18 787 läst ·
211 svar
19k läst
211 svar
Projekt: Renovera timmerhus
Medlem
· Halland
· 4 676 inlägg
Ful lösning: sätt ändlock i bägge ändar av rännan och sedan borra hål i botten och sätt en bordgenomföring men slang ner. Asfult men kanske ok som temporär lösning.
Det finns ingen lokal köp/sälj grupp på Facebook där du kan lägga ut den så du slipper köra iväg den.P Pella-plank skrev:
Målad bräda blir bra!blackarrow skrev:
Förlänger du rännan och kanske sätter en bit stuprör blir det väl förtrångt vid takstegen?
Ett alternativ kan vara en kätting som vattnet kan rinna längs.
Sätt nått plåtbleck längs väggen. Fönsterbleck kanske är enklare att få tag på..
Annars håller nog en målad bräda i många år när den sitter under tak.
Spika en längs väggen och en ovanpå. Snedsåga kanten så du får lite lutning.
Det kan faktiskt funka, vill att vattnet ska ledas närmare hängrännan och inte falla ner så långt som nu och stänkaA Anders_Nilsson skrev:
Har fortsatt utforska uthusen idag, det gamla timrade är verkligen gulligt och det jag ser så ser timret torrt och fint ut.
Halva är idag vedbod, men det har funnits en dörr mellan rummen och även ett fönster mot gaveln.
Golvet under där snickarbänken stod är bara jord.
Skulle vara roligt att återställa detta, med en friskt golv och tegeltak och sätta in ett fönster i gaveln där det suttit ett, så småningom.
Eller spån-tak som det varit från början, ligger ett gäng spån och väntar 😁
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Halva är idag vedbod, men det har funnits en dörr mellan rummen och även ett fönster mot gaveln.
Logga in
Skapa konto
Golvet under där snickarbänken stod är bara jord.
Logga in
Skapa konto
Skulle vara roligt att återställa detta, med en friskt golv och tegeltak och sätta in ett fönster i gaveln där det suttit ett, så småningom.
Eller spån-tak som det varit från början, ligger ett gäng spån och väntar 😁
Logga in
Skapa konto
På gården finns en gammal grävd brunn med handpump som fungerar. Denna var täckt med lösa stenar ock div bråte som jag nu städat bort. Brunnen är täckt med ett betonglock och sen lite ruttna plank och några stålbeslag som hindrar den att falla ner. Hur renoverar jag bäst denna så den blir säker?
I ett annat hus jag haft var det tjocka tryckta plank som täckte hålet och som pumpen var skruvad i, verkade funka. Funderar på om man kan lita på att cementblocket ligger säkert, men det borde ju vila på brunnens stenmur. Sen är det ju inget vidare att regnvatten med jord rinner ner i brunnen om man nu skulle vilja dricka det. Nån lösning på det? Tagit bort en del av gräset och då kommer översta raden sten fram. Tar gärna emot andras erfarenheter.
I ett annat hus jag haft var det tjocka tryckta plank som täckte hålet och som pumpen var skruvad i, verkade funka. Funderar på om man kan lita på att cementblocket ligger säkert, men det borde ju vila på brunnens stenmur. Sen är det ju inget vidare att regnvatten med jord rinner ner i brunnen om man nu skulle vilja dricka det. Nån lösning på det? Tagit bort en del av gräset och då kommer översta raden sten fram. Tar gärna emot andras erfarenheter.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Halland
· 4 676 inlägg
Generellt tycker jag att kommunalt vatten eller via samfällighet är bästa vägen att gå. Gamla grävda brunnar måste du skicka in vattenprov på för att se om det överhuvudtaget är meningsfullt att investera i.
Inte bara e-coli och annat utan det kan även finnas höga halter av järn och mangan, och kanske ännu värre om det varit jordbruk eller industri i närheten. Börja med ett vattenprov och ta det därifrån.
Inte bara e-coli och annat utan det kan även finnas höga halter av järn och mangan, och kanske ännu värre om det varit jordbruk eller industri i närheten. Börja med ett vattenprov och ta det därifrån.
Jag har en borrad brunn som är testad och godkänd, här finns tyvärr inga andra alternativ. Detta är en gammal brunn som jag vill bevara, men behöver vara säkerA Anders_Nilsson skrev:Generellt tycker jag att kommunalt vatten eller via samfällighet är bästa vägen att gå. Gamla grävda brunnar måste du skicka in vattenprov på för att se om det överhuvudtaget är meningsfullt att investera i.
om du är orolig för att jord rinner ner i brunnen så kan du gjuta en betongring under betongblocketP Pella-plank skrev:På gården finns en gammal grävd brunn med handpump som fungerar. Denna var täckt med lösa stenar ock div bråte som jag nu städat bort. Brunnen är täckt med ett betonglock och sen lite ruttna plank och några stålbeslag som hindrar den att falla ner. Hur renoverar jag bäst denna så den blir säker?
[bild][bild]