Under 2026 planerar vi att renovera ett badrum i vårt fritidshus. Av många olika skäl behöver vi hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt och jag startar därför denna tråd där jag tänker att man kan följa processen, men också väldigt gärna diskutera hur man går till väga för att göra detta så billigt som möjligt.

Förutsättningar:
* Befintligt badrum är från mitten av 80-talet, det finns inget där som går att behålla/återanvända, förutom möjligen toalettstol med kvarn. Denna sattes in relativt nyligen av tidigare ägare och fungerar fint samt ser fräsch ut.
* Huset är en stor gammal träkåk från 1800-talet med timmerstomme och torpargrund. Friskt och fint.
* Ventilation med självdrag.
* Huset används året runt, men inte på heltid, utan främst på helger och lov.
* Vi har bara tänkt ta in hantverkare för el och möjligen en del VVS, men har kunskaper/erfarenhet inom båda från tidigare.
* Egen brunn och enskilt avlopp med reningsverk (detta är ganska nytt, ca fem år).
* Det är inte bråttom - det finns ytterligare badrum i huset som vi kan använda medan renoveringen pågår.
* Vi gillar återbruk och använder gärna skänkta/begagnade saker. Det är helt sjukt så mycket bra grejer folk skänker bort.
* Badrummet är ca 4 kvm, vi ska ha dusch, toalett och handfat. Eventuellt golvvärme.

Fortsätter med metod/funderingar i nästa inlägg. Bilder kommer längre fram, när planeringen är klar.

• Gilla
Piranboll och 2 till
  • Laddar…
När jag läst här på forumet om försäkringsfrågor verkar det som om försäkringsbolagen väldigt ofta hittar anledningar att inte godkänna försäkringsanspråk i just badrum i villor, och då kan man ju lika gärna göra jobbet själv (noggrant och enligt regelverk givetvis för att undvika framtida problem).

Lösa tankar så här långt om tillvägagångssätt:
* Rivning gör vi själva. Vi har bil och släp och pigga armar, så det känns relativt enkelt. Alla rör sitter synligt och att stänga av vatten är enkelt eftersom vi har vårt eget system. På väggar och golv sitter plastmatta. Antar att man river även grunder mattan är limmad på och ersätter med nya skivor/väggar?

* I nuläget har detta badrum en egen liten varmvattenberedare (vi har två små, den andra förser kök och det andra badrummet). Vi funderar på att göra om detta arrangemang och ha endast en, stor, varmvattenberedare, denna skall i så fall sitta i anslutning till köket, som vi skall renovera i nästa steg. För/nackdelar med det?

* Grundarbete väggar/golv. Här behöver vi läsa på ordentligt, så att vi vet vad som skall göras och på rätt sätt. Här på forumet finns ju väldigt mycket bra inspiration och duktiga medlemmar som har gjort samma sak.

* Avlopp: vi vill byta plats på toalettstol och handfat. Toalettstolen sitter nu precis innanför dörren, så man går in i den när man går in i badrummet. Varken praktiskt eller feng-shui :).

* Ytskikt: Kakel är ju betydligt vackrare än plastmatta, men vi har fått rådet att i gamla trähus kan det vara dumt med kakel, eftersom huset rör på sig. Å andra sidan sätts ju inte kakel direkt på timret, utan på lite mer stadigt underlag. Input? På väggarna är den preliminära tanken att köra Jotun våtrumsfärg, som jag (inte min sambo, haha) tycker är snyggt. Det står att den tom går att använda i duschzonen, men det känns ju nästan overkligt, går det verkligen att ha dusch direkt på en målad vägg?? Ett alternativ är att ha kakel i duschhörnan.

* Golvvärme: Vore härligt att ha. Vårt hus värms upp med direktverkande el, luftvärmepump och eldstäder, så då är väl enda möjligheten eluppvärmt golv? För/nackdelar med det? (förutom elpriset då 🤬).

* Inredning: inga konstigheter: toalettstol (eventuell återanvända befintlig), handfat & kommod och spegel, duschhörna med glasväggar. Vill INTE ha duschkabin, tycker det är fult och det ger mig cellskräck.

* El: Inga konstigheter där heller. Vanlig lampa ovanför handfat, några eluttag, samt kanske en lampa till i taket. Det får elektrikern ta hand om.

* Budget: har inte räknat ännu, men vill som sagt komma undan så billigt som möjligt (kommer inte räkna egen arbetstid). Jag hoppas komma under 100 000kr, helst landa mellan 50-75k, men jättesvårt att uppskatta för mig som aldrig gjort detta förut och inte gjort någon beräkning ännu.

BirgitS
A Aevon skrev:
Å andra sidan sätts ju inte kakel direkt på timret, utan på lite mer stadigt underlag. Input?
Men det blir som att bygga upp ett rum i rummet, dvs. golvytan blir mindre. Är det värt det?
A Aevon skrev:
På väggarna är den preliminära tanken att köra Jotun våtrumsfärg, som jag (inte min sambo, haha) tycker är snyggt. Det står att den tom går att använda i duschzonen, men det känns ju nästan overkligt, går det verkligen att ha dusch direkt på en målad vägg??
Våtrumsfärgen är inte vattentät i sig, utan vattentålig. I badrum ska man, enligt branschreglerna, ha ett godkänt målat system. Ett sånt består av flera lager varav det understa är en väv. Se MVK:s lista över godkända system och det finns sådana som är godkända för dusch.

BirgitS BirgitS skrev:
Men det blir som att bygga upp ett rum i rummet, dvs. golvytan blir mindre. Är det värt det?

Våtrumsfärgen är inte vattentät i sig, utan vattentålig. I badrum ska man, enligt branschreglerna, ha ett godkänt målat system. Ett sånt består av flera lager varav det understa är en väv. Se MVK:s lista över godkända system och det finns sådana som är godkända för dusch.
Tack för svar. Var kanske för kortfattad angående Jotun våtrumsfärg, jag förstår att det inte bara är att rolla upp en burk färg, utan att man måste använda deras system. Tänkte att det var underförstått, men det blev kanske otydligt. Men går det alltså att ha Jotun våtrumssytem även i dusch?

Angående mindre golvyta - jag kan ju inte sätta våtrumsbeklädnad direkt på timmervägg, det måste ju göras ett grundarbete och sättas upp någon typ av skiva, oavsett om man använder plastmatta eller kakel. Väl? Eller hur menar du?

BirgitS
Jotun har ett godkänt system VT (vattentätt) som får användas inne i duschen, se här: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/

Jag är inte säker, men tror att det krävs mer, inkl. mer tjocklek, för att få ett så stabilt underlag att det fungerar väl för kakel och klinker. Det gäller ju att se till att väggar och golv inte rör sig i förhållande till varandra mer än vad tätskiktsfolien klarar av, vilket är mindre än våtrumsmatta.

Skulle fundera en vända till på våtrumsmatta/ tapet. Har tittat på det till en toalett tycker de finns mkt snyggt att välja på. Men personligen hade jag valt en matta som inte försöker se ut som klinker eller parkett. ;) Lycka till!

• Gilla
Aevon
  • Laddar…
Har ganska nyligen gjort badrum i fritidshus. Skippa kakel och klinker för det driver bara massa underarbete i gamla hus.
Plastmatta och våtrumstapet, finns mycket att välja på och blir billigare.
IKEAS badrumsinredningar duger men välj andra blandare.
Golvvärme är härligt men dyrt om ni har dålig isolering. Jag har precis lärt mig att slå på Golvvärmen ger stora effekttoppar på elräkningen. Snåla inte med isoleringen under golvet.

• Gilla
Aevon
  • Laddar…
Ett tips är att läsa på ordentligt gällande golvvärme och torpargrund.

• Gilla
Stugrenoverare och 1 till
  • Laddar…
C Citro skrev:
Skulle fundera en vända till på våtrumsmatta/ tapet. Har tittat på det till en toalett tycker de finns mkt snyggt att välja på. Men personligen hade jag valt en matta som inte försöker se ut som klinker eller parkett. ;) Lycka till!
Jag har googlat, men inte riktigt hittat nåt som inte (för mig) skriker 80-90-tal och hyresrätt/billigt. Har du några tips? Rationellt tänker jag att matta verkligen skulle vara praktiskt, men hittar ingen jag gillar.

BirgitS
Forbo och Tarkett är stora och välkända tillverkare av våtrumsmattor.

• Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
N Nadiosch skrev:
Ett tips är att läsa på ordentligt gällande golvvärme och torpargrund.
I ett fritidshus kan det vara svårt att efteråt få in 2-3 dm isolering i golvet.
Billigare att lära sig att slå på värmegolvet efter kl 22:00. Då räknas effekttoppen bara hälften. Gäller i alla för Ellevio😀

Följer, ska "snart" försöka göra samma sak i fritidshuset.

• Älska
Aevon
  • Laddar…
A Aevon skrev:
Jag har googlat, men inte riktigt hittat nåt som inte (för mig) skriker 80-90-tal och hyresrätt/billigt. Har du några tips? Rationellt tänker jag att matta verkligen skulle vara praktiskt, men hittar ingen jag gillar.
Tarkett har enl. mig fina mattor och tapeter.
https://tarkett.se/c/produkter/badrum/vatrumsvagg

Smaken är ju olika. Men för er budget och för ett fritidshus tänker jag att de är en bra lösning.

A Aevon skrev:
När jag läst här på forumet om försäkringsfrågor verkar det som om försäkringsbolagen väldigt ofta hittar anledningar att inte godkänna försäkringsanspråk i just badrum i villor, och då kan man ju lika gärna göra jobbet själv (noggrant och enligt regelverk givetvis för att undvika framtida problem).

Lösa tankar så här långt om tillvägagångssätt:
* Rivning gör vi själva. Vi har bil och släp och pigga armar, så det känns relativt enkelt. Alla rör sitter synligt och att stänga av vatten är enkelt eftersom vi har vårt eget system. På väggar och golv sitter plastmatta. Antar att man river även grunder mattan är limmad på och ersätter med nya skivor/väggar?

* I nuläget har detta badrum en egen liten varmvattenberedare (vi har två små, den andra förser kök och det andra badrummet). Vi funderar på att göra om detta arrangemang och ha endast en, stor, varmvattenberedare, denna skall i så fall sitta i anslutning till köket, som vi skall renovera i nästa steg. För/nackdelar med det?

* Grundarbete väggar/golv. Här behöver vi läsa på ordentligt, så att vi vet vad som skall göras och på rätt sätt. Här på forumet finns ju väldigt mycket bra inspiration och duktiga medlemmar som har gjort samma sak.

* Avlopp: vi vill byta plats på toalettstol och handfat. Toalettstolen sitter nu precis innanför dörren, så man går in i den när man går in i badrummet. Varken praktiskt eller feng-shui :).

* Ytskikt: Kakel är ju betydligt vackrare än plastmatta, men vi har fått rådet att i gamla trähus kan det vara dumt med kakel, eftersom huset rör på sig. Å andra sidan sätts ju inte kakel direkt på timret, utan på lite mer stadigt underlag. Input? På väggarna är den preliminära tanken att köra Jotun våtrumsfärg, som jag (inte min sambo, haha) tycker är snyggt. Det står att den tom går att använda i duschzonen, men det känns ju nästan overkligt, går det verkligen att ha dusch direkt på en målad vägg?? Ett alternativ är att ha kakel i duschhörnan.

* Golvvärme: Vore härligt att ha. Vårt hus värms upp med direktverkande el, luftvärmepump och eldstäder, så då är väl enda möjligheten eluppvärmt golv? För/nackdelar med det? (förutom elpriset då 🤬).

* Inredning: inga konstigheter: toalettstol (eventuell återanvända befintlig), handfat & kommod och spegel, duschhörna med glasväggar. Vill INTE ha duschkabin, tycker det är fult och det ger mig cellskräck.

* El: Inga konstigheter där heller. Vanlig lampa ovanför handfat, några eluttag, samt kanske en lampa till i taket. Det får elektrikern ta hand om.

* Budget: har inte räknat ännu, men vill som sagt komma undan så billigt som möjligt (kommer inte räkna egen arbetstid). Jag hoppas komma under 100 000kr, helst landa mellan 50-75k, men jättesvårt att uppskatta för mig som aldrig gjort detta förut och inte gjort någon beräkning ännu.
Fick just offert på kakling och läggning klinker på badrum i källare och två brunnar. Förutsättningen då skall allt vara förberett för arbetet. Dvs alla väggar plana el, vatten skall framdraget.
70000 kr

O Olov Lundkvist skrev:
Fick just offert på kakling och läggning klinker på badrum i källare och två brunnar. Förutsättningen då skall allt vara förberett för arbetet. Dvs alla väggar plana el, vatten skall framdraget.
70000 kr
Skall säga att rummet är 7m2

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.