r.borgmaster skrev:
Aha. Typiskt 70-talshus. Som med Eterniten och blåbetongen. Hållbara matreal men inte bra ur andra avseenden...
Det fanns mycket isoleringsmaterial strax innan som inte hade några bra långtidsegenskaper. T.ex. gammal kuloisolering som sprack vid minsta rörelse och spänningsatte plåthöljet eller föregångaren till fk som kunde spänningsätta plåtrör och dosor.

Jag ska be att få tacka för alla bra svar i tråden här. Otroligt kvalitativa svar och bra nivå tycker jag :-) Precis det jag ville. Känner mig redo att beställa grejor och jobb. Det finns egentligen bara en enhet kvar att titta på nu, vilken visade sig vara svårare än jag trodde.

I garaget kommer jag sätta upp ett 10-tal lysrörsarmaturer. Inte exakt bestämt än, men där i krokarna. Säg att varje är 2x36W eller så. Och så har jag förstått att det behövs en kontaktor då pga stor startström och risk att bränna en vanlig väggbrytare. Så jag började titta på kontaktor i Hagerkatalogen och insåg att det finns lysrör som är parallellkompenserade, okompenserade, duo-kopplade eller med HF-don. Pust. Jag har som sagt inte tänkt på det så noga men någon slags startinställning är väl att en billig armatur från Jula blir bra...? Håller kostnaden nere också.
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...sning/lysrorsarmaturer/lysrorsarmatur-424058/

Kan någon hjälpa mig förstå vilken kontaktor som skulle vara lämplig till 10st såna armaturer? Och om det finns något negativt att säga om dom, eller en viss typ av lysrör i sig, så kommentera gärna. Är novis på området. Men Att lägga 15000kr på armaturer till garaget känns inte relevant, någon form av budgetnivå måste det finnas.

Edit: Inser efter lite snabbt sökande att man ska nog välja armaturer med lite mer omsorg. Vill inte ha blinkande, surrande armaturer i garaget när jag ska meka hobbybil. Lite mer sökande visar att LED-armaturer kan vara ett alternativ. Biltema har armatur och LED-rör. Armatur och 2 rör 467kr, känns ju överkomligt. 20st LED-rör á 18W blir totalt 360W till skillnad från 720W med traditionella lysrör. Men för trådens syfte - är frågan om 20st LED-rör ens kräver en kontaktor i centralen?

Biltemas:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belys...rmatur-for-LED-lysror-T8-443911/?artId=443911

Redigerat:
Sätter du upp 10 2x36W lysrör kan du med fördel koppla dom över en kronbrytare, OCH jag tror du ska kolla noga innan du ersätter lysrören med LED. Lysrör brukar lämna ungefär lika många lumen/watt som diodbelysningar och det till en betydligt lägre inköpskostnad. Dessutom ska du vara lite skeptisk till dom livslängder som uppges samt ta i beräkning att dioder ofta tappar en rätt stor del av sin "ljusstyrka" i alla fall dom som ligger i det billigare segmentet.

För runt dubbla Jula-priset kan du få konventionella lysrörsarmaturer av god kvalite och som i princip inte kräver något relä för manövrering, speciellt inte om de med fördel läggs enligt elmont via kron.

GK100 skrev:
För runt dubbla Jula-priset kan du få konventionella lysrörsarmaturer av god kvalite och som i princip inte kräver något relä för manövrering, speciellt inte om de med fördel läggs enligt elmont via kron.
Vad är det som gör att hela lysrörslasten kan, respektive inte kan, läggas direkt över brytaren? Vad ska jag titta efter? HF-Don? T8 vs T5? Någon annan form av märkning/typbeteckning? Kan man undvika kontaktor gör jag gärna det, men jag skulle också gärna undvika kronbrytare, då jag behöver trappkoppling och det med utanpåliggande EKK. Klart det går att dra dubbla EKK men jag slipper gärna...

Att tex inte välja de billigaste okompenserade eller med dåliga drosslar dvs många av de som figurerar på Jula, Biltema osv. Tex de Patrik länkade till är inga problem och inte heller andra från tillverkare i den klassen, även armaturer med konventionell drossel från dessa funkar vid dina antal och effekter.

Men när du ändå håller på så skaffa något liknande det som länkades med HF-don, som sagt inget vidare med ev brum och blink när man jobbar samt kortare livslängd pga några hundralappar vid inköpet.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Den induktiva lasten med höga spänningspikar och hög startstöm hos lysrör är orsaken till att man inte lägger för många lysrör på en brytare. Det finns impulsrelä som kan användas istället för trapp och korsomkopplare. Då monterar man bara en impulsfjäder i en vanlig brytare.

GK100 skrev:
Att tex inte välja de billigaste okompenserade eller med dåliga drosslar dvs många av de som figurerar på Jula, Biltema osv. Tex de Patrik länkade till är inga problem och inte heller andra från tillverkare i den klassen, även armaturer med konventionell drossel från dessa funkar vid dina antal och effekter.

Men när du ändå håller på så skaffa något liknande det som länkades med HF-don, som sagt inget vidare med ev brum och blink när man jobbar samt kortare livslängd pga några hundralappar vid inköpet.

Tack för svar, men lite ovetenskaplitgt är det allt än :-) Det är väl inte märket i sig som styr, utan mer det att märket har valt en mer påkostad lösning. Det finns ju inget tekniskt hinder till att Thorn skulle kunna tillverka en lika "dålig" armatur som Jula menar jag. Anledningen till att jag frågar är att jag tänkt hänga armaturerna på vajer. Därmed minskar utbudet något och utav det utbud som återstår gäller det att välja ut ett alternativ med rätt prislapp. Men jag behöver veta vad jag ska leta efter... Kan man säga så att om det är med HF-drivning så är det alltid säkert att det kommer funka med 10st 2x28W T5 alt. 2x36W T8 direkt över brytaren, även om tillverkaren heter Biltema?

Ja i det avseendet är det HF-donet som gör nytta, och skulle det skilja mellan olika leverantörer är det då livslängden och ev tidiga fel som berörs. Jag har inget mot diverse noname som finns att skaffa lite varstans det finns mycket elmaterial av olika slag som är utmärkt där, men det kräver lite kunskap och insikter i frågan för att sålla och välja.

Och i ditt fall är det ju lämpligt att välja en brytare med bra egenskaper också.

Hur det är i dag vet jag inte, men tidigare beräknade man livslängden på HF-donen till mellan 5 och 10 år till skillnad mot armaturer med drossel som i princip har "evig" livslängd.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Tack igen för tips. Thorn Prisma verkar ju vara en kvalitetsarmatur till vettigt pris. Inkl. moms hos Solar (vårt pris) 592kr/st. Får nog bli såna. Sparar ju en tusing på att slippa kontaktorn...

Börjar känna mig rätt nöjd med allt, blir till att leta upp någon som kan montera och så.

En fråga gällande monteringen av JFB. Kommer elektrikern på något sätt kolla grupperna innan dom kopplas in på nya centralen? Eller kopplar man upp allt och hoppas att det inte finns några läckströmmar (typ dålig isolering eller vad det nu kan vara) i anläggningen? Golvvärmekabel vet jag att man kollar med en "megger" innan den kopplas in. Kanske är samma princip för övriga fastighetsinstallationen?

Dom flesta meggar nog grupp för grupp i samband med att man kopplar in gruppen, det tar ju bara ca en minut. Kopplar man in allt och sedan ska börja leta ev fel kan det ta många gånger så lång tid även om det bara är fel i en grupp.

tommib
Kan säga att elektrikern som kopplade min nya central igår inte meggade en enda grupp. Men allt funkade på första försöket som tur var. Huset är ett kedjehus från 1966 med orginalledningar i nästan alla plåtrör.
Hade jag fått välja hade han mätt, men men...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.