9 816 läst ·
139 svar
10k läst
139 svar
Projekt: Renovera timmerhus
Någon som har lite koll på vatten?
Huset har en borrad brunn, i brunnen finns en gammal hydrofor, se bild. Vattentrycket är väldigt växlande, med jämna intervall lite bättre flöde och sen klent. Två gånger har det slutat rinna helt, men kommit tillbaka efter några minuter. Beror det här på hydroforen?
Att ta en dusch är spännande, funkar hyfsat ibland och ibland orkar strålen knappt ur kranen.
Huset har en borrad brunn, i brunnen finns en gammal hydrofor, se bild. Vattentrycket är väldigt växlande, med jämna intervall lite bättre flöde och sen klent. Två gånger har det slutat rinna helt, men kommit tillbaka efter några minuter. Beror det här på hydroforen?
Att ta en dusch är spännande, funkar hyfsat ibland och ibland orkar strålen knappt ur kranen.
Om du är kompis med kylteknikern kan du ju höra om han kan ta hål för tilluftsventil i väggen åt dej när han är på plats, har man ett sånt jobb är man ju van att ta hål i väggar av de flesta sorter och det kan ju tänkas att montören har en stund över när han vakumpumpar luftvärmepumpen.P Pella-plank skrev:
Jag ska inte uppmuntra till svartarbete (men många hantverkare verkar trots allt uppskatta en femhundring direkt i handen nån enstaka gång..)
Hoppas bli kompis med både elektriker och rörmokare, lägger kyltekniker på listan 😄F fribygg skrev:Om du är kompis med kylteknikern kan du ju höra om han kan ta hål för tilluftsventil i väggen åt dej när han är på plats, har man ett sånt jobb är man ju van att ta hål i väggar av de flesta sorter och det kan ju tänkas att montören har en stund över när han vakumpumpar luftvärmepumpen.
Jag ska inte uppmuntra till svartarbete (men många hantverkare verkar trots allt uppskatta en femhundring direkt i handen nån enstaka gång..)
Tycker hydriåoforen ser väldigt liren ut. Men dina problem beror antagligen på tryckströmbrytaren, jag har haft liknande problem. Hålet där givaren sitter i blir fyllt med guck och pumpen startar inte som den skall. Kan gå att rengöra alt byta. Borde vara den svarta lådan på hydroforen. Du behöver också se till att du har tillräckligt med luft i hydroforen.
Vi har börjat få problem med trycket vi också, vi löste det förra gången genom att byta trycksensor/pumprelä. Som du säger var det fullt av guck, troligen någon kalciumhydroxid-"gel". Går den att mjuka upp med ättika?Larsa skrev:
Tycker hydriåoforen ser väldigt liren ut. Men dina problem beror antagligen på tryckströmbrytaren, jag har haft liknande problem. Hålet där givaren sitter i blir fyllt med guck och pumpen startar inte som den skall. Kan gå att rengöra alt byta. Borde vara den svarta lådan på hydroforen. Du behöver också se till att du har tillräckligt med luft i hydroforen.
Jag tror att vårt problem hänger ihop med att reläet sitter efter luftningen; den analog tryckmätaren som sitter före luftningen verkar inte gucka igen.
Tack för input! Ok, det låter som nåt en rörmokare kan lösa? Började stressa över att vattnet sinar, men ingen här verkar ha problem med just vattenmängden, tänker också att det är en väldigt liten hydrofor.Larsa skrev:
Det här överstiger verkligen min befintliga kunskap, ska läsa på mer och se om jag får tag på en bra rörmokare.kashieda skrev:
Vi har börjat få problem med trycket vi också, vi löste det förra gången genom att byta trycksensor/pumprelä. Som du säger var det fullt av guck, troligen någon kalciumhydroxid-"gel". Går den att mjuka upp med ättika?
Jag tror att vårt problem hänger ihop med att reläet sitter efter luftningen; den analog tryckmätaren som sitter före luftningen verkar inte gucka igen.
Är ganska enkelt, finns en fjäderbelastad brytare som sluter när trycket blir för lågt, då startar pumpen och pumpar upp trycket igen. Så den finns en anslutning till vattnet för att känna av trycket, guckar denna igen så kan du få dina symtom
Ok! Låter bra, har ritat upp diverse skräckscenarion i huvudet 😅Larsa skrev: