872 745 läst ·
2 092 svar
873k läst
2,1k svar
Projekt källare
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 102 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 102 inlägg
Alltså, jag vet exakt varför formen pajade. Det var för att jag hade förankrat den för dåligt i underkant. Ett misstag jag gjort några gånger till, irriterande nog. Jag beklagade mig över det för ett antal sidor sedan. Fenomenet med hydrostatiskt tryck är inte direkt en överraskning.
Tittar man noga på de senaste bilderna, på den muren som går tvärs rummet, så ser man ett antal hål. Dessa hål är för att det sitter VP-rör genom gjutningen och genom dessa VP-rör har det gått gängstång. Som just formstag. För att jag gjorde det ordentligt där.
Det blev för övrigt en vända till och ett set med hinkar upp. Sen blev det en snabb utflykt till IKEA med familjen för att införskaffa saker som tydligen behövdes. Nu blir det sova pga halsont och ny jour imorgon natt.
Tittar man noga på de senaste bilderna, på den muren som går tvärs rummet, så ser man ett antal hål. Dessa hål är för att det sitter VP-rör genom gjutningen och genom dessa VP-rör har det gått gängstång. Som just formstag. För att jag gjorde det ordentligt där.
Det blev för övrigt en vända till och ett set med hinkar upp. Sen blev det en snabb utflykt till IKEA med familjen för att införskaffa saker som tydligen behövdes. Nu blir det sova pga halsont och ny jour imorgon natt.
För övrigt, och ett tips som kanske kommer för sent ...
Jag skulle nog ha gjutit in ett värdeskåp i någon av alla gjutningarna.
Inte egentligen för värdesaker, utan för sånt med affektionsvärde typ, bilder, hårddiskar osv.
Ingjuten i betong som sitter mot mark/berg så kommer temperaturen hållas ner rätt bra vid ev brand i huset ovan, så man behöver nog bara ett ganska enkelt skåp, dvs med en viss brandhärdighet, men inte extrem.
Jag skulle nog ha gjutit in ett värdeskåp i någon av alla gjutningarna.
Inte egentligen för värdesaker, utan för sånt med affektionsvärde typ, bilder, hårddiskar osv.
Ingjuten i betong som sitter mot mark/berg så kommer temperaturen hållas ner rätt bra vid ev brand i huset ovan, så man behöver nog bara ett ganska enkelt skåp, dvs med en viss brandhärdighet, men inte extrem.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 102 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 102 inlägg
Tack för tipset, det är redan gjort sedan många år. Vi hade ett skåp under trappan och när vi bilade bort den så sparade jag skåpet. Det stod i garaget några år tills jag lyfte ner det. Trodde faktiskt att den manövern fanns med i tråden. Skåpet borde ha fångats på någon av alla bilder.
Innehållet är exakt det du tipsar om, ett par hårddiskar med bilder.
Innehållet är exakt det du tipsar om, ett par hårddiskar med bilder.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 102 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 102 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-kallare.302771/post-4438701
Där har vi den ju. Fem år sedan tydligen...
Där har vi den ju. Fem år sedan tydligen...
Verktygstokig
· Halland
· 8 374 inlägg
Klicka här för att svara