Jag har en idé om att bygga en altan på baksidan av huset.
Min tanke är en altan på 250 x 720 cm.
Planen är att gräva bort gräsmattan, lägga markduk och fylla upp med grus under altanen.
Gräva ner plintar längst med yttre långsidan och skruva en bärlina på husgrunden och montera fästen på den för reglar.
Tänker mig reglar ut från bärlinan med 60 cm mellanrum.
Så här ser det ut idag.
Mina funderingar är om detta är ett rimligt sätt att göra det på?
- Räcker det med fästen mot husgrunden och plintar längst ut mot gräsmattan med en spännvidd på 250 cm, vilken dimension på regel behöver jag i så fall?
- Hur många plintar bör jag ha på långsidan, varje 120 cm eller räcker det med var 180 cm?
- Bör man gjuta egna plintar, köpa färdiga och gräva ner eller sådana man skruvar ner i backen?
- Bör jag lägga ångspärr mellan bärlinan och husgrunden för att förhindra fuktvandring?
- Vilken storlek på grus är bäst att fylla upp med?
Något annat jag bör tänka på?
Här har jag förberett lite inspirationsbilder på hur mina tankar går.
OBS, bortse från plinten som är längst in mot husgrunden under dörren. AI vägrade plocka bort den...
Tacksam för all hjälp jag kan få så att detta blir stabilt och funktionellt.
Min tanke är en altan på 250 x 720 cm.
Planen är att gräva bort gräsmattan, lägga markduk och fylla upp med grus under altanen.
Gräva ner plintar längst med yttre långsidan och skruva en bärlina på husgrunden och montera fästen på den för reglar.
Tänker mig reglar ut från bärlinan med 60 cm mellanrum.
Så här ser det ut idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina funderingar är om detta är ett rimligt sätt att göra det på?
- Räcker det med fästen mot husgrunden och plintar längst ut mot gräsmattan med en spännvidd på 250 cm, vilken dimension på regel behöver jag i så fall?
- Hur många plintar bör jag ha på långsidan, varje 120 cm eller räcker det med var 180 cm?
- Bör man gjuta egna plintar, köpa färdiga och gräva ner eller sådana man skruvar ner i backen?
- Bör jag lägga ångspärr mellan bärlinan och husgrunden för att förhindra fuktvandring?
- Vilken storlek på grus är bäst att fylla upp med?
Något annat jag bör tänka på?
Här har jag förberett lite inspirationsbilder på hur mina tankar går.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
OBS, bortse från plinten som är längst in mot husgrunden under dörren. AI vägrade plocka bort den...
Tacksam för all hjälp jag kan få så att detta blir stabilt och funktionellt.
Spännvidd 250cm 45x170 minst
Liknande tänk gäller väl vid plintarna tänker jag.
Ska du bara dra av grässvålen hade jag nöjt mig med stolpar på trädgårdsplattor.
Överväg fristående altan om du är orolig för rörelser
OBS är ingen expert bara en glad amatör
Liknande tänk gäller väl vid plintarna tänker jag.
Ska du bara dra av grässvålen hade jag nöjt mig med stolpar på trädgårdsplattor.
Överväg fristående altan om du är orolig för rörelser
OBS är ingen expert bara en glad amatör
Höj upp altanen i typ samma golvnivå som inne, blir mycke smidigare än att ha ett steg.
Dra in plintarna i framkant 60cm, bärlina av dubbla 45x170 och du klarar dig med 4 plintar.
Till åsar kan du använda 45x145, du kan sätta balkskor direkt på väggen om du vill. Eftersom det inte finns trall som är 7,20 lång skulle jag dela golvet i 2 halvor med en fris och slipp alla skarvar.
Dra in plintarna i framkant 60cm, bärlina av dubbla 45x170 och du klarar dig med 4 plintar.
Till åsar kan du använda 45x145, du kan sätta balkskor direkt på väggen om du vill. Eftersom det inte finns trall som är 7,20 lång skulle jag dela golvet i 2 halvor med en fris och slipp alla skarvar.
Om jag sätter plintar, hur djupt bör de gå? Tänker på om tjälen kan vara värt att tänka på? Har sedan tidigare gjutrör med en diameter på 20 cm.
Behövs det någon extra armering utöver den stolpsko man gjuter in?
Ska fundera på plattor med stolpar direkt på.
Behövs det någon extra armering utöver den stolpsko man gjuter in?
Ska fundera på plattor med stolpar direkt på.
Sett till att dra in plintarna så får jag sannolikt problem med att bergvärmens kollektorslang går precis där, men annars är det väll egentligen en bra tanke för att få kortare spännvidd.N Nissegandhi skrev:
Man behöver inte gräva plinthålet till frostfritt djup om marken består av icke tjälskjutande.
Du kan lägga en skiva av marisolering 60x60 cm i 200kval under plinten. Om du gjuter egna plintar stoppa i 3st armeringsjärn 10mm i varje min 4cm från ytterkant och för att göra det lite enklare använd en justerbar stolpsko. Om du bara lägger en platta och sedan en stolpe hamnar plattan i den mest känsliga jorden avseende frostskjutning. Man kan även isolera en plint 40 cm under markytan men då måste isoleringe var 120cm ut från plinten runt om.
Du kan lägga en skiva av marisolering 60x60 cm i 200kval under plinten. Om du gjuter egna plintar stoppa i 3st armeringsjärn 10mm i varje min 4cm från ytterkant och för att göra det lite enklare använd en justerbar stolpsko. Om du bara lägger en platta och sedan en stolpe hamnar plattan i den mest känsliga jorden avseende frostskjutning. Man kan även isolera en plint 40 cm under markytan men då måste isoleringe var 120cm ut från plinten runt om.
Så länge man är noggrann med avrinningen. Jag håller på att lösa problemet där bärlinan och altanen ligger på samma nivå men tröskeln ut inte är gjord korrekt. Tacksam för förslag därN Nissegandhi skrev:Höj upp altanen i typ samma golvnivå som inne, blir mycke smidigare än att ha ett steg.
Mindre chans för fukt och lättare att hålla ogräs borta. Samt jag oavsett behöver fylla upp marken som satt sig in mot huset sedan tidigare ägaren dränerande så att det lutar bort från huset istället för in mot huset.
Altanen kommer att hamna ca 50 cm upp från marken och gå 2,5 m ut från huset. Långsidan kommer att ligga ca 2 m från tomtgräns mot närmaste granne.
Kräver detta något grannemedgivande i skriftlig form för att vara helt korrekt? Jag har endast muntligt tagit upp detta med grannen och fick bara höra att det lät som ett kul projekt. Så att få medgivande bör inte vara några problem, men frågan är ifall det är något jag bör fixa skriftligt?
Kräver detta något grannemedgivande i skriftlig form för att vara helt korrekt? Jag har endast muntligt tagit upp detta med grannen och fick bara höra att det lät som ett kul projekt. Så att få medgivande bör inte vara några problem, men frågan är ifall det är något jag bör fixa skriftligt?