timmar per dygn så ganska hyfsad i förbrukningen. Har en 6kw Pahlen värmare till uppvärmningen. Poolen är 3 x 2.5 m, ca 8 kubik.

• Gilla
LeffeMejsel
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar. Är den pumpen specad för så varmt vatten? Jag tycker att det verkar som att många poolpumpar inte riktigt tål spatemperatur, åtminstone om man frågar leverantören.
Usch. Det har jag inte ens tänkt på. Jag kör tills det ryker 😅

N nybyggarn3 skrev:
Jag tycker att det verkar som att många poolpumpar inte riktigt tål spatemperatur, åtminstone om man frågar leverantören.
Vilken maxtemperatur brukar de uppge för sina pumpar? I min värld skiljer det inte så många grader mellan en riktigt varm pool och en "spa-pool" men pumparnas maxgräns kanske går där?

Alfredo Alfredo skrev:
Vilken maxtemperatur brukar de uppge för sina pumpar? I min värld skiljer det inte så många grader mellan en riktigt varm pool och en "spa-pool" men pumparnas maxgräns kanske går där?
Bra fråga. Jag har ställt frågan till två olika leverantörer av poolpumpar och fått svar att de inte har någon pump som tål 40 grader. De ena pratade om 35 grader som en gräns för deras pumpar. Sen kanske det fungerar ändå.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M moggen skrev:
Jag har en 250W pump från J&F fritid och kör 35+ grader. Brorsan kör samma och har ca 40 grader. Har bytt pump en gång på 5 år men då stod den i vatten under en vinter. Kör 4 x 2 timmar per dygn så ganska hyfsad i förbrukningen. Har en 6kw Pahlen värmare till uppvärmningen. Poolen är 3 x 2.5 m, ca 8 kubik.
Intressant! Antar att du kör den på full effekt när den går? Varför inte köra kontinuerligt?

Usch. Det har jag inte ens tänkt på. Jag kör tills det ryker 😅
Det är ju tråkigt om det radar under smällkalla vintern. Då kan det bli stressigt. Det kan man ju iof inte utesluta oavsett.

N nybyggarn3 skrev:
Det är ju tråkigt om det radar under smällkalla vintern. Då kan det bli stressigt. Det kan man ju iof inte utesluta oavsett.
Jag har tänkt på detta hela dagen när jag jobbat och nu kollade jag. Godkänd upp till 40 gr. Det räcker gott för mig.
Men fint att du upplyste mig. Hade som sagt inte en tanke på detta.

• Gilla
Posselosse
  • Laddar…
K
Har svårt att se att pumpen packar ihop om man skulle köra 42 grader istället för 40. Men livslängden kanske blir 8 år istället för 10? Eller nått sånt. Och den risken är väl oftast värt det - jag menar att pool är ju sällan en ekonomisk vinst och att saker går sönder och kommer behöva bytas ut är väl mer regel än undantag

• Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Idag har jag satt all mosaik på väggar och bänkar. Sommarens hittills varmaste dagar fixet härdade på några minuter efter att man fått upp det på väggen. Riktigt jobbigt.

Tyvärr blev det också en del passbitar vilket inte alls var kul att hålla på med.
Först sitta och knipsa halva mosaikbiten, kleta på fix för att med fingrar fulla med halvt härdad fix i handskarna pilla dit en liten bitjävel utan att få fix precis överallt.
Dock fick jag till det ganska bra. Hade det varit badrummet hade jag nog fått göra om det av estetiska skäl men på poolbotten får det duga.

Jag kommer aldrig någonsin bygga en pool igen 😂 Men så har jag sagt om att spackla tak också utan att hålla vad jag lovar.

• Gilla
  • Älska
Per Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Har svårt att se att pumpen packar ihop om man skulle köra 42 grader istället för 40. Men livslängden kanske blir 8 år istället för 10? Eller nått sånt. Och den risken är väl oftast värt det - jag menar att pool är ju sällan en ekonomisk vinst och att saker går sönder och kommer behöva bytas ut är väl mer regel än undantag
Håller med. Jag är mentalt förberedd på att precis allt kommer braka sönder när som helst så att man inte blir förtvivlad. 😊

Jag inbillar mig att jag kommer att köra pumpen lite mindre hårt än om jag haft en stor pool också så att den kommer nog få ett hyfsat slappt jobb här jämfört med andra pooler. Vilket skulle tala för åtminstone en normal livslängd.

M moggen skrev:
Har du någon uppfattning om förbrukning för att hålla den tempen? Om jag inte minns fel har väl du också ganska välisolerad pool?

Jag har tänkt på detta hela dagen när jag jobbat och nu kollade jag. Godkänd upp till 40 gr. Det räcker gott för mig.
Men fint att du upplyste mig. Hade som sagt inte en tanke på detta.
Grymt! Upp till 40 är ju exakt det vi är ute efter.

Idag har jag satt all mosaik på väggar och bänkar. Sommarens hittills varmaste dagar fixet härdade på några minuter efter att man fått upp det på väggen. Riktigt jobbigt.

Tyvärr blev det också en del passbitar vilket inte alls var kul att hålla på med.
Först sitta och knipsa halva mosaikbiten, kleta på fix för att med fingrar fulla med halvt härdad fix i handskarna pilla dit en liten bitjävel utan att få fix precis överallt.
Dock fick jag till det ganska bra. Hade det varit badrummet hade jag nog fått göra om det av estetiska skäl men på poolbotten får det duga.

Jag kommer aldrig någonsin bygga en pool igen 😂 Men så har jag sagt om att spackla tak också utan att hålla vad jag lovar.
Jag tror bilderna föll bort;)

K kniv skrev:
Det tror inte jag heller. Men det finns poolpumpar som är specade för svalare vatten som kanske inte är lämpliga för spabadstemp. Men det är mycket möjligt att även dessa fungerar ypperligt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.