Bra att du gör ett uppbrott när det inte fungerar, inte lätt att börja om på nytt ställe. Angående resterande arbetstid och semester. Vore jag i dina skor skulle jag börja jobba enligt lag om inte ditt semesterförslag accepteras. De 58% procenten löser sig till nästa gång återbäringen kommer, se det som ett sparande.....

Redigerat:
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla värmande heja-rop!

Det känns än så länge super bra detta här - Har inte börjat på nya firman ännu men majoriteten är redan på plats - Telefon, dator, passerkort och så vidare. Verkligen seriöst och de nya kollegor jag träffat så här långt har gett ett mycket gott intryck.
Den 7/1 drar det nya jobbet igång på allvar med en resa över pölen för utbildning.

Avslutet från tidigare har inte varit lika enkelt, semestern startade den 30/11 men då det var jobb in i kaklet fick hela förra veckan gå åt till möten och avrundning. Men nog om det!

Vet ni vad som händer på måndag klockan 0700? Gjutfrossa! Äntligen lite gjutfrossa @MathiasS ! :p

• Gilla
CrazyAnt4 och 6 till
  • Laddar…
K
Kul! Lägger du betongen själv?

K KjellTimell skrev:
Kul! Lägger du betongen själv?
Japp, kommer med ränna och öser ned allt via två fönster som finns in. Ena är ganska litet så frågan är om rännan kommer in just där. Det andra är cirka 1000x600 betongglas som knackas ut för att få in rännan. Har ett nytt fönster 3-glas som skall sättas in i hålet efteråt.
Sen är det bara att skyffla ut vartefter det kommer ur bilen, vibba med "di*do" och sloda av.
Laser blir uppmonterad och mätsticka för att kontrollera höjder och justera så rakt det bara går.
Imorgon tätar jag avloppskulverten med EPS betong så att den går lättare att riva igenom den dagen om 20 år man måste göra om igen. Passar även på att rikta brunnar, och gjuta fast dem med betong runt om så dom står fast.

Då det är ett badrum som skall ha både dusch och badkar så kommer golvet att flytspacklas i tre omgångar vart det lider.

Prio efter gjutning blir rivning äldre vattensystem och färdigställande av väggar innan det är dags för flytspackel.

• Wow
  • Gilla
CrazyAnt4 och 1 till
  • Laddar…
Kul att du är tillbaka och väcker liv i tråden!

K
3 timmar senare? Update? :)
Edit, Det var ju på måndag det var gjutning, inte idag :D

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
slacker och 1 till
  • Laddar…
En fråga mina vänner - Min plan var att klä ytterväggarna med så kallad Jackoboard för extra isolering.
Men, när jag nu knackar ned för att få rören så nära yttervägg som möjligt inser jag att Träulliten inte alls sitter som jag vill, dessutom är putsen på träulliten väldigt porös...

Delvis exponerad vägg med träullit, porös puts och rörläggning, i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag blir orolig om det är värt att hänga ett nytt badrum på den där väggen med hjälp av jackolit? Tanken var 20mm jackon på putsen - men nu tänker jag att riva ned puts och träullit och sätta 50mm Jackon Våtrumsskiva..

Vad tror ni?

Under träulliten är det betonghålsten.

Skadad vägg med porös puts och exponerad Träullit som behöver renovering.
Skapa konto

50mm jackon går ju lätt att fästa i betonghålstenen. 50mm lär dessutom isolera mer än träullit + 20mm jackon. Dessutom blir badrummet faktiskt större....
Det är alltså endast 2 av 4 väggar det handlar om då övriga är innerväggar och murstock.

Då betongen kommer måndag är nog planen att gjuta hur som, lättare att riva ytskikt med ett golv på plats.

Liiiite osäker men vill ändå köra med säkra kort... förslag emottages tacksamt!

Man vill ju inte att halva badrummet skall ramla ned efter ett tag..

Redigerat:
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
Putsad yttervägg med träullit Vs. putsad innervägg.

Skulle du hänga ett badrum på det där?

K
Jag står/stod inför samma situation som du.. (drog igång källarprojekt 2.0 i slutet av oktober)
Jag slet ner träulliten och den magra putsen som var som sand och håller i detta nu på att mura upp en skalmur av Leca istället för träullet, för att ha som installationszon för rör och dosor, någorlunda substitut som isolering och medge utrymme att få till en nisch i duschen mendå vara öppen i konstruktionen.

Funderade lite på skivor jag med, men tyckte dom verkade lite väl täta för att passa i en äldre källare. Renoveringsprojekt i källare med pågående arbeten på väggar och installationer, synligt rörarbete och eldosor.
Skapa konto
En källare under renovering med halvfärdiga Leca-blockväggar och installationsutrymme, samt arbetsredskap.
Skapa konto
Byggnation av Leca-skalmur i källare med synliga rör och installationszoner.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
salahunreal och 2 till
  • Laddar…
Bra jobbat @KjellTimell !

Visst, skivorna är täta helt klart. Grannen fick sitt badrum gjort av någon firma för ett par år sedan och dem använde dylika skivor - Det håller än och jag tyckte att idén verkade bra - Isolering+rak yta i ett svep.
Men som vanligt finns det inga perfekta genvägar.

Jag tror ändå att jag fattat ett beslut - Träulliten skall ned. Mura på en skalmur blir i grövsta lagret och det skulle innebära att badkaret går bort då jag tar för mycket av ytan. Men grymt smart ide!

Hmm...

Åsa Lund
Jag skulle inte vilja gömma träfiber mellan fuktig betong i grunden och tätt material i väggen till badrummet.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Bra plan att ta bort träullen tror jag. Går det inte att ta bort den nere vid golvet redan nu så att du kan gjuta hela vägen ut till väggen?

Jag kör med lätta väggar här, dvs rensat ut till murad vägg och sedan osb och gips på plåtreglar. Ventilerat bakom väggen.

MathiasS MathiasS skrev:
Bra plan att ta bort träullen tror jag. Går det inte att ta bort den nere vid golvet redan nu så att du kan gjuta hela vägen ut till väggen?

Jag kör med lätta väggar här, dvs rensat ut till murad vägg och sedan osb och gips på plåtreglar. Ventilerat bakom väggen.
Det kanske blir så att jag tar stora vinkelkapen med diamantklinga och drar ett snitt en bit från "golvet" - Det skulle göra att nya kakan lägger sig delvis på "syllen".... Vi har en plan!
Reglar, OSB + Gips kan vara en plan. Hur löste du ventilationen @MathiasS ?

Finns det någon alternativ skiva som är fukttålig och genomsläpplig?
Tex en lättklinkerskiva på 50mm för att ytjämna och isolera något.

Jag står lite i samma sits och ska gräva ut tvättstugan för att göra badrum och tvättstuga, väggarna är hålsten med ojämn puts på insidan och jag vill helst inte bryta fukttåligheten och göra ett tät mellanlager innan kakel.

har ingen klar lösning för det. I tvättstugan råkar det vara öppet i ena änden av väggen, så där gjorde jag ingenting. En anna del är ej ventilerad och det funkar också bra. Där det ska bli badrum någon gång tror jag man ska göra något så jag läser denna tråd med spänning nu eftersom du är först......

Eftersom man inte isolerar väggarna kanske ventilation ändå är överflödigt? Ingen fukt från utsidan om det är dränerat och värmetillskott från insidan hela tiden....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.