879 768 läst ·
2 114 svar
880k läst
2,1k svar
Projekt källare
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 175 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 175 inlägg
Manualen?useless skrev:
Enligt manualen:
Serviceindikering
Vid förbrukade släpkol frånkopplas elverktyget automatiskt.
Detta visas ca. 8 timmar i förhand genom att
serviceindikeringen (8) tänds eller blinkar.
Intressant att maskinen vet att kolen ska ta slut om 8 timmar? Vad händer om jag inte ska använda borren förr än om 9 timmar?
Medlem
· Stockholm
· 4 652 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 175 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 175 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 175 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 175 inlägg
Här har det varit tyst ett tag, pga andra åtaganden. Men nu har jag hunnit få lite gjort.
Lilla rummet, mer spräckning och lite armering för en stödmur. Ska försöka spräcka så nära som möjligt. Stödmuren då, inte den faktiska grundmuren.
Ett hörn som jag inte hade tänkt göra alls utan bara mura upp en vägg runt. Men nej, jag bestämde mig för att försöka komma närmare hörnet. Det är nästan klart här.
Här är samma rum fotat från det hörnet. Nästan klart. Det ska jämnas av med 2-6 grus bara. Tror att jag ska putsa väggen först dock.
Bakom den murade väggen. Här ska jag inte spräcka mer nu utan fyller upp med grus.
En liten smolk i bägaren. Den hemmagjorda armeringsjärnsbockaren havererade. Tror att jag ska ersätta kullagret med fler muttrar bara, det går nog bra det med. Det är ett kullager kvar på skaftet, det får räcka.
Jag hoppas på att kunna gjuta golv i höst. Det hänger lite på det lilla rummet som jag vill gjuta samtidigt (för att det är mycket enklare att be betongkillarna fixa det också än att jag ska göra det). Avgörande blir hur mycket rakt golv jag vill ha och hur mycket "trappa" jag accepterar upp mot nästa nivå.
Hösten bär med sig nya arbetsuppgifter i rätt stor utsträckning så vi får se hur tungt det blir och hur mycket tid som finns över till gruvan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lilla rummet, mer spräckning och lite armering för en stödmur. Ska försöka spräcka så nära som möjligt. Stödmuren då, inte den faktiska grundmuren.
Logga in
Skapa konto
Ett hörn som jag inte hade tänkt göra alls utan bara mura upp en vägg runt. Men nej, jag bestämde mig för att försöka komma närmare hörnet. Det är nästan klart här.
Logga in
Skapa konto
Här är samma rum fotat från det hörnet. Nästan klart. Det ska jämnas av med 2-6 grus bara. Tror att jag ska putsa väggen först dock.
Logga in
Skapa konto
Bakom den murade väggen. Här ska jag inte spräcka mer nu utan fyller upp med grus.
Logga in
Skapa konto
En liten smolk i bägaren. Den hemmagjorda armeringsjärnsbockaren havererade. Tror att jag ska ersätta kullagret med fler muttrar bara, det går nog bra det med. Det är ett kullager kvar på skaftet, det får räcka.
Jag hoppas på att kunna gjuta golv i höst. Det hänger lite på det lilla rummet som jag vill gjuta samtidigt (för att det är mycket enklare att be betongkillarna fixa det också än att jag ska göra det). Avgörande blir hur mycket rakt golv jag vill ha och hur mycket "trappa" jag accepterar upp mot nästa nivå.
Hösten bär med sig nya arbetsuppgifter i rätt stor utsträckning så vi får se hur tungt det blir och hur mycket tid som finns över till gruvan.
Redigerat:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 175 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 175 inlägg
Njaeh.... relativt diskret faktiskt. Det är en del som vet vad jag gör men många andra som inte vet. Vi pratar annat.
Roligaste var nog en gång för några år sedan när det började en ny ST-läkare hos oss. Han hade läst tråden och kände till projektet. Efter ett tag fattade han att vi jobbade ihop
Roligaste var nog en gång för några år sedan när det började en ny ST-läkare hos oss. Han hade läst tråden och kände till projektet. Efter ett tag fattade han att vi jobbade ihop
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 175 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 175 inlägg
Apropå putsa så var jag sugen på att göra det i veckan men hade ingen murarbalja eftersom den gick sönder förra helgen när jag hjälpte en kompis gjuta ett fundament till en LLVP. Billös är jag också eftersom hustrun har den (och 2 av 3 barn) på landet. Jag övervägde ett tag att cykla till Hornbach och köpa en men var inte jättesugen på att spänna fast 65 L murarbalja på ryggen.
Ingen minns en fegis. Jag har fraktat två mcdäck med mc. Bara att spänna dem på ryggen med två spännband i kors över bröstet.tommib skrev:
Kul att du fått lite gjort i gruvan igen, det borde vara lagom temperatur där nere en varm sommar dag?
Hobbyelektriker
· E
· 15 586 inlägg
Egentligen lite hårt att sätta en skrattgubbe, för mannen bakom styret misstänker jag att det handlar om att slita för överlevnad?