Larsa Larsa skrev:
Ok, tyckte det såg ut som en klämringskoppling på första bilden. Men gängtejp funkar för att täta gängor, du skall inte behöva loctite. Det där borde bli bra om det är tätt!
Hur många varv med tejpen ska man sätta? Det är bara varmvattnet som inte är helt tät, men den är svår att få sluta rinna helt även om vattnet är avstängt, kanske därför svår att få tät?

Oj, det kan jag inte svara på. Jag brukar köra lin. Men några varv så det blir trögt att dra åt

• Gilla
Pella-plank
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Oj, det kan jag inte svara på. Jag brukar köra lin. Men några varv så det blir trögt att dra åt
Jag tror lin är bättre än tejp, kanske det jag ska köpa istället.

P Pella-plank skrev:
Åh, det låter ju toppen, slipper halva jobbet!
Och det är ju därför det får vänta till nästa sommar. Även om det kan vara röta i trät så är det ingen bärande konstruktion. Prioriteringsmässigt får det vänta.

• Gilla
Pella-plank
  • Laddar…
P Pella-plank skrev:
Jag tror lin är bättre än tejp, kanske det jag ska köpa istället.
Ja lin är mer flexibelt och justerbart. Helst skall gängan vara lite naggad, ibland är den det annars får man fila lite eller använda bågfilsblad. Sen lindar du lin och lägger på lite pasta. Finns säker hundratals filmer på YouTube…

• Gilla
Pella-plank
  • Laddar…
Har du en avstängning nära blandaren?

Bra att ha om/när den ger sig.

kashieda kashieda skrev:
Har du en avstängning nära blandaren?

Bra att ha om/när den ger sig.
Avstängningen för allt vatten är i köket. Funderade på att sätta dit kulventiler, men har ingen butik nära med dem i lager. Nu måste jag ändå åka och köpa nå lindrev, så om jag hittar. Måste vara en som går från 15 till 10 och ersätter förminskningsnippeln, vill inte ha fler kopplingar än nödvändigt.

Denna borde ju funka? 149 kr styck 😬 Minikulventil Admiral rak DZR med invändig gänga, förkromad, 10x15 mm, visas på en produktbild från Bauhaus webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Dagens fokus var att täta kopplingen under handfatet, köpte lindrev och sån pasta och nu är det helt tätt! Fixade båda kopplingarna.

Sen har jag haft en hängränna till som jag varit så osugen på att fixa, men vattnet stänker upp på fasaden, så ett måste.
På filmen så ser man både hur den nedre rännan läcker bakåt och över kanten, den är bytt, men den som samlar vattnet från förstugan är för kort, och den långa fallhöjden gör att det stänker upp på fasaden. Gamla rännan var i plast och gick inte förlänga. Så jag bytte hela.

Enda positiva med det här jobbet var den vackra utsikten och att det nu är klart 😅

Nu ska jag plocka undan och fixa lite i trädgården, sen tillbaka till stan för en jobbvecka.

Röd byggnad med takränna, stege lutad mot väggen och en utsikt bakom. Del av renoveringsprojekt för att fixa hängränna. Droppande vatten syns.
Skapa konto

Utsikt från ett tak med hängränna över en solig trädgård med träd och gräsmatta.
Skapa konto
Stege lutad mot röd träfasad under arbete på takränna, antenn synlig på taket.
Skapa konto

Den här lilla gulliga grodan lever lite farligt precis där jag kliver runt

En liten brun groda sitter på grus med stenar i olika grå och rödaktiga nyanser. Grästrån ses mellan stenarna.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Tog tag i en grej till, behöver lite tips här. Har ju fått en ny hydropress installerad, och även en elkontakt för en frostvakt i brunnen.

Rörmokaren rekommenderande nån slags isolering i brunnen, hittade tips på denna site att klä insidan med ett tjockt liggunderlag. Brunnen är rätt trång och vidare ju längre ner man kommer, så denna foam var görbar att få dit. Sen är det bara ca 20 cm av brunnen som sticker upp ovan jord, jord under tjälen skyddar ju med, men vet inte om denna isolering gör nån nytta.
Hydropress installerad i en brunn med isolering av liggunderlag; elkontakt och frostvakt synliga, samt brunnlock med potential för ventil.
Skapa konto

Nu till min fråga, dels tips om frostvakt, finns väldigt billiga på tex Jula, kan en sån funka? Funderar på en extra termostat för att ha lite mer koll.

En sån här termostat?
Termostat för temperaturkontroll, visas på en webshop med en digital skärm och kablar, pris märkt med 20% rabatt från Willab Garden.
Skapa konto
Digital termostat för element, frostvakt 0-40 grader från Clas Ohlson, med digital display och inställningsknappar. Pris: 299 kr.
Skapa konto

Sen är det ett hål i brunnlocket, behövet brunnar ha en ventil? Vad ska i så fall sitta i hålet? Tänker att frigolit under locket är en bra isolering, men måste man ha en öppning ut?
Brunnlock av sten eller betong med ett hål i mitten, placerat på en trädgårdsgräsmatta, med en brunnsöppning i bakgrunden.
Skapa konto
Hand håller ett rördel med slitna kanter, i bakgrunden syns ett brunnslock med ett hål. Gräs och skor syns nedtill.
Skapa konto

På brunnen finns även ett litet hus, men det kan ju ramla ner smådjur och skräp i hålet, vilket inte känns så bra.
Röd brunn med grönt tak intill ett rött hus med vita fönster. Gräsmatta runt brunnen.
Skapa konto

P Pella-plank skrev:
Tog tag i en grej till, behöver lite tips här. Har ju fått en ny hydropress installerad, och även en elkontakt för en frostvakt i brunnen.

Rörmokaren rekommenderande nån slags isolering i brunnen, hittade tips på denna site att klä insidan med ett tjockt liggunderlag. Brunnen är rätt trång och vidare ju längre ner man kommer, så denna foam var görbar att få dit. Sen är det bara ca 20 cm av brunnen som sticker upp ovan jord, jord under tjälen skyddar ju med, men vet inte om denna isolering gör nån nytta.
[bild]

Nu till min fråga, dels tips om frostvakt, finns väldigt billiga på tex Jula, kan en sån funka? Funderar på en extra termostat för att ha lite mer koll.

En sån här termostat?
[bild][bild]
Sen är det ett hål i brunnlocket, behövet brunnar ha en ventil? Vad ska i så fall sitta i hålet? Tänker att frigolit under locket är en bra isolering, men måste man ha en öppning ut?
[bild][bild]

På brunnen finns även ett litet hus, men det kan ju ramla ner smådjur och skräp i hålet, vilket inte känns så bra.
[bild]
Gällande hålet i brunnslocket är väl det vanliga en liten gallerförsedd plåthuva? Som ventilerar men samtidigt förhindrar att djur/skräp eller regnvatten (inte relevant då du har inbygd brunn) far ner.

P Project Mellangården skrev:
Gällande hålet i brunnslocket är väl det vanliga en liten gallerförsedd plåthuva? Som ventilerar men samtidigt förhindrar att djur/skräp eller regnvatten (inte relevant då du har inbygd brunn) far ner.
Ok! Tack, ska se om jag hittar en sån!

P Pella-plank skrev:

[bild]

En sån här termostat?
[bild][bild]
[bild][bild]

[bild]
Vi har den från willab i växthuset sen flera år och kan intyga att den fungerar väldigt bra. Den är ju också gjord för en fuktig miljö.

D Dublin skrev:
Vi har den från willab i växthuset sen flera år och kan intyga att den fungerar väldigt bra. Den är ju också gjord för en fuktig miljö.
Ok! Låter bra :)

• Gilla
Kustrosen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.