M maria01 skrev:
om du köper en så måste du endå gjuta fast den
Ok!

Idag har vi fortsatt och röja i trädgården och kört grenar till återvinningen i två omgångar. De smala mal vi i kompostkvarnen.

Komposten är färdig! Vi har även hämtat ett lass hästgödsel från grannen och fyllt två av facken med flis, blandat med gräs och gödsel. så nu kommer komposten starta fint.
IMG_6884.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framför komposten låg en stor hög med flisat träd. I denna hade myror byggt bo. Så när vi grävde upp den kom miljoner stressade myror fram och började samla sig runt det gamla uthuset, hällt ut myrr nu, hoppas det lugnar sig.

Har även tagit tag i brunnen, insåg att jag inte hinner fixa med betongring mm, det är ju inget vatten som dricks, men brunnen var farlig. Pumpen hängde på ruttna plankor och gamla järnbeslag. Så gjorde en snabb lösning, grävde bort jord närmast brunnen och la dit stenar i sättsand, sen sågade till impregnerade reglar och fäste pumpen i den. Nu kan ingen trilla i i alla fall och så får jag se vad det blir för lösning så småningom.
IMG_6880.jpeg
Skapa konto
IMG_6913.jpeg
Skapa konto

Har gett mig på att försöka få bort all gammal färg på pumpen, den ser för eländig ut, sista lagret i vitt, sen blått och minst ett grönt. Kletade in paint remover och första två lagren lossnade, nu får den stå över natten och lösa upp färgen.
IMG_6917.jpeg
Skapa konto

Igår började jag inreda snickeriet, har fått en fräs så testade den på en hylla jag satte upp, blev väldigt snygg och så roligt verktyg! IMG_6874.jpeg
Skapa konto

Väldigt skönt att få lite ordning på grejerna, hopplöst att leta hela tiden. Bra ytor och ska bygga mer förvaring allt eftersom.
IMG_6876.jpeg
Skapa konto
IMG_6877.jpeg
Skapa konto
IMG_6875.jpeg
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Matta i verkstaden! Så coolt!

• Haha
Pella-plank
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Den fanns där om jag ska försvara mig, men matchar hylla med profil! husets roligaste rum ska va tjusigt 😅

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Apropå golvet, är betong men är helt smuligt, är den bara gammal, eller varför blir det så? Går liksom inte sopa rent.

Är nog dålig kvalitet på betongen. Kan var fel blandning, t.ex. för lite cement, och sen har den gett gett upp med tiden, men det kan finnas andra orsaker. Där jag håller till blandade man ibland bräckt vatten i betongen i brist på annat, och nu vittrar min grundmur sönder.

Du kanske kan behandla med betsil eller liknande för att binda upp pulvret, men det har nog ngn annan bättre koll på.

• Gilla
Pella-plank
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Är nog dålig kvalitet på betongen. Kan var fel blandning, t.ex. för lite cement, och sen har den gett gett upp med tiden, men det kan finnas andra orsaker. Där jag håller till blandade man ibland bräckt vatten i betongen i brist på annat, och nu vittrar min grundmur sönder.

Du kanske kan behandla med betsil eller liknande för att binda upp pulvret, men det har nog ngn annan bättre koll på.
Ok, tack, detta får vänta, aldrig sett så dålig betong bara.

Tagit det lite lugnt över helgen, fått bort all färg från pumpen och beställt en packning till foten som läcker. Den ska nu rostskyddas och målas grön.
IMG_6955.jpeg
Skapa konto

Plockat vinbär, stor vildvuxen buske, den ska få lite uppmärksamhet till hösten. IMG_6950.jpeg
Skapa konto

Rörmokare och elektriker kommer i augusti, ser fram emot det för att kunna planera den större renoveringen, även fått kontakt med en timmerman/snickare genom vänner som ska vara bra

Annars lite småfix här och där. Nu blir det stan några dagar och sen börjar jobbet igen och fokus på stugan blir på helgerna 😊

• Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Gör gärna en komplett ritning av båda våningarna hur du tänkt dig så blir det lättare att diskutera med rörmokare och elektriker. Kom ihåg att även om du inte har råd att göra allting på en gång skall du ändå följa samma ritning så du slipper ändra senare.

• Gilla
Kustrosen och 1 till
  • Laddar…
P Pella-plank skrev:
Plockat vinbär, stor vildvuxen buske, den ska få lite uppmärksamhet till hösten.
Var det där alla bär på busken? Vi plockade 10 liter igår på de fyra mindre buskarna och har tre stora kvar...

kashieda kashieda skrev:
Var det där alla bär på busken? Vi plockade 10 liter igår på de fyra mindre buskarna och har tre stora kvar...
Det var det jag orkade plocka 😅

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.