Detta projekt började när jag kikade i ett hörn och såg missfärgning längst ner på panelen. Åh nej....

Började riva lite och fann mer missfärgning/mögel(?) och ser att tidigare ägare dragit träreglar direkt mot yttermuren, isolerat med gullfiber, och stängt igen med panel. Golvet, ekparkett (med vattenburen golvvärme) vilar på ett lager papp ovanpå 45mm cellpast direkt på den oisolerade plattan, inget egentligen överraskande då det var så "man gjorde" vid tiden det byggdes.

Efter att ha rivit bort en del av panelen släppte jag ner en tempgivare bakom isoleringen och mätte temperaturen på insidan muren, den visade strax under 0 grader vid -20 ute och ett par plusgrader nu när det är ca -5. Invändig isolering var alltså en dålig idé i det här fallet.

Planen är: Ut med allt, gör om, gör rätt.

• Närbild av missfärgad träpanel med kopparrör ovan, vilket antyder vattenläckage eller möjlig mögelbildning i hörnet av rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av träpanel med missfärgning vid basen och synliga sprickor, möjligt tecken på fukt eller mögelskada i byggprojekt.
    Skapa konto
  • Planskiss över våning inkluderande förråd, kontor, matkällare, klädkammare, badrum, tvättstuga och gillestuga med öppen spis.
    Skapa konto
  • Digital termometer visar temperaturändring från -0,3°C utanför till 22,8°C inuti, framför isoleringsmaterial och trävägg.
    Skapa konto
  • Träpanel med missfärgning i ett hörn bredvid isolering och fönster, del av renoveringsprojekt där innervägg ska rivas och isoleras på nytt.
    Skapa konto
  • Trägolv intill väggpanel med missfärgningar och möjligt fuktskador.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Är detta fuktskadat eller kan det se ut såhär nytt? (Undersida golv)

• Träplanka med ojämn färg och synliga märken undersöks för eventuell fuktskada.
    Skapa konto
  • Gilla
Johan___s
  • Laddar…
Tidigare avjämning men för jobbigt att ta bort panelen innan?

• Närbild av en träpanel fastsatt vid ett oavsliipat betonggolv med synlig avjämningsmassa under panelen.
    Skapa konto
  • Golvavjämning intill träpanel som sitter kvar, visar avlägsnande av material.
    Skapa konto
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Känns bra att få ut detta.

• Vägg med isolering och träreglar i ett hörn av ett rum, synlig grund med smuts och byggrester på golvet.
    Skapa konto
  • Träplankor placerade mot en vägg på en betonggolvsyta, med blå markering på golvet och en tegelvägg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Nuläge, nästa arbetspass ryker kaminen (😆) och tegelväggen inkl valven

• Renoveringsrum med synliga tegelväggar, verktyg och en dammsugare på golvet. En svart plastpåse och elektriska kablar ligger i rummet.
    Skapa konto
  • Gilla
R.v.S och 7 till
  • Laddar…
Så länge man helt undviker organiska material så ser jag inte varför det är en dålig idé med invändig isolering. Jag vet att det är emot skolboken men har lite svårt att se varför.

Jag gjorde precis nästan exakt samma som du men efter allt gammalt mögligt trä var utrrivet så reglade jag upp med stålreglar och isolerade med formsågad XPS. Utanpå det hamnar det 20mm tjocka våtrumsskivor (XPS skivor med fiberarmerad betongyta på båda sidor), dessa kommer jag sen putsa.

Vägg med synliga stålreglar på en ojämn betongyta, del av ett renoveringsprojekt i ett rum. Verktyg syns på golvet framför väggen.
Skapa konto
Vägg med betongblock och metallramar, delvis täckt med isoleringsskivor. Byggmiljö, ofärdigt renoveringsprojekt.
Skapa konto
Renoveringsprojekt i källare med nyisolerade väggar, verktyg och byggmaterial på golvet inklusive dammsugare och en cirkelsåg.
Skapa konto

Golvet kommer bli klinker direkt på den oisolerade betongen. Ser inte vad som blir dåligt med detta.

• Gilla
pellesnurr och 9 till
  • Laddar…
O
Väldigt intressant att följa ditt projekt Fjällöparn, har likande gillestuga som du som hade behövt samma översyn...

V vectrex skrev:
Så länge man helt undviker organiska material så ser jag inte varför det är en dålig idé med invändig isolering. Jag vet att det är emot skolboken men har lite svårt att se varför.

Jag gjorde precis nästan exakt samma som du men efter allt gammalt mögligt trä var utrrivet så reglade jag upp med stålreglar och isolerade med formsågad XPS. Utanpå det hamnar det 20mm tjocka våtrumsskivor (XPS skivor med fiberarmerad betongyta på båda sidor), dessa kommer jag sen putsa.

[bild][bild][bild]

Golvet kommer bli klinker direkt på den oisolerade betongen. Ser inte vad som blir dåligt med detta.
Det dåliga är att det kommer att vara skitkallt om fötterna.

Jag skulle ha gjort om golven så du får isolering under. Med golvvärme.

Alternativt om det upplevs som ett för stort projekt lagt en heltäckningsmatta därnere. Finns modeller som fungerar i källare

• Gilla
Psan och 7 till
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:

Alternativt om det upplevs som ett för stort projekt lagt en heltäckningsmatta därnere. Finns modeller som fungerar i källare
Tanken från början var att bila ut och isolera men efter att ha upptäckt vattnet och berget under plattan så la jag ner det tills vidare.

Öppen yta med vattensamling under betongplatta, omgiven av stenar, med en svart hink bredvid och en slang i vattnet.
Skapa konto

Kör med sådana plastplattor (för balkonger osv) till att börja med. Det tar bort den kallaste känslan.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Rätt sätt är att ha en luftspalt närmast yttervägg så att den varma fuktiga inomhusluften ventileras istället för att kondenseras mot den kalla ytan.

Ett enkelt sätt att åstadkomma det är att sätta platonmatta som viker ner under den nya innerväggen både i under- och överkant där med ventilerade socklar och taklister
Mot platonmatttan kan man sedan isolera med lämpligtvis stenull. Vägg reglas med plåtreglar.

• Gilla
R.v.S och 3 till
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:

Kapar tråden lite.
Vad för heltäckningsmatta funkar i källare? Tips på fabrikat?

J Juliabrink skrev:
Kapar tråden lite.
Hittas under "altanmatta".

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Förstår inte riktigt hur man tänkte när man monterade träreglar direkt mot källaryttervägg (utan någon form av fuktskydd bakom). Det är ju inte så att folk var helt dumma i huvudet på 60-/70-talet eller att fukt var ett okänt problem. Jag har rivit detta i min källare också och nära golvet var reglarna helt ruttna (men från ca 50 cm och upp ganska opåverkade).

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är ju inte så att folk var helt dumma i huvudet på 60-/70-talet eller att fukt var ett okänt problem. Jag har rivit detta i min källare också och nära golvet var reglarna helt ruttna (men från 50 cm och upp ganska opåverkade).
Nej då. Man visste om fukt.
Reglarna monterad mot betong i vårt hus från -63 var som nya.
Och nästan självlysande knallgröna. :)

• Haha
  • Gilla
Cjmicke och 6 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Hittas under "altanmatta".
J Juliabrink skrev:
Kapar tråden lite.
Nålfiltsmatta ska fungera bra

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.