10 736 läst ·
162 svar
11k läst
162 svar
Projekt: Renovera timmerhus
Hur många varv med tejpen ska man sätta? Det är bara varmvattnet som inte är helt tät, men den är svår att få sluta rinna helt även om vattnet är avstängt, kanske därför svår att få tät?Larsa skrev:
Ja lin är mer flexibelt och justerbart. Helst skall gängan vara lite naggad, ibland är den det annars får man fila lite eller använda bågfilsblad. Sen lindar du lin och lägger på lite pasta. Finns säker hundratals filmer på YouTube…P Pella-plank skrev:
Avstängningen för allt vatten är i köket. Funderade på att sätta dit kulventiler, men har ingen butik nära med dem i lager. Nu måste jag ändå åka och köpa nå lindrev, så om jag hittar. Måste vara en som går från 15 till 10 och ersätter förminskningsnippeln, vill inte ha fler kopplingar än nödvändigt.kashieda skrev:
Denna borde ju funka? 149 kr styck 😬
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagens fokus var att täta kopplingen under handfatet, köpte lindrev och sån pasta och nu är det helt tätt! Fixade båda kopplingarna.
Sen har jag haft en hängränna till som jag varit så osugen på att fixa, men vattnet stänker upp på fasaden, så ett måste.
På filmen så ser man både hur den nedre rännan läcker bakåt och över kanten, den är bytt, men den som samlar vattnet från förstugan är för kort, och den långa fallhöjden gör att det stänker upp på fasaden. Gamla rännan var i plast och gick inte förlänga. Så jag bytte hela.
Enda positiva med det här jobbet var den vackra utsikten och att det nu är klart 😅
Nu ska jag plocka undan och fixa lite i trädgården, sen tillbaka till stan för en jobbvecka.
Den här lilla gulliga grodan lever lite farligt precis där jag kliver runt
Sen har jag haft en hängränna till som jag varit så osugen på att fixa, men vattnet stänker upp på fasaden, så ett måste.
På filmen så ser man både hur den nedre rännan läcker bakåt och över kanten, den är bytt, men den som samlar vattnet från förstugan är för kort, och den långa fallhöjden gör att det stänker upp på fasaden. Gamla rännan var i plast och gick inte förlänga. Så jag bytte hela.
Enda positiva med det här jobbet var den vackra utsikten och att det nu är klart 😅
Nu ska jag plocka undan och fixa lite i trädgården, sen tillbaka till stan för en jobbvecka.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den här lilla gulliga grodan lever lite farligt precis där jag kliver runt
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tog tag i en grej till, behöver lite tips här. Har ju fått en ny hydropress installerad, och även en elkontakt för en frostvakt i brunnen.
Rörmokaren rekommenderande nån slags isolering i brunnen, hittade tips på denna site att klä insidan med ett tjockt liggunderlag. Brunnen är rätt trång och vidare ju längre ner man kommer, så denna foam var görbar att få dit. Sen är det bara ca 20 cm av brunnen som sticker upp ovan jord, jord under tjälen skyddar ju med, men vet inte om denna isolering gör nån nytta.
Nu till min fråga, dels tips om frostvakt, finns väldigt billiga på tex Jula, kan en sån funka? Funderar på en extra termostat för att ha lite mer koll.
En sån här termostat?
Sen är det ett hål i brunnlocket, behövet brunnar ha en ventil? Vad ska i så fall sitta i hålet? Tänker att frigolit under locket är en bra isolering, men måste man ha en öppning ut?
På brunnen finns även ett litet hus, men det kan ju ramla ner smådjur och skräp i hålet, vilket inte känns så bra.
Rörmokaren rekommenderande nån slags isolering i brunnen, hittade tips på denna site att klä insidan med ett tjockt liggunderlag. Brunnen är rätt trång och vidare ju längre ner man kommer, så denna foam var görbar att få dit. Sen är det bara ca 20 cm av brunnen som sticker upp ovan jord, jord under tjälen skyddar ju med, men vet inte om denna isolering gör nån nytta.
Logga in
Skapa konto
Nu till min fråga, dels tips om frostvakt, finns väldigt billiga på tex Jula, kan en sån funka? Funderar på en extra termostat för att ha lite mer koll.
En sån här termostat?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen är det ett hål i brunnlocket, behövet brunnar ha en ventil? Vad ska i så fall sitta i hålet? Tänker att frigolit under locket är en bra isolering, men måste man ha en öppning ut?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På brunnen finns även ett litet hus, men det kan ju ramla ner smådjur och skräp i hålet, vilket inte känns så bra.
Logga in
Skapa konto
Gällande hålet i brunnslocket är väl det vanliga en liten gallerförsedd plåthuva? Som ventilerar men samtidigt förhindrar att djur/skräp eller regnvatten (inte relevant då du har inbygd brunn) far ner.P Pella-plank skrev:Tog tag i en grej till, behöver lite tips här. Har ju fått en ny hydropress installerad, och även en elkontakt för en frostvakt i brunnen.
[bild]
En sån här termostat?
[bild][bild]
[bild][bild]
[bild]
Vi har den från willab i växthuset sen flera år och kan intyga att den fungerar väldigt bra. Den är ju också gjord för en fuktig miljö.P Pella-plank skrev:Tog tag i en grej till, behöver lite tips här. Har ju fått en ny hydropress installerad, och även en elkontakt för en frostvakt i brunnen.
[bild]
En sån här termostat?
[bild][bild]
[bild][bild]
[bild]
Klicka här för att svara