Idag småregnar det och nya hängrännan verkar funka fint :)

Passar på och skissa på ny planlösning för nedervåningen. Idag finns ett badrum på ovanvåningen i husets farstu, ursprungligen låg trappan till vinden här. Badrummet är 30 år gammalt och kommer behöva renoveras tids nog. Nu funderar jag på att lägga det på nedervåningen istället, tänker att det är bra att ha allt vatten samlat i huset eftersom det är ett fritidshus och blir färre platser att hålla varmt. Trappen man har satt in här, är väldigt praktisk men inte så vacker och tar upp en stor del av rummet på nedervåningen och gör även planlösningen uppe lite knepig. Funderar på om det går att få till en hyfsad trapp där den ursprungligen låg.
Köket idag är lite knasigt planerat med ugn och liten kyl på ena sidan och spis utan fläkt och diskbänk på andra. bakom köket finns en trång smatt som inte kan användas till så mkt. Funderar på att ta bort den väggen och göra köket större samt öppna upp ett fönster mot husets baksida, vilket helt saknas idag.

Jag tänker ta upp alla golven och då passa på och se över vattendragningar mm, tex husets huvudkran för vatten finns i diskbänksskåpet, det anmärkte besiktningsmannen på. Varmvattenberedaren är gammal och sitter lite trångt mittemot elcentralen. Funderar även på var en luftvärmepump skulle kunna placeras för att göra mest nytta?

Bifogar en ritning på hur det ser ut idag och en skiss jag gjort, tar gärna emot input och förslag!

• nedervånging.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ny planlösning.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontakta en erfaren timmerman, du kan inte ta bort väggar el göra öppningar i en timmerstomme hur/var som helst.
Tror @heimlaga kunde ge kommentarer på din plan.

BengtH BengtH skrev:
Kontakta en erfaren timmerman, du kan inte ta bort väggar el göra öppningar i en timmerstomme hur/var som helst.
Tror @heimlaga kunde ge kommentarer på din plan.
Absolut, i texten som följde inventeringen (se ingressen) står det att huset ursprungligen var ett rum i nedre plan, men självklart ska jag kolla upp hur den bärande konstruktionen ser ut. Ska börja med att ta bort golv och ytskikt, då är det lättare att se hur huset är konstruerat med. Kommer troligen även behöva hjälp att bedöma syllens skick.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
P Pella-plank skrev:
Sant, ska behålla verandan så länge, bra tips med elkontakt ute där. Så småningom så vill jag bygga ett mer ordentligt uterum på lite mer än halva ytan och pardörrar som kan vara öppna mot en uteplats, det är fin kvällssol där :)

En luftvärmepump ligger def högt på listan, funderar bara om jag behöver vänta tills väggarna inne är färdigrenoverade, och hur blir det sen när fasaden ska renoveras? Går det flytta aggregaten tillfälligt?
Har du funderat något på en minisplit som alternativ till luftvärmepump? Går inte att skaffa en nu, kommer hjälpa sämre med uppvärmning (kanske inte alls) vid de värsta kylknäpparna men å andra sidan kan du skaffa en säkert redan till hösten. Just nu är de lite svåra att få tag tror jag.

Fanny Viksten Fanny Viksten skrev:
Har du funderat något på en minisplit som alternativ till luftvärmepump? Går inte att skaffa en nu, kommer hjälpa sämre med uppvärmning (kanske inte alls) vid de värsta kylknäpparna men å andra sidan kan du skaffa en säkert redan till hösten. Just nu är de lite svåra att få tag tror jag.
Hej! Inte hört talas om denna, googlade, vad är fördelen mot luftvärmepumpen? Är den mer portabel?

Wow! Du har en Vedspis!? Fungerar den som den skall?

H HammerGuuurl skrev:
Wow! Du har en Vedspis!? Fungerar den som den skall?
Det gör den! Sotad och godkänd, guld värt, har även en bak-ugn ovanför som ska funka, men inte testat 😊

• Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
P Pella-plank skrev:
Hej! Inte hört talas om denna, googlade, vad är fördelen mot luftvärmepumpen? Är den mer portabel?
Man kan kalla det ett mellanting mellan portabel AC och luftvärmepump. Du har en fast innedel och fast utedel och en slang emellan dem. Du behöver ingen installatör för den och kan därmed flytta på den mycket lättare, beroende på hur du installerar den. Å andra sidan är det begränsat avstånd du kan ha mellan innedelen och utedelen, en variant från midea tex har 1.8 meter som längd på röret. Eftersom det är ett populärt alternativ för en AC misstänker jag att det kan vara svårt att få på en nu under sommaren.

Har inte detaljkoll hur de presterar i kallare temperaturer, men misstänker att man ska ha lägre förväntan på dessa vs luftvärmepumpar som tex norrbottningar införskaffar. Men tänker use caset är simpel installation och billigare uppvärmning stor del av året, inte att den ska fungera vid köldknäppar som pålitlig värmekälla, och sen beror det på ens behov vad som fungerar och är värt! Jag tänker om huset är inplastat på olika sätt som du beskriver vill du överväga värmehålla det åtminstone lite grann, sen kommer det nog inte göra någon större skillnad om du börjar i år eller nästa år.

Fanny Viksten Fanny Viksten skrev:
Man kan kalla det ett mellanting mellan portabel AC och luftvärmepump. Du har en fast innedel och fast utedel och en slang emellan dem. Du behöver ingen installatör för den och kan därmed flytta på den mycket lättare, beroende på hur du installerar den. Å andra sidan är det begränsat avstånd du kan ha mellan innedelen och utedelen, en variant från midea tex har 1.8 meter som längd på röret. Eftersom det är ett populärt alternativ för en AC misstänker jag att det kan vara svårt att få på en nu under sommaren.

Har inte detaljkoll hur de presterar i kallare temperaturer, men misstänker att man ska ha lägre förväntan på dessa vs luftvärmepumpar som tex norrbottningar införskaffar. Men tänker use caset är simpel installation och billigare uppvärmning stor del av året, inte att den ska fungera vid köldknäppar som pålitlig värmekälla, och sen beror det på ens behov vad som fungerar och är värt! Jag tänker om huset är inplastat på olika sätt som du beskriver vill du överväga värmehålla det åtminstone lite grann, sen kommer det nog inte göra någon större skillnad om du börjar i år eller nästa år.
Tack! Superbra info. Huset behöver hålla frostfritt, i alla fall i badrum och kök, förra ägaren har haft el-element på och eldat då och då. Ditt förslag låter som ett intressant alternativ. När väggar är klara så kan jag installera en värmepump och då ha denna som stöd på ovanvåningen kanske.

P Pella-plank skrev:
Absolut, i texten som följde inventeringen (se ingressen) står det att huset ursprungligen var ett rum i nedre plan, men självklart ska jag kolla upp hur den bärande konstruktionen ser ut. Ska börja med att ta bort golv och ytskikt, då är det lättare att se hur huset är konstruerat med. Kommer troligen även behöva hjälp att bedöma syllens skick.
Jag tror en rimlig kompromiss är att behålla kökslayouten som den är men kanske byta köksskåp. Inte göra ingrepp i stommen. Sedan flytta trappan till entrén och dela av rummet så du får ett badrum. Går det inte att ta hål till höger kan du ju ha ingång från vardagsrummet. Inte världsklass men ett sådant här hus får man kompromissa med. Kolla upp så det går att ta hål för nya fönster.

A Anders_Nilsson skrev:
Jag tror en rimlig kompromiss är att behålla kökslayouten som den är men kanske byta köksskåp. Inte göra ingrepp i stommen. Sedan flytta trappan till entrén och dela av rummet så du får ett badrum. Går det inte att ta hål till höger kan du ju ha ingång från vardagsrummet. Inte världsklass men ett sådant här hus får man kompromissa med. Kolla upp så det går att ta hål för nya fönster.
Ja, det är absolut ett alternativ, när jag knackar på väggen till det smala utrymmet bakom köket så låter det ihåligt, det är också en ganska tunn vägg, inte timmer, så jag tror den ska kunnas tas bort, men ska ta hit någon kunnig.

Däremot väggen in mot vardagsrummet känns mer solid, så den öppningen kanske jag inte ska vidga, den är dessutom rätt bred som den är.

Hur gör man bäst för att sätta in en köksfläkt? Känns som det skulle behövas ett utsug, inte enbart en kolfilter, idag finns ingen fläkt alls.

P Pella-plank skrev:
Ja, det är absolut ett alternativ, när jag knackar på väggen till det smala utrymmet bakom köket så låter det ihåligt, det är också en ganska tunn vägg, inte timmer, så jag tror den ska kunnas tas bort, men ska ta hit någon kunnig.

Däremot väggen in mot vardagsrummet känns mer solid, så den öppningen kanske jag inte ska vidga, den är dessutom rätt bred som den är.

Hur gör man bäst för att sätta in en köksfläkt? Känns som det skulle behövas ett utsug, inte enbart en kolfilter, idag finns ingen fläkt alls.
Kolla om det går att ta hål i ytterväggen och dra spirorör dit. Snyggast är kanske om du behåller en toalett på övervåningen ovanför det nya badrummet i bottenvåningen och bygger en trumma upp på taket med gemensamt utblås för det behöver du från badrummet ändå. Kolla med någon kunnig.

• Gilla
Pella-plank
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Kolla om det går att ta hål i ytterväggen och dra spirorör dit. Snyggast är kanske om du behåller en toalett på övervåningen ovanför det nya badrummet i bottenvåningen och bygger en trumma upp på taket med gemensamt utblås för det behöver du från badrummet ändå. Kolla med någon kunnig.
Det är smart, enbart toa behöver väl inte tätskikt på väggarna heller.

A Anders_Nilsson skrev:
Så man kan samla all utluft på samma ställe, kök och badrum och ev toa på ovanvåningen? Det är ju väldigt smart

P Pella-plank skrev:
Det är smart, enbart toa behöver väl inte tätskikt på väggarna heller.
Nej det behövs inte men jag tipsar om att när du ändå tar dit en mattläggare för att sätta matta på golv och vägg i nedre badrummet så kör du matta där uppe också.

Nu SKRIKER alla att matta är det och matta är det, men på ett äldre hus där inte stomme och golv är helt stabilt är det bra med ett flexibelt material och dessutom får ett sådant här hus inte kosta obegränsat. Så kan du ha en extra toalett där uppe med duschöjlighet, s k Stockholmsdusch. Flytta TM till nedre badrum. Se till att dra ventilation upp på taket med.

• Gilla
Pella-plank
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.