C corre skrev:
Finns det någon alternativ skiva som är fukttålig och genomsläpplig?
Tex en lättklinkerskiva på 50mm för att ytjämna och isolera något.

Jag står lite i samma sits och ska gräva ut tvättstugan för att göra badrum och tvättstuga, väggarna är hålsten med ojämn puts på insidan och jag vill helst inte bryta fukttåligheten och göra ett tät mellanlager innan kakel.
Isolering innanför en kall källarvägg tycker jag är tveksamt. Har sett att timell@co gör så på tv men är tveksam till att det är klokt. Risk att daggpunkten hamnar på fel sida av källarväggen.....

Det är vad det är helt enkelt - När jag rev badrummet så var det utreglat med träreglar, isolering och gips. Varit så sedan (Vild gissning baserat på kaklet) 70-talet.
Isoleringen var generellt fin, reglarna var generellt fina - Bortsett de i själva duschhörnan som var helt ruttna 40cm upp från golv. Men den fukten har definitivt kommit från INSIDAN och inte från utsidan/underifrån. Fuktspärr existerande inte på 70-talet.

Andas och inte andas - Det blir ju fuktspärr i duschhörnan +50cm samt kring badkaret +50cm. Så 40% av rummet kommer likväl att vara "tätt". Det kommer man inte ifrån.
Golvet är 20cm cellplast + betong så det är ju nästan tätt om man bortser från springor i cellplasten.
Då kvarstår syllen som står på berg/jord - Den är inte på något sätt fuktig heller. Torr, fin & stenhård.

Vad man än väljer för lösning så måste det bli bättre än renoveringarna som gjordes kring 1970.

Jag väljer att lyssna på er - Träulliten åker i nederkant nu. Plattan åker in på måndag.
Sen åker resten av träulliten ned för inspektion av betonghålstenen när plattan är torr. Kanske det riktas lite med putsbruk.
Sen blir det nog Jackonvåtrumsskivor 50mm på ytterväggarna.
Kåken dränerades för 5-6 år sedan med 200mm isodrän så fukt genom väggarna måste ha minskat.
Innerväggarna riktas med putsbruk.

Så får det bli helt enkelt. Fixar lite mot kvällen - Måste hinna med lite jobb under dagen (På semestern... )

• Gilla
salahunreal och 1 till
  • Laddar…
Casaloco
Kul tråd! Ska så småningom göra samma sak själv. Har också dränerat med 200 mm pordrän på utsidan av btghålstenen. Tänkte bara knacka ner träulliten på insidan och putsa på hålstenen sen kakel/tätskikt direkt på putsen.

Casaloco Casaloco skrev:
Kul tråd! Ska så småningom göra samma sak själv. Har också dränerat med 200 mm pordrän på utsidan av btghålstenen. Tänkte bara knacka ner träulliten på insidan och putsa på hålstenen sen kakel/tätskikt direkt på putsen.
Det var en plan även det - Men vi vill ha dolda rör och få in dem i betonghålsten blir en utmaning utan dess like. Dessutom tycker jag att väggarna är lite kalla, speciellt biten ovan jord.
Det blir lite fix!

Mer info kommer!

Dagen fick bli jobb men ett litet ryck innan middagen;
Bort med träulliten 30-40cm, städat av och på med primer.
Även bokat en ”dil*o” till måndagens gjutning.

Återstår att gjuta fast brunnar, gjuta schakt för avlopp och i med distanser till armeringen.
Söndag kväll ryker fönstret för att ha ett alternativ för rännan. En bit formplyfa står redo För att täcka hålet över natten.

Frossan närmar sig!
Renoveringsarbete i badrum med borttagen träullit, primer applicerad och förberedelse för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
salahunreal och 6 till
  • Laddar…
Produktiv morgon - distanser i, brunnar justerade i nivå och lod, kulvert gjutna med EPS, brunnar och rör säkrade med grovbetong.

Eftermiddagen förgylls av den årliga glöggen hos vänner.
Fortsättning följer!

Gjutningsarbete av kulvert i EPS med justerade brunnar och säkrade rör omgivna av armeringsnät på ett byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
salahunreal och 5 till
  • Laddar…
Stressen alltså, ingen direkt anledning - det går ju lätt ändå.
Skrapa ut, kolla höjder, flytta runt lite. Kolla igen, sloda av...

Bild på en betongbil i vintermiljö under byggprojekt med synliga hydraulslangar och snö.
Skapa konto

Aaaanigen tajt att få in rännan bara!

En svart takränna som står på snedden i ett ouppvärmningsbart utrymme med synliga rör och murat väggmaterial.
Skapa konto

Sen konstaterade vi att rännan inte riktigt åker ihop på samma sätt som den åker ut. Så fasaden fick modifieras;

Fasadöppning med insatt ränna runt hus på vintern med snö på marken och verktyg synliga.
Skapa konto

I samma veva sköt vi en hydraul slang på rännan men då var ju allt klart! Fasaden fick sig en dusch olja så skadekontroll på det - tur man inte har putsad fasad!

Allt som allt - Mycket nöjd och det tog bara 1.5 timme inklusive tvätt av verktyg!

Nyutgjuten betonggolv med synliga rör på vägg och mätinstrument i förgrunden.
Skapa konto
Nyligen utslagen betonggolv med synliga rör och wires, ojämn vägg efter modifiering.
Skapa konto

Brunnarna hamnade preeeecis som planerat!

Mörk suddig bild med svagt synlig omriss av ett rundat objekt, möjligtvis en ränna eller installation.
Skapa konto

Tack för all hjälp, nu blir det en kopp kaffe och frukost... tung start på dagen med snöskottning och hög puls från 0500!

• Gilla
salahunreal och 8 till
  • Laddar…
snyggt! Vilken passning, det kan inte ha varet många milimeter runt om :P
Vad beställde du för betong? Den ser rätt rinning ut?

C corre skrev:
snyggt! Vilken passning, det kan inte ha varet många milimeter runt om :p
Vad beställde du för betong? Den ser rätt rinning ut?
Nejdu, det var på det berömda - Gick en flisa i fönsterkarmen! :p

Beställde samma som jag fick i tvättstugan men upplevdes denna batch som du säger, lite rinning, C30/37 16RED 2" står det i beställningen. Skall visst vara själv-kompakterande eller nått.

• Gilla
corre
  • Laddar…
snyggt jobbat! Lustigt att rännan gick in men inte ut?

MathiasS MathiasS skrev:
snyggt jobbat! Lustigt att rännan gick in men inte ut?
Håller med, blev helt klart paff... Den går liksom ut med smala delen först men går ihop med grövsta biten först.
Då man bara har 45min lossning i priset så var det inte mycket att fundera på - Riva fasad! Rök en flisa i läkten under men i det stora hela så en lönsam kompromiss. Kan det vara så att bilen lättade efter lossning och vinkeln på rännan blev annorlunda?

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Så du bara slodade av, ska du glättra, eller det blir flytspackel för fallbyggnad ändå?

C corre skrev:
Så du bara slodade av, ska du glättra, eller det blir flytspackel för fallbyggnad ändå?
Det är bara slodat. Ganska så i nivå det mesta, kanske 2-3 mm högre mot dörren till - Det hjälper bara till senare.
Kommer att flytspacklas fall då två brunnar så långt in blir lite för mycket för min erfarenhet att få till i betongen och jag gärna vill ha det perfekt under dusch och under badkar.
Så jag kommer nog att rama in duschen och badkaren, flyta/skrapa det fallet separat och sedan flyta resten och rummet och skrapa in det mot tidigare flyt. Med tanke på att det bara blir tätskikt i våtzon så vill jag ha perfekt fall där och lite till utanför - Får jag till 5mm/m hela vägen i badrummet så blir jag självklart lycklig - Vi får se, titulerar mig absolut inte som proffs på området så det få bli att prova sig fram.

Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Håller med, blev helt klart paff... Den går liksom ut med smala delen först men går ihop med grövsta biten först.
Då man bara har 45min lossning i priset så var det inte mycket att fundera på - Riva fasad! Rök en flisa i läkten under men i det stora hela så en lönsam kompromiss. Kan det vara så att bilen lättade efter lossning och vinkeln på rännan blev annorlunda?
Nog borde väl bilen ändrat höjd lite men det borde man ju kunnat kompensera för med vinkeln på rännan. Men, teoretiskt skulle väl det kunna förklara problemet om du bara hade cm tillgodo. Dvs vinkeln på linjen underkant fasad => ök inv fönsterkarm passade bättre mot lastad bil än olastad....

Efter frustrationen med att få fram nya rör till köket uppe så kan man titulera med att samtliga delar av VA systemet är skrotat mot nytt! Bye bye gamla vattenstam!
Utdragna kopparledningar och gamla VVS-komponenter på ett betonggolv, demonterade för renovering.
Skapa konto

Återstår bara att prångla det där så jag har råd att bygga klart!

• Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.