Swamp Swamp skrev:
Jo det skulle ju faktiskt kunna bli helt rimligt, verkar till och med kunna gå att fåtag i en balk.

Slägga och agg att ta ut också. Det bör ju inte vara något oändligt marktryck att tala om heller så jag behöver inte sikta på jordens mittpunkt.

Lika mycket ovanför och under borde ju räcka. Det är ju orörd jord nedåt.
Den behöver nog tyvärr bakåtförankras en bit från toppen, som ren konsolspont är det risk för stora deformationer.

• 20260507_075534.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pia Lindskog1
  • Laddar…
Ni verkar mer insatta i frågan än vad jag är :)

Det är 1,5m bredd och jag skulle säga att det behövs0,8-1m höjd.

Jag kan nästan med fördel luta den kanske 10grader innåt.

Jag Tänker två Ubalk med tryckta reglar imellan.

Jag har ju grävt ganska mycket i jorden här och det är nästan inga stenar alls utan det är lerjord. Just här har den legat orörd i mer än 15 år. Antagligen mycket längre tid än så.

Borde inte det räcka? Jag skulle kunna svetsa på en tjockare plåt 0,8cm typ i botten på stolparna. Och banka ner dem.

Nån som kan komma med en kvalificerad gissning?

• Gilla
Pia Lindskog1
  • Laddar…
Karrock
En meter var kanske högre än vad jag hade uppfattat, Då kan konsolspont som jag föreslog vara lite djärvt.

Men det är inte supersvårt att åstadkomma någon form av bakåtförankring. Om vi tittar tillbaka på uppslaget (från handboken bygg tror jag) i inlägg #46, fallet bredvid konsolsponten är förankrat med en ankarplatta. Det kan vara tex någon bit järnrör en meter bakåt i ett grunt dike, och där fäst i en nedgrävd plåt eller bräda (parallell med spontens brädor) som håller emot.

• Gilla
Pia Lindskog1 och 2 till
  • Laddar…
Ok jag får lösa något det blir någon blandning av vägg och sluttning. Hur exakt kommer ge sig senare. Men varje bit som kan vara vertikal leder ju till en rimligare sluttning på resten. Vi får se. Tack för tipsen.

Sakta men säkert flyttas stenarna. Redan nu när de inte sjunkit in i jorden bakom eller fått biomassa bakom sig går det rätt bra att stå på dem så det är hållbarare än jag först trott.

Nu är det nästan dags att börja fylla mer vatten. Det mesta kan nås ovanifrån nu.
Men skall ta en liten sväng i morgon innan ölfestivalen.
IMG_3118.jpeg
Skapa konto
IMG_3123.jpeg
Skapa konto
IMG_3122.jpeg
Skapa konto
IMG_3121.jpeg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Pia Lindskog1 och 2 till
  • Laddar…
Har stenarna i botten någon annan funktion än att hålla nere duken?

J JonasJN skrev:
Har stenarna i botten någon annan funktion än att hålla nere duken?
Se bra ut. Skydda duken. Skapa gömställen åt invånare. I den tidigare dammen låg det bara stenar i översta delen. Då hade jag jag en hylla att bygga från format i jorden. Men det såg inte så snyggt ut med en slemmig duk synlig.

Dessutom så blir det veck och grejer i duken som man slipper se med sten över.

• Gilla
Pia Lindskog1 och 5 till
  • Laddar…
Swamp Swamp skrev:
Se bra ut. Skydda duken. Skapa gömställen åt invånare. I den tidigare dammen låg det bara stenar i översta delen. Då hade jag jag en hylla att bygga från format i jorden. Men det såg inte så snyggt ut med en slemmig duk synlig.

Dessutom så blir det veck och grejer i duken som man slipper se med sten över.
Skulle det gå lika bra med grus eller annan sten av mindre storlek? Kommer du fylla på med något annat substrat för växter att etablera sig i?
Har själv tänkt tanken på att gräva en mindre damm i framtiden så följer tråden med stort intresse! 👍

• Gilla
Pia Lindskog1 och 1 till
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Skulle det gå lika bra med grus eller annan sten av mindre storlek? Kommer du fylla på med något annat substrat för växter att etablera sig i?
Har själv tänkt tanken på att gräva en mindre damm i framtiden så följer tråden med stort intresse! 👍
Grus ligger inte kvar bra i branta sluttningar. Men skall man bara ha en damm för biologiskmångfald kan man absolut ha det. Det ser ju ut som en stenöken just nu men tanken är massor med växter i kanterna, nästa år kommer det se rimligare ut skulle jag gissa på.

Hela poängen med denna dammen är att växterna i och runt dammen skall rena vattnet. Jag kommer inte ha något annat substrat än sten och grus. Men växterna kommer placeras i korgar med jord i i början. Jag har sparat en hel del av de gamla kanterna där liljor, iris och daggkåpa växt sig helt fast i heltäckningsmatta.
Jag kommer. ha kokosrepsnät som kantmedia för växterna i denna dammen. Men vi får se hur det går och blir :)

• Gilla
Pia Lindskog1 och 6 till
  • Laddar…
Är det 2m djup som du planerade enligt skisserna? Ser inte så djupt ut när man kollar på bilderna, men de kan ju luras 😊

• Gilla
Pia Lindskog1
  • Laddar…
R Rikards.. skrev:
Är det 2m djup som du planerade enligt skisserna? Ser inte så djupt ut när man kollar på bilderna, men de kan ju luras 😊
Nja, är inte helt hundra på att det blivit det, Allting sluttar på denna tomten, så vi får se om det är 1,90 eller 2m. Jag vill helst inte bottna och vara säker på att dammen inte bottenfryser, men det är otroligt osannolikt att vi får ens 1m med tjäle.

Jag har kämpat på och nästa steg i processen börjar sakteliga klarna. Nästan all sten som skall i dammen har hamnat där. Undrar lite var de resterande 5 kubiken skall ta vägen :D men jag har plats.

Har som sakt klätt in nästan hela sidorna och börjat städa upp lite med att klippa bort och rulla in överflödig duk. Det gjorde verkligen skillnad.
Lyft ut några av de knappt överlevande växtmattorna för att ge dem en sportslig chans att hämta sig.

Lagt fram granstammen som jord barriär, jag funderar på att säkra den med några armeringsjärn så den verkligen ligger still. Jag tror att denna kommer räcka för att stadga upp kanten här. Jag hade någon ide om att kunna gå här men efter ltd diskussion med den som bestämmer, enades vi om att det inte skulle behövas. Jag kommer ha stegstenar på kullen så man kan gå omkring där.

Farsan kom förbi och bytte lite fina växter mot ett snabbt hjulskifte och en trevlig fikastund. Så trevlig att vi glömde att vattnet stod och rann så det blev väldigt mycket mer vatten i dammen än vad vi planerat. Tur att jag typ är färdig med det jag behöver promenera i dammen för att göra.

Jag har varit oroad över att fisken inte skulle ha något skydd i dammen, det är därför frigoliten ligger där. på sikt hade jag tänkt att hitta ett större svart avloppsrör att lägga på bottnen, alltså större i diameter, kanske 50 cm långt. Men ibland när man går ut så finns det inga fiskar alls i dammen... medans andra gånger är alla där, så det verkar finnas gott om gömställen.
Så här såg det ut innan arbetets start på lördagen
IMG_3118.jpeg
Skapa konto

Här är bilderna efter lördagsmorgonens insats.
IMG_3121.jpeg
Skapa konto
IMG_3122.jpeg
Skapa konto
IMG_3123.jpeg
Skapa konto

Sedan har har vi hur det såg ut efter lite städande och jobbande på Söndagen. Ok det var efter 4h jobbande :)
IMG_3136.jpeg
Skapa konto
IMG_3137.jpeg
Skapa konto
IMG_3138.jpeg
Skapa konto
IMG_3139.jpeg
Skapa konto
IMG_3140.jpeg
Skapa konto
IMG_3141.jpeg
Skapa konto
IMG_3142.jpeg
Skapa konto

Och senare på kvällen var alla fiskarna synliga IMG_3148.jpeg
Skapa konto

Det var med viss spänning jag drogupp rullgardinen i morse för att se att vattnet var kvar i dammen. Det är kvar! Puh!. Men det åtar oändligt lång tid att fylla inser jag :) snart är vattennivån hög nog så att jag kan sätta i rätt pump :) Terassen i högra hörnet är till för den.

Skall nog ut ikväll efter jobbet och göra ett litet ryck, Tisdagen är alltid upptaget med annat. Sedan är det ju 4dagars ledighet från lönnejobbet så då skall jag göra ett ordentligt ryck med detta.

• Gilla
Pia Lindskog1 och 3 till
  • Laddar…
Kom ju på en annan sak eller två som jag kände att jag skulle dela med mig av.

När man lägger underlagdsduken så kunde man göra det som verkade vara rätt och lätt eller på sättet som var svårare men rättare.
1778481119172.png
Skapa konto

Om man låter duken överlappa på det vänstra sättet så kommer allt som rasar ner bakom hamna på ovansidan av nästa duk. Medans om man gör det på det högra sättet så ramlar det bakom. Det är lite svårare att hålla det på plats i den högra bilden men mycket enklare än att städa bort nedfallet grus och annat från underlagsduken.
Det är i allafall min egna spaning. Jag har gjort båda under detta projektets gång och har haft mindre jobbiga problem med den högra lösningen.

Sedan visade det sig att den nya pumpen från Dammliv.se hade en felvärmd sladdkrympninng så en sladd gick av typ under uppackande. Men deras fantastiska kundservie höll i sig. Tre mail och 1,5 dag senare låg en ny på postkontoret. Det som verkligen utmärker sig är att trots att jag tycker att jag tjatat hål i huvudet på dem bara är en kund i mängden. När någons vanliga insats upplevs som fantastisk då är man bra på riktigt. Att det var tre mail berodde mest på mig för att jag inte gav rätt information.

Grävmaskinsuthyraren, har däremot lyckats skicka två av två fakturor på fel belopp, så vi får väl se hur det där går.

Men för att avsluta på något positivt så hittade jag en lista på perenner som trivs i dammkant.

• Ormbunkar
  • Bergenia
  • Kaukasisk förgätmigej - Brunnera macrophylla
  • Kabbleka - Caltha pulustris
  • Nunneört - Corydalis
  • Fingerborgsblomma - Digitalis purpurea
  • Julros - Helleborus
  • Daglilja - Hemerocallis
  • Funkia - Hosta
  • Strandiris - Iris sibirica
  • Kilippstånds - Ligularia dentata
  • Spirstånds - Ligularia przewalskii
  • Lysing - Lysimachia
  • Fackelblomster - Lythrum salicaria
  • Rodgersia
  • Trädgårdssmörboll - Trollius
  • Amerikanskt älggräs - Filipendula rubra
  • Förgätmigej - Myosotis pulastris

• Gilla
Pia Lindskog1 och 6 till
  • Laddar…
Idag blev det väldigt små insatser.

Jag löste de tillfälliga filterslangarna bättre. Mest kortade av en för att den stod och läckte. Det är de gamla slangarna jag använder just nu.

Sedan bestämde jag vilken sida av stocken jag gillar bäst och lade den på plats och använde två delar från en skrotad serverracksdörr som ankare. De bankades ner och skruvades fast i stocken. Stocken från min gamla sockertoppsgran är 2,5m ungefär för skala. Sedan skavde jag ner lerjorden och tycker att sluttningen nu ser ut som att den skulle kunna vara stabil. Vi chansar.

IMG_3149.jpeg
Skapa konto
IMG_3150.jpeg
Skapa konto
IMG_3151.jpeg
Skapa konto

Då är vi nog på kapitlet göra/gräva bäckfåran. Stenbärandet har lite tappat sin charm men jag skall ta och läggaa ut lite av de mindre stenarna som rabattkant. Lite itaget.

• Gilla
Pia Lindskog1 och 3 till
  • Laddar…
Swamp Swamp skrev:
Idag blev det väldigt små insatser.

Jag löste de tillfälliga filterslangarna bättre. Mest kortade av en för att den stod och läckte. Det är de gamla slangarna jag använder just nu.

Sedan bestämde jag vilken sida av stocken jag gillar bäst och lade den på plats och använde två delar från en skrotad serverracksdörr som ankare. De bankades ner och skruvades fast i stocken. Stocken från min gamla sockertoppsgran är 2,5m ungefär för skala. Sedan skavde jag ner lerjorden och tycker att sluttningen nu ser ut som att den skulle kunna vara stabil. Vi chansar.

[bild][bild][bild]

Då är vi nog på kapitlet göra/gräva bäckfåran. Stenbärandet har lite tappat sin charm men jag skall ta och läggaa ut lite av de mindre stenarna som rabattkant. Lite itaget.
Borde du inte ha ett lager med lera och sand i botten om fiskarna ska kunna övervintra på botten.

Det har de inte haft på de 6år de bott i den gamla dammen. Där har det varit bar duk på djupa delen hela tiden. Så jag tror inte att det behövs.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag försökte hitta information om guldfisk och koi verkligen behöver bottensediment att gömma sig i men det enda jag hittar är att vissa amerikanska sköldpaddor behöver det. Men Oavsett, mina verkar hänga i fritt vatten hela vintern så jag är nöjd så här.

Det har gått lite trögare än tänkt. Det är väldigt långt mellan stenhögen och där de skall läggas, och så måste man tänka hela tiden... Som redan etablerat är det inte min bästa gren.

Hursomhelst, så har jag kommit vidare med första eller sista steget av bäcksystemet. jag har samma duk hela vägen upp, antingen råkade jag beställa för stor, har mycket mindre damm än planerat. Eller så var duken extra stor. Oavsett anledningen så. var ju detta helt fantastiska nyheter för mig.

Det som orsakat mig mest problem i den gamla dammen har varit att vattnet letat sig ut i skarvar mellan vattenfallet och dammen. Det skall inte kunna hända som det är nu.

En annan anledning att det tagit tid är att det regnat en hel del, och att gå i blöt lera blir fort superjobbigt. Fördelen är väl att vallen har komprimerats ihop väldigt bra av att jag promenerat med stenar hundratals gånger.
Men dammen har fått väldigt mycket mer vatten pga av regnandet. Vi samlar upp regnvatten från taken och har till bevattning och överskottet går ner i dammen. (just nu har vi väldigt lite vatten lagrat då allt tömts ner i dammen. (utom de 800Litrarna som är dedikerat till växthusets autobevattning)

Några av de gamla växtkanterna har jag lagt upp på kanten.Mest för att de skulle sluta vara i vägen. Får se var de hamnar till sist. Men det börjar bli bra. Jag har startat UVlampan i det nya filtret för att få bort den gröna färgen som vattnet har nu. Det finns ju inga växter alls i dammen och bioprocessen i filtren har inte kommit igång. (och det stora filtersystemet är inte byggt ännu.

IMG_3151.jpeg
Skapa konto
IMG_3156.jpeg
Skapa konto
IMG_3157.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Genomklok och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.