3 424 läst ·
70 svar
3k läst
70 svar
Projekt: renovera timmerhus
Medlem
· Halland
· 4 593 inlägg
Det vore bra för då kan du sätta en centralfläkt på takhuven, men jag ser nu att spisen står i hörnet så det kanske inte är helt enkelt. En metod är att gå bakom köket in i den lilla hallen mot verandan och sedan åt sidan in i badrummet på nedervåningen men det leder till långa kanaler. Kanske bättre att ta upp hål i golvet på andra våning och ut genom taket.P Pella-plank skrev:
Vore bra om någon som kan ventilation kommer med input.
Medlem
· Halland
· 4 593 inlägg
Skall du ändå plocka upp samtliga golv så se till att planera för badrum och ventilation på samma gång så sparar du arbete. Och glöm inte manlucka ner i krypgrunden.
Edit:: Och posta gärna ritning på övervåningen med.
Edit:: Och posta gärna ritning på övervåningen med.
Ja, definitivt, får ta hit någon som kan hjälpa mig med både rör och ventilation och även planera för hur värma huset på ett rimligt sätt. Som du säger, kan inte lägga obegränsat med pengar, och ska göra så mkt som möjligt själv. Men vatten, el och ventilation behöver jag hjälp med.A Anders_Nilsson skrev:Det vore bra för då kan du sätta en centralfläkt på takhuven, men jag ser nu att spisen står i hörnet så det kanske inte är helt enkelt. En metod är att gå bakom köket in i den lilla hallen mot verandan och sedan åt sidan in i badrummet på nedervåningen men det leder till långa kanaler. Kanske bättre att ta upp hål i golvet på andra våning och ut genom taket.
Vore bra om någon som kan ventilation kommer med input.
Tar dock gärna emot tips, alltid bra att ha lite idéer och koll när man kontaktar hantverkare.
Det ska jag! Har inte hunnit rita upp ovanvåningen än, men postar så fort jag har en.A Anders_Nilsson skrev:
Lucka är bra, idag kan man bara kika in i små gluggar i grunden, så svårt att ha nån koll. Är en särskilt jordig doft när man öppnar diskbänksskåpet, så skulle inte förvåna mig om det är nåt fischy där.
Här är utrymmena bakom köket och bakom skorstenen. Trångt med el och varmvatten mittemot varandra och det andra är lite svårt att nyttja.A Anders_Nilsson skrev:
Kan vara lite bökigt att få in kanalen för köksfläkt i befintligt hus. Skall vara en brandisolerad kanal så tar lite plats. Jag satte själv ett utblås genom fasaden med ett brandspjäll. Utan brandspjäll måste väggen runt utblåset vara brandskyddat. Så för mig blev det ett par meter spiro med brandisolering över köksskåpen och sen rakt ut genom fasaden.
Medlem
· Halland
· 4 593 inlägg
Ett tips till: Måla om det där utrymmet på bilderna ovan i kritvitt 20 glans, byt samltiga trösklar och foder och dra vattenrören under golvet när du tar upp golven så mår du så mycket bättre. Den där smutsgula färgen gör mig trött av att titta på den.
Lägg även in ett ljust laminat- eller trägolv för en gladare känsla. Ta även bort väggarmaturen och sätt LED-plafonder eller limpor med 2000 Lm för en gladare känsla.
EDIT: En tanke är att slänga skåpet över centralen och sätta in en ny central med mer plats. Även att hänga VVB:n på väggen under elskåpet så man utnyttjar utrymmet bättre. Den tomma delen går ju att inreda som klädkammare. Kanske idé att dra ett klent spiro från klädkammaren över dörren in till badrummet och koppla på så du får utsug och kläderna hålls torra. Bara en idé alltså. Samt dra in eluttag för skotork. Kanske inte helt fel att dessutom ha en grovklk alldeles utanför på verandan för de riktigt skitiga och blöta arbetskläderna så du slipper dra in smutsen. Jag hade även mät och kollat om det går att ha tvättpelaren i det här utrymmet så du samlar elcentral, VVB och TM/TT i ett och samma utrymme.
Lägg även in ett ljust laminat- eller trägolv för en gladare känsla. Ta även bort väggarmaturen och sätt LED-plafonder eller limpor med 2000 Lm för en gladare känsla.
EDIT: En tanke är att slänga skåpet över centralen och sätta in en ny central med mer plats. Även att hänga VVB:n på väggen under elskåpet så man utnyttjar utrymmet bättre. Den tomma delen går ju att inreda som klädkammare. Kanske idé att dra ett klent spiro från klädkammaren över dörren in till badrummet och koppla på så du får utsug och kläderna hålls torra. Bara en idé alltså. Samt dra in eluttag för skotork. Kanske inte helt fel att dessutom ha en grovklk alldeles utanför på verandan för de riktigt skitiga och blöta arbetskläderna så du slipper dra in smutsen. Jag hade även mät och kollat om det går att ha tvättpelaren i det här utrymmet så du samlar elcentral, VVB och TM/TT i ett och samma utrymme.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 593 inlägg
Jobba lite mer på badrumslayouten. Ett tips är att ställa WC och handfat mitt emot varandra så kortar du av en hel del. Sedan behöver inte TM/TT och VVB stå i vattentätt utrymme utan jag föreslår att du gör badrummet fönsterlöst och satsar på bra ventilation, använder plastmatta på vägg och golv, samt placerar VVB och TM/TT där VVB är idag så minskar du den dyra ytan. Då får du även plats med en KLK mellan gavelvägg och det nya badrummet. Se till att mattläggaren spacklar rejält fall så torkar det upp snabbt.
Kan du mäta hur brett utrymmet är idag där EL och VVB står? Jag tror på TM/TT till höger och en liten VVB på väggen till vänster och ny elcentral på samma ställe. När du ändå gör badrum och litet badrum där uppe kan du då lägga plastmatta på golvet i tvättutrymmet och måla väggarna. Eller sätta matta på väggarna även i tvättutrymmet.
Matta är inte så himla dyrt så är bara väggen enkel och underarbetet är bra blir det snyggt till en låg penning.
Kan du mäta hur brett utrymmet är idag där EL och VVB står? Jag tror på TM/TT till höger och en liten VVB på väggen till vänster och ny elcentral på samma ställe. När du ändå gör badrum och litet badrum där uppe kan du då lägga plastmatta på golvet i tvättutrymmet och måla väggarna. Eller sätta matta på väggarna även i tvättutrymmet.
Matta är inte så himla dyrt så är bara väggen enkel och underarbetet är bra blir det snyggt till en låg penning.
Idag tog jag tag i verandataket igen, betydligt skönare temperatur. Fick sätta en ny regel för de gamla matchade inte skivans bredd, sen tog skruven slut, så det sista får bli imorgon.
Hann med och klippa fram en stor svartvinbärs buske som var full med nässlor med
Hann med och klippa fram en stor svartvinbärs buske som var full med nässlor med
Klicka här för att svara