20 862 läst ·
52 svar
21k läst
52 svar
Projekt: Renovering av gillestuga i källaren i hus från -73
Renoveringsnovis
· Östersund
· 123 inlägg
Detta projekt började när jag kikade i ett hörn och såg missfärgning längst ner på panelen. Åh nej....
Började riva lite och fann mer missfärgning/mögel(?) och ser att tidigare ägare dragit träreglar direkt mot yttermuren, isolerat med gullfiber, och stängt igen med panel. Golvet, ekparkett (med vattenburen golvvärme) vilar på ett lager papp ovanpå 45mm cellpast direkt på den oisolerade plattan, inget egentligen överraskande då det var så "man gjorde" vid tiden det byggdes.
Efter att ha rivit bort en del av panelen släppte jag ner en tempgivare bakom isoleringen och mätte temperaturen på insidan muren, den visade strax under 0 grader vid -20 ute och ett par plusgrader nu när det är ca -5. Invändig isolering var alltså en dålig idé i det här fallet.
Planen är: Ut med allt, gör om, gör rätt.
Började riva lite och fann mer missfärgning/mögel(?) och ser att tidigare ägare dragit träreglar direkt mot yttermuren, isolerat med gullfiber, och stängt igen med panel. Golvet, ekparkett (med vattenburen golvvärme) vilar på ett lager papp ovanpå 45mm cellpast direkt på den oisolerade plattan, inget egentligen överraskande då det var så "man gjorde" vid tiden det byggdes.
Efter att ha rivit bort en del av panelen släppte jag ner en tempgivare bakom isoleringen och mätte temperaturen på insidan muren, den visade strax under 0 grader vid -20 ute och ett par plusgrader nu när det är ca -5. Invändig isolering var alltså en dålig idé i det här fallet.
Planen är: Ut med allt, gör om, gör rätt.
Renoveringsnovis
· Östersund
· 123 inlägg
Renoveringsnovis
· Östersund
· 123 inlägg
Renoveringsnovis
· Östersund
· 123 inlägg
Renoveringsnovis
· Östersund
· 123 inlägg
Så länge man helt undviker organiska material så ser jag inte varför det är en dålig idé med invändig isolering. Jag vet att det är emot skolboken men har lite svårt att se varför.
Jag gjorde precis nästan exakt samma som du men efter allt gammalt mögligt trä var utrrivet så reglade jag upp med stålreglar och isolerade med formsågad XPS. Utanpå det hamnar det 20mm tjocka våtrumsskivor (XPS skivor med fiberarmerad betongyta på båda sidor), dessa kommer jag sen putsa.
Golvet kommer bli klinker direkt på den oisolerade betongen. Ser inte vad som blir dåligt med detta.
Jag gjorde precis nästan exakt samma som du men efter allt gammalt mögligt trä var utrrivet så reglade jag upp med stålreglar och isolerade med formsågad XPS. Utanpå det hamnar det 20mm tjocka våtrumsskivor (XPS skivor med fiberarmerad betongyta på båda sidor), dessa kommer jag sen putsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Golvet kommer bli klinker direkt på den oisolerade betongen. Ser inte vad som blir dåligt med detta.
Det dåliga är att det kommer att vara skitkallt om fötterna.V vectrex skrev:Så länge man helt undviker organiska material så ser jag inte varför det är en dålig idé med invändig isolering. Jag vet att det är emot skolboken men har lite svårt att se varför.
[bild][bild][bild]
Jag skulle ha gjort om golven så du får isolering under. Med golvvärme.
Alternativt om det upplevs som ett för stort projekt lagt en heltäckningsmatta därnere. Finns modeller som fungerar i källare
Tanken från början var att bila ut och isolera men efter att ha upptäckt vattnet och berget under plattan så la jag ner det tills vidare.M Morgonskiftet skrev:
Logga in
Skapa konto
Kör med sådana plastplattor (för balkonger osv) till att börja med. Det tar bort den kallaste känslan.
Rätt sätt är att ha en luftspalt närmast yttervägg så att den varma fuktiga inomhusluften ventileras istället för att kondenseras mot den kalla ytan.
Ett enkelt sätt att åstadkomma det är att sätta platonmatta som viker ner under den nya innerväggen både i under- och överkant där med ventilerade socklar och taklister
Mot platonmatttan kan man sedan isolera med lämpligtvis stenull. Vägg reglas med plåtreglar.
Ett enkelt sätt att åstadkomma det är att sätta platonmatta som viker ner under den nya innerväggen både i under- och överkant där med ventilerade socklar och taklister
Mot platonmatttan kan man sedan isolera med lämpligtvis stenull. Vägg reglas med plåtreglar.
Kapar tråden lite.M Morgonskiftet skrev:
Vad för heltäckningsmatta funkar i källare? Tips på fabrikat?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 649 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 649 inlägg
Förstår inte riktigt hur man tänkte när man monterade träreglar direkt mot källaryttervägg (utan någon form av fuktskydd bakom). Det är ju inte så att folk var helt dumma i huvudet på 60-/70-talet eller att fukt var ett okänt problem. Jag har rivit detta i min källare också och nära golvet var reglarna helt ruttna (men från ca 50 cm och upp ganska opåverkade).
Nej då. Man visste om fukt.Magnus E K skrev:
Reglarna monterad mot betong i vårt hus från -63 var som nya.
Och nästan självlysande knallgröna.