7 332 läst ·
124 svar
7k läst
124 svar
Projekt: Renovera timmerhus
Haft möjlighet att jobba från landet idag, så fortsatt fixa med uthuset en stund ikväll. Köpte en hink falu ljus, och målade vid sidan och ovanför dörren, gillar den verkligen, tycker den vanliga blir så blå-lila efterhand. Nu målat ett tunt lager bara.
Tar tid att få bort den gamla färgen, räcker inte att borsta, för tjockt lager, så får skrapa. Måste även byta några läkt och spika fast planket, lite dåligt med reglar bakom och en del plank är ordentligt breda och har slagit sig.
Ska såga bort nederkanten som är dålig, men måste hämta sågen som blev kvar i stan.
Tänker nu att jag vill ha dörren mörk, inte kolsvart utan gärna så man ser lite struktur, kan linoljelasyr funka?
Finns en dörr till gästrummet på sidan, den får bli ockra gul 😊
Försökt att få upp muttrarna på gamla pumpen, sitter stenhårt, köpt spray som ska lösa upp rost, men räcker inte. Var iväg och köpte en hylsnyckel i 18mm, men är för trångt. Köpt en ny packning i läder för foten, skulle verkligen vilja kunna byta den 🙄. Om nån har tips så tar jag tacksamt emot.
Ugglan som gillar pumpen, använder den tyvärr även som toalett… kanske bygger en uggla stolpe i närheten, så kanske den väljer den istället 😅
Imorgon kommer rörmokaren, väldigt spännande 😬 Hoppas han hittar nåt som går att laga/byta ut till rimlig kostnad. Vattentrycket är ojämt och klent och försvinner helt ibland, smakar gott i alla fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar tid att få bort den gamla färgen, räcker inte att borsta, för tjockt lager, så får skrapa. Måste även byta några läkt och spika fast planket, lite dåligt med reglar bakom och en del plank är ordentligt breda och har slagit sig.
Ska såga bort nederkanten som är dålig, men måste hämta sågen som blev kvar i stan.
Tänker nu att jag vill ha dörren mörk, inte kolsvart utan gärna så man ser lite struktur, kan linoljelasyr funka?
Finns en dörr till gästrummet på sidan, den får bli ockra gul 😊
Försökt att få upp muttrarna på gamla pumpen, sitter stenhårt, köpt spray som ska lösa upp rost, men räcker inte. Var iväg och köpte en hylsnyckel i 18mm, men är för trångt. Köpt en ny packning i läder för foten, skulle verkligen vilja kunna byta den 🙄. Om nån har tips så tar jag tacksamt emot.
Ugglan som gillar pumpen, använder den tyvärr även som toalett… kanske bygger en uggla stolpe i närheten, så kanske den väljer den istället 😅
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Imorgon kommer rörmokaren, väldigt spännande 😬 Hoppas han hittar nåt som går att laga/byta ut till rimlig kostnad. Vattentrycket är ojämt och klent och försvinner helt ibland, smakar gott i alla fall.
Produkter som diskuteras: "Roslagsmahogny"
Roslagsmahogny naturbrun Gysinge
Traditionellt tjärskydd för trä
279 kr inkl moms
Läs mer
Värme och våld (mutterknack), det brukar hjälpa på fordon och järnspisar och är nog värt att prova även på din pump.P Pella-plank skrev:
Jag skulle tro att du har brädor på väggen, plank dvs två och tre tum tjockt virke brukar användas till tex log golv.P Pella-plank skrev:Haft möjlighet att jobba från landet idag, så fortsatt fixa med uthuset en stund ikväll. Köpte en hink falu ljus, och målade vid sidan och ovanför dörren, gillar den verkligen, tycker den vanliga blir så blå-lila efterhand. Nu målat ett tunt lager bara.
[bild]
Måste även byta några läkt och spika fast planket, lite dåligt med reglar bakom och en del plank är ordentligt breda och har slagit sig.
Ah, har inte koll på begreppen, men det är rätt tjocka brädor, huset är liksom reglar och fasaden, inget mer. Det andra uthuset är ett timrat hus och plank utanpå, väldigt mkt mer gediget, och känns väldigt gammalt.F fribygg skrev:
Oj, vet inte, kan lossa pumpen och kolla hur det ser ut underifrån, det är nog ett bra förslag. Det enda med värme jag har är en värmepistol.Larsa skrev:
Fa
Kanske oviktigt vetande men hjälper då man pratar med
Fasaden är brädor, plank är grövre grejor. Typ 50x200mm. Jobbade själv extra på brädgård då jag pluggade, lärde mig mycket och det mesta håller fortfarande 30 år senare. Bräda, regel, planka, list, läkt, sparre mm. Och ett helt gäng olika panelsorter, som då också kan benämnas brädor 😃P Pella-plank skrev:
En planka är grov, typ 50x200. En bräda är idag oftast 22mm tjock och 70mm bred och uppåt. Som exempel, finns ju massor av dimensioner. Jobbade s)älv extra på brädgård då jag pluggade och det sitter i 30 år senare…P Pella-plank skrev:
Perfekt! 👌🏻Larsa skrev:
Fa
Fasaden är brädor, plank är grövre grejor. Typ 50x200mm. Jobbade själv extra på brädgård då jag pluggade, lärde mig mycket och det mesta håller fortfarande 30 år senare. Bräda, regel, planka, list, läkt, sparre mm. Och ett helt gäng olika panelsorter, som då också kan benämnas brädor 😃
En planka är grov, typ 50x200. En bräda är idag oftast 22mm tjock och 70mm bred och uppåt. Som exempel, finns ju massor av dimensioner. Jobbade s)älv extra på brädgård då jag pluggade och det sitter i 30 år senare…