Frustrator Frustrator skrev:
Bara 5 ljus? :s
tommib bränner ljusen i båda ändarna...

• Haha
  • Gilla
gs242 och 4 till
  • Laddar…
tommib
Hål borrade i bergvägg med snigeldynamit i blå påsar, omgiven av verktyg och brädor i en byggarbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Format av och borrat lite mer hål i berget. Hoppas kunna borra ytterligare några hål och sedan ladda med snigeldynamit imorgon.

• Gilla
Dan_Johansson och 9 till
  • Laddar…
Fantastisk tråd detta! Suttit klistrad i en timme här! Grymt jobbat!

• Gilla
  • Wow
Appendix och 2 till
  • Laddar…
tommib
Borrat
Utgrävd stenkällare med synliga borrhål i stenblock, omgiven av rubble och verktyg, inklusive trasiga borr i en träbehållare.
Skapa konto

Och laddat
Rensad sten och berg i källare med borr och slägga, förberedelser för spräckning, slagg och byggmaterial synliga, en svart slang ligger bland spillrorna.
Skapa konto

Det är påfyllt på flera andra ställen också men det blev inga bilder där. Nu får vi se hur det spricker. Just detta stället är rätt svårt så målet med den här spräckningen är att skapa två kanter att jobba vidare från.

Har kört sönder två av de långa borren också. Nu är det såpass nära slutet att jag funderar på om jag behöver nya eller om jag ska jobba med det jag har.

• Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
Vad kör du med för maskin? Eller kört slut på?

tommib
En Bosch GBH 5-40 DCE. Det är inte maskinen i sig som är slut utan borren. Den ena har tappat hårdmetallskäret helt och på den andra är det nedslitet. Det händer då och då. Jag har tappat räkningen på hur många borr jag har kasserat. Jag köper primärt borr från Jula och Biltema. Ibland är Jula bättre, ibland Biltema. De har stor variation i kvalitet tyvärr. Har provat Makita fyrskäriga men de var inget vidare. Överlag är fyrskäriga borr sämre på att avverka berg men de går lite jämnare. Just nu är alla borr på Biltema fyrskäriga så det blir Julaborr.

Maskinen tuffar på finfint. Någon gång ska den väl in på service. Den har en lampa som tänds när den ska in, gissar att det är när kolen är slut eller någon annan slitageindikator i maskinen.

• Gilla
Lintto1 och 8 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
En Bosch GBH 5-40 DCE. Det är inte maskinen i sig som är slut utan borren. Den ena har tappat hårdmetallskäret helt och på den andra är det nedslitet. Det händer då och då. Jag har tappat räkningen på hur många borr jag har kasserat. Jag köper primärt borr från Jula och Biltema. Ibland är Jula bättre, ibland Biltema. De har stor variation i kvalitet tyvärr. Har provat Makita fyrskäriga men de var inget vidare. Överlag är fyrskäriga borr sämre på att avverka berg men de går lite jämnare. Just nu är alla borr på Biltema fyrskäriga så det blir Julaborr.

Maskinen tuffar på finfint. Någon gång ska den väl in på service. Den har en lampa som tänds när den ska in, gissar att det är när kolen är slut eller någon annan slitageindikator i maskinen.
Finns det servicelampa i borren!?

tommib
Japp.
Jag utgår ifrån att den är precis lika rolig som motorlampan på bilen. Än så länge har den inte tänts.

• Haha
Appendix
  • Laddar…
S
Du skulle köpt en Brokk för tio år sen. Då hade du nog varit klar nu. 🤔

Kanske inte är målet som är det viktiga utan vägen dit.

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
motorlampan på bilen.
Nu är det försent lampan?
Mvh Findus

• Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
S
raveper raveper skrev:
Kanske inte är målet som är det viktiga utan vägen dit.
Köra en Brokk är väl en kul väg? 🤓

tommib tommib skrev:

Hur har du itne lyckats slita ut den ? Jag har en likadan och service lampan började lysa för något årsedan, så har kört slut på en Biltema maskin så länge.

tommib tommib skrev:
Den har en lampa som tänds när den ska in, gissar att det är när kolen är slut eller någon annan slitageindikator i maskinen.
Enligt manualen:

Serviceindikering
Vid förbrukade släpkol frånkopplas elverktyget automatiskt.
Detta visas ca. 8 timmar i förhand genom att
serviceindikeringen (8) tänds eller blinkar.

Intressant att maskinen vet att kolen ska ta slut om 8 timmar? Vad händer om jag inte ska använda borren förr än om 9 timmar?

• Älska
  • Haha
  • Wow
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt manualen:

Serviceindikering
Vid förbrukade släpkol frånkopplas elverktyget automatiskt.
Detta visas ca. 8 timmar i förhand genom att
serviceindikeringen (8) tänds eller blinkar.

Intressant att maskinen vet att kolen ska ta slut om 8 timmar? Vad händer om jag inte ska använda borren förr än om 9 timmar?
Då visas inte varningen. 😁

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.