874 190 läst ·
2 107 svar
874k läst
2,1k svar
Projekt källare
Nu är det så klart svårt att se men så som den gamla bilden är tagen så hade man kunnat låta lyften bara rulla ut åt höger utanför bild. Då syns den inte alls och när den behövs rullar man ut den. Men ja som sagt var det är bara en bild.tommib skrev:
Som sagt är WAF en viktig parameter för alla installationer i bostadsutrymmen. Den där kvalar tyvärr inte in. Jag lägger den dock på minnet för ett annat eventuellt projekt så småningom.
Jag har en tanke om hur jag ska bygga en travers där men eftersom behovet egentligen inte finns ligger det på prio sist just för tillfället.
Förstår också att dom inte är speciellt snygga sen är det så klart man kan lacka dom i en mindre utstickande färg för att det ska bli något bättre.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 108 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 108 inlägg
Problemet är höjden. Med en I-balk och en balkvagn blir hela arrangemanget för högt och då blir det svårt att lyfta det viktigaste som kommer lyftas ner genom det hålet, nämligen en bergvärmepump. Så småningom.
Min tanke är att bygga en travers med två fyrkantsrör där själva vinschen monteras mellan rören. Då kan man montera hela traversen nästan dikt an mot taket. Att kunna röra vinschen i sidled är inte så viktigt, den går att få ur vägen genom att dra den hela vägen mot dörrhålet också. Detta är dock saker som kanske görs i framtiden, kanske inte. Får se hur stort behov av vinsch det faktiskt finns där. Det kan hända att jag löser det på ett helt annat sätt för bergvärmepumpen.
Min tanke är att bygga en travers med två fyrkantsrör där själva vinschen monteras mellan rören. Då kan man montera hela traversen nästan dikt an mot taket. Att kunna röra vinschen i sidled är inte så viktigt, den går att få ur vägen genom att dra den hela vägen mot dörrhålet också. Detta är dock saker som kanske görs i framtiden, kanske inte. Får se hur stort behov av vinsch det faktiskt finns där. Det kan hända att jag löser det på ett helt annat sätt för bergvärmepumpen.
Verktygstokig
· Halland
· 8 377 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 377 inlägg
Nu är jag inte riktigt med på vad ni diskuterar för mojäng men det låter mekaniskt, tight och knepigt. Jag vill vara med och leka, maskinkonstruktör som jag är. Vad ska åstadkommas och vad är begränsningarna så ska vi se vad vi kan få fram för en oortodox lösningtommib skrev:
Problemet är höjden. Med en I-balk och en balkvagn blir hela arrangemanget för högt och då blir det svårt att lyfta det viktigaste som kommer lyftas ner genom det hålet, nämligen en bergvärmepump. Så småningom.
Klicka här för att svara