Jag måste bara få fråga, vad är det egentligen för stång som syns på första bilden?

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Jag måste bara få fråga, vad är det egentligen för stång som syns på första bilden?
Haha, lite offtopic men ok ;) Jag vet faktiskt inte. Bilden är tagen innan vi fick tillträde till huset för 5 år sedan. Förra ägarens bråte som stod kvar i garaget. Har ingen aning om vad det kan ha varit för stolpe.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Det här med att byta mätartavla tror jag vi hoppar över. Jag kan inte se att det tillför mig något annat än att jag får nylackad vit plåt istället för mattad grålackad plåt för de pengarna, samt en brytare mindre i anläggningen... Om elmätaren tappar kontakten med nätägarens mätcentral ser jag inte riktigt som ett problem jag har på mig att lösa. Men den brytaren lär inte bli mycket använd framöver, då jag kommer inkludera en brytare i nya centralen.

Jag kommer välja den större 2x26 Eldon-centralen så det finns lite extra plats för framtida behov. Belysningen i huset fördelas över båda JFB så det inte blir helsvart om en JFB löser.

Min undercentral (är det rätt term förresten, när dess matningar är avsäkrade i huvudcentralen?) verkar rendera intresse i träden... Kan förtydliga att den kom till för att försörja två badrum och ett förråd med el via JFB som inte fanns i huset innan. Första fasen går till belysning, handdukstorkar, vägguttag och PAX-fläktar. Nästa fas går enbart till golvvärmen (ja den är elburen, det blev för krångligt att dra in vattenburen värme hit). Sista fasen är faktiskt 16A och inte 10. Den går till ett bubbelbadkar med värmeelement på 1KW. Motorn och värmaren på samma fas gör att 10A inte räcker.

Helst vill jag nog bara låta den vara, annat än att JFB flyttas härifrån till centralen i garaget. Men visst skulle man kunna se till att ha C10A, C10A, C16A i huvudcentralen och helt skippa nedsäkringen i centralen på övervåningen. Dvs, endast ha den som en kopplingsdosa. Det är en möjlighet. Om/när övervåningen byggs ut kan man ju ta ställning till då hur man gör elen på bästa sätt. Finns bara kapslingen kvar är det ju en smal sak att montera nya dvärgar.

Två frågor om Hager Quickconnect
1) Den JFB jag har idag heter CDA225R. Den heter inte quickconnect, men jag ser undertill att det finns slitsar för fasskena. Kan jag använda fasskena ihop med Quickconnect-dvärgar utan problem eller blir det någon form av kompatiblitetsproblem?

2) Jag tror detta är rätt fasskena att beställa
http://elbutik.se/product.html/hager-3-fasskena-kdn-for-dvargbrytare-3-fas-10-16kv?category_id=15772
Den största är 57 moduler (1000mm) bred och den näst största är 18 moduler (320mm). Kan man köpa den största och såga av till lämpligt mått? Eller måste jag pussla ihop det med färdiga längder (6-9-12-18 moduler) och pussla ihop det med byglingar emellan?

Jag tror att du skall behålla den. Att bygga en trefasgrupp bestående av olika säkringsstorlekar är nog inte formellt helt korrekt även om det funkar elektriskt. Det ger även möjligheter att bygga ut med en extra säkring vid behov.

tommib
Den JFB du har är väl en enfas-JFB. När du monterar stora centralen vill du ha trefasiga (CDS425R, notera S istället för A för quickconnect). Det är inget problem med kompabiliteten utan du matar med RK6 till de tre första dvärgarna (eller till mitten av skenan om du har stora laster) och skenan matar sedan vidare till resten. På det sättet löser du också längdproblemet på skenan (nästan) eftersom huvudbrytare och JFB tar 6 modulplatser. Om du nu ändå köper nya JFB skulle jag nog iofs ta den långa skenan. Glöm inte att köpa ändstycken och täckhuvar för oanvända gafflar.

Jodå, ang. quickconnect. Du kan kombinera. MEN Hager har en speciell fasskena för quickconnect. Det är viktigt att det är den du använder (vet inte vad som skiljer).

tommib skrev:
Den JFB du har är väl en enfas-JFB. När du monterar stora centralen vill du ha trefasiga (CDS425R, notera S istället för A för quickconnect). Det är inget problem med kompabiliteten utan du matar med RK6 till de tre första dvärgarna (eller till mitten av skenan om du har stora laster) och skenan matar sedan vidare till resten. På det sättet löser du också längdproblemet på skenan (nästan) eftersom huvudbrytare och JFB tar 6 modulplatser. Om du nu ändå köper nya JFB skulle jag nog iofs ta den långa skenan. Glöm inte att köpa ändstycken och täckhuvar för oanvända gafflar.

Min JFB heter CDA425R och är trefasig. Den säljs fortfarande, men det finns en modell som heter CDS425R också vilken har "Quickconnect" med i namnet. Även CDA-modellen har dock slitsar för fasskena under vilket fick mig att undra.

Dessutom fick jag för mig att man ansluter huvudbrytare->JFB med kabel och sedan gör kan gaffelskena från JFB och vidare mot dvärgbrytarna. Vad är annars poängen med slitsarna undertill på JFB? Så verkar det iaf vara gjort på en färdigkopplad central (som iofs säkert har JFB'n som heter CDS...) hmm.

141826-4-2290831.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasskenan står att den passar både med Quickconnect och skuv:
https://www.elbutik.se/product.html...-dvargbrytare-3-fas-10-16kv?category_id=15772

Jag har kollat upp installationshandboken för Nibe bergvärmepumpen. Det enda det står om JFB är detta:

* Om fastigheten har jordfelsbrytare bör F1245 förses med en separat sådan.
* Om automatsäkring används ska denna minst ha motorkaraktäristik "C". Se sida 75 för säkringsstorlek.

Kändes lite futtigt men tja.. vad kan man begära. Vad tycker ni... Sätta en personskyddsautomat istället för trefasdvärg mot bergvärmepumpen, eller är det overkill...? Hmm, 3-fas personskyddsautomat kanske inte ens finns.

Redigerat:
Jag tycker att det är bättre att lägga BVP utanför JFB. Fördelen överväger inte nackdelar som t.ex. risk att den löser ut i onödan(kanske inte jättehög, men finns), högre kostnad för både material och arbete, tar onödig plats i elcentralen som man gärna använder till annat, blir mer grötigt i centralen med ytterliggare RK6 och en till nollskena m.m.

Ska man ha JFB så är det 300mA för brandskydd som gäller.

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Hagers fasskenor passar på både normapparater med skruv och deras Quick connect-utbud så inget att oroa sig för.

//Patrik

tommib
Post #48: "Den JFB jag har idag heter CDA225R".... ;)

Patrik_Hed skrev:
Jag tycker att det är bättre att lägga BVP utanför JFB. Fördelen överväger inte nackdelar som t.ex. risk att den löser ut i onödan(kanske inte jättehög, men finns), högre kostnad för både material och arbete, tar onödig plats i elcentralen som man gärna använder till annat, blir mer grötigt i centralen med ytterliggare RK6 och en till nollskena m.m.

Ska man ha JFB så är det 300mA för brandskydd som gäller.

//Patrik
Håller helt med. I synnerhet om det är så att kabeln till värmepumpen är dragen utanpåliggande så att man inte riskerar att borra igenom den eller så, så ser jag ingen större poäng med att ha jordfelsbrytare på denna.

tommib skrev:
Post #48: "Den JFB jag har idag heter CDA225R".... ;)
Jag är dålig på att korrekturläsa mina inlägg, tack för påpekandet. Förstår nu vart denna förvirring kom från.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
SkaneErik skrev:
Håller helt med. I synnerhet om det är så att kabeln till värmepumpen är dragen utanpåliggande så att man inte riskerar att borra igenom den eller så, så ser jag ingen större poäng med att ha jordfelsbrytare på denna.
Bvp matas via gammal ledning till Vvb, 3x2.5mm, I Vp som ligger ingjuten i grundplattan. Tyvärr hann jag inte med att få FK:n bytt innan pumpen var på plats. Gammal isolering på Fk:n kanske är största oroskällan?

Är FK från samma tid som din gamla central dvs runt 40 år behöver du inte tänka på isoleringen pga ålder, frågan är om det inte var mest "kryddor" i plasten för kablar då, inte bra av många skäl men den kommer hålla praktiskt obegränsad tid.

Aha. Typiskt 70-talshus. Som med Eterniten och blåbetongen. Hållbara matreal men inte bra ur andra avseenden...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.