tommib
useless useless skrev:
Enligt manualen:

Serviceindikering
Vid förbrukade släpkol frånkopplas elverktyget automatiskt.
Detta visas ca. 8 timmar i förhand genom att
serviceindikeringen (8) tänds eller blinkar.

Intressant att maskinen vet att kolen ska ta slut om 8 timmar? Vad händer om jag inte ska använda borren förr än om 9 timmar?
Manualen?

• Haha
  • Gilla
NoiseMaker och 6 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Manualen?
Du vet, instruktionsboken, den som bara tjejer läser.....
/Workingclasshero

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tommib
Ah, det medskickade torkpappret. Tyckte det var lite strävt.

• Haha
Wallin och 7 till
  • Laddar…
tommib
S sinuslinus skrev:
Köra en Brokk är väl en kul väg? 🤓
Tveklöst och de är väldigt fina. Tyvärr skulle jag få ta isär den i småsmulor för att få ner den.

tommib tommib skrev:
Tveklöst och de är väldigt fina. Tyvärr skulle jag få ta isär den i småsmulor för att få ner den.
Den kan väl bryta sig en egen väg in?

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
tommib
Person i byggutrustning murar vägg i källare, står på lecablock. Verktyg och material synliga runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag och Minime murar. Nu klart för idag och dags för Laserdome med hans kompisar.

Nej, han är inte så lång. Än. Han står på en trave lecablock.

• Gilla
Tule54 och 20 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, han är inte så lång. Än. Han står på en trave lecablock.
Det är bra det, dvärgarna gör de bästa underjordiska salarna.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det är bra det, dvärgarna gör de bästa underjordiska salarna.
Och den bästaste grävmusiken

"diggy diggy hole..."

• Gilla
  • Älska
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
tommib
Här har det varit tyst ett tag, pga andra åtaganden. Men nu har jag hunnit få lite gjort.
Byggarbetsplats i källare med spräckt golv, borrmaskin, armering och byggmaterial. Dammig miljö med verktyg och dammsugare.
Skapa konto

Lilla rummet, mer spräckning och lite armering för en stödmur. Ska försöka spräcka så nära som möjligt. Stödmuren då, inte den faktiska grundmuren.

Ett halvfärdigt rum med armering och spräckningsarbete. Två blåa säckar med träspill, en pall och byggmaterial syns.
Skapa konto

Ett hörn som jag inte hade tänkt göra alls utan bara mura upp en vägg runt. Men nej, jag bestämde mig för att försöka komma närmare hörnet. Det är nästan klart här.

Källare under renovering med murad vägg, verktyg på betonggolv och hyllor. Armering och hål i marken för stödmur eller liknande projekt.
Skapa konto

Här är samma rum fotat från det hörnet. Nästan klart. Det ska jämnas av med 2-6 grus bara. Tror att jag ska putsa väggen först dock.

Betongvägg och grusfyllning i ett litet rum, med rör och hyllor fyllda med byggmaterial ovan. Förberedelser för stödmur och golvgjutning.
Skapa konto

Bakom den murade väggen. Här ska jag inte spräcka mer nu utan fyller upp med grus.

Närbild av en metallplatta med skruv och mutter, del av en hemmagjord armeringsjärnsbockare med kullager. Bakgrund av sten och trä.
Skapa konto

En liten smolk i bägaren. Den hemmagjorda armeringsjärnsbockaren havererade. Tror att jag ska ersätta kullagret med fler muttrar bara, det går nog bra det med. Det är ett kullager kvar på skaftet, det får räcka.

Jag hoppas på att kunna gjuta golv i höst. Det hänger lite på det lilla rummet som jag vill gjuta samtidigt (för att det är mycket enklare att be betongkillarna fixa det också än att jag ska göra det). Avgörande blir hur mycket rakt golv jag vill ha och hur mycket "trappa" jag accepterar upp mot nästa nivå.

Hösten bär med sig nya arbetsuppgifter i rätt stor utsträckning så vi får se hur tungt det blir och hur mycket tid som finns över till gruvan.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
raffe1234 och 29 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hur är det tommib, är du samtalsämnet på gatan, på ohotad etta?
:D :D

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
tommib
Njaeh.... relativt diskret faktiskt. Det är en del som vet vad jag gör men många andra som inte vet. Vi pratar annat.

Roligaste var nog en gång för några år sedan när det började en ny ST-läkare hos oss. Han hade läst tråden och kände till projektet. Efter ett tag fattade han att vi jobbade ihop :)

• Gilla
  • Haha
hydrolift och 18 till
  • Laddar…
tommib
Apropå putsa så var jag sugen på att göra det i veckan men hade ingen murarbalja eftersom den gick sönder förra helgen när jag hjälpte en kompis gjuta ett fundament till en LLVP. Billös är jag också eftersom hustrun har den (och 2 av 3 barn) på landet. Jag övervägde ett tag att cykla till Hornbach och köpa en men var inte jättesugen på att spänna fast 65 L murarbalja på ryggen.

• Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
men var inte jättesugen på att spänna fast 65 L murarbalja på ryggen.
Ingen minns en fegis. Jag har fraktat två mcdäck med mc. Bara att spänna dem på ryggen med två spännband i kors över bröstet.

Kul att du fått lite gjort i gruvan igen, det borde vara lagom temperatur där nere en varm sommar dag?

Swamp Swamp skrev:
Ingen minns en fegis. Jag har fraktat två mcdäck med mc. Bara att spänna dem på ryggen med två spännband i kors över bröstet.
Amatör 😉
Motorcykel med en man som transporterar flera inplastade däck buntade på motorcykeln, körandes på en stadsgata.
Skapa konto

En motorcykel lastad med flera däck och andra föremål, inplastade och buntade, på en gata.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
redarn och 14 till
  • Laddar…
Egentligen lite hårt att sätta en skrattgubbe, för mannen bakom styret misstänker jag att det handlar om att slita för överlevnad?

• Gilla
Göran Tivenius och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.