Man måste fylla på det dricks (djur) en hel del och dunstar en del.

De flesta åren räcker det med det som regnar men inte alla år.

Nu e den nya så stor att jag faktiskt inte vet hur behovet blir men bygg inte damm i full sol är en bra grej

• Gilla
Pia Lindskog1 och 1 till
  • Laddar…
Karrock
Ser fint ut!
Hur stabil blir kullerstenläggningen? Kommer is riva ned från kanterna? Badare?

• Gilla
Pia Lindskog1 och 1 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Ser fint ut!
Hur stabil blir kullerstenläggningen? Kommer is riva ned från kanterna? Badare?
Det får framtiden visa. Den ligger rättstabilt pga sluttningen på kanterna

• Gilla
Pia Lindskog1 och 1 till
  • Laddar…
Karrock
Det är säkert lungt och flackt i verkligheten. Bilderna ser lite branta ut :)
Men du verkar ju inte rädd för att hugga i, så det lär ju gå att lägga tillbaka om något händer. Eller installera badstege.

• Gilla
Pia Lindskog1 och 1 till
  • Laddar…
det finns (kommer finnas) en naturlig ingångsväg.

Så man skall inte klättra på kullerstenen. Det kan man ju förklara för vuxna :)

Men efter ett par år med växter längs kanten är oftast det svåraste att hitta stenarna i alla rötter, så det kommer säkert att lösa sig. Eller så får jag tänka om...

Redigerat:
  • Gilla
NL12345 och 3 till
  • Laddar…
Ok rygg och typ allt annat var trötta idag... Och det var sista dagen med grävaren. Så jag lade fokus på att packa ihop lerhögern och grovgräva bäckfåran. Lägga det stora stenarna på plats för att hålla det hela på plats och se lite snyggt ut.

Fiskarna har också fått flytta in i djupdelen. Som ju faktiskt är klar. Jag litar ju inte på den där poolens sidor. och om sidan rämnar skulle fiskarna inte klara sig så bra.

Den nya djupdelen innehåller alltså mer vatten än vad hela den gamla dammen innehöll totalt.

Sedan rengjordes grävaren inför morgondagens återlämning.
Nu Kommer det bäras rimliga mängder sten per dag. Lerhögen måste få sätta sig lite.

Men är mycket nöjd med hur långt jag kommit under helgen. Dammen skall kunna hålla vatten hela vägen upp och jag kan pumpa ut vatten till jula poolen för mellanlagring om det skulle regna något oerhört innan jag kommit hela vägen upp.

Nu blir det lönejobb i dagarna 5. För att vila upp rygg och axlar.

Bilder på dagens jobb. IMG_3084.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3082.jpeg
Skapa konto
IMG_3087.jpeg
Skapa konto
IMG_3083.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Byggaren Bengt och 9 till
  • Laddar…
Nu kommer projektet ta lite lägra fart som sagt.

Men Om någon har en bra ide på hur jag skulle kunna stötta upp den ena lerväggen som är ganska brant... Jag Funderar på att köpa en kompositbräda eller två och banka ner två på tvären och sätta några på den andra tvären ?!?!

Ah Gud vad svårt att beskriva.
Screenshot 2026-05-05 at 08.36.06.png
Skapa konto

Inte så mycket bättre på att rita visar det sig, men det var ju redan etablerat för långtida läsarna :)

Det är den smalare brantare delen av bäckhöjden som nog kommer ställa till det men det kommer efter att all sten har lagt på plats i dammen... Så om en rygg. TommiB har du lust att bära sten på västkusten? Jag kan bjuda på middag!

Men tipps som inte ser ut som skit som håller en lervägg stilla hade varit uppskattat.

• Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
Berlinerspont.

N NL12345 skrev:
Berlinerspont.
Extremt dåligt WAF värde på det bara. Faktiskt inte ens säker på att min aceptans faktor uppfylls. Just här kasnek inte industri looken passar. Kanske spräcker det min budget en aning på att få hit en bil att banka ner dem också, men ja absolut det hade ju fungerat :D

Jag hade hoppats på något lite enklare och som inte kräver stora maskiner för att komma åt.

• Gilla
Pia Lindskog1 och 1 till
  • Laddar…
Planen att få dit lite sten varje dag har gett resultat. Gräsklipparen har också kommit igång igen. Begränsningskabeln blev lite skadad och är omdragen lite temporärt. Tack vare huskvarnas förbjudna zoner så var det ju enkelt att bara lägga slingan och säga åt klipparen att inte köra där. Då kommer den ju aldrig klippa sönder kabeln.

Har också planterat om svarta vinbärsbuskarna som stod där jordvallen nu är.

IMG_3094.jpeg
Skapa konto
IMG_3116.jpeg
Skapa konto
IMG_3115.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Pia Lindskog1
  • Laddar…
Karrock
Swamp Swamp skrev:
Extremt dåligt WAF värde på det bara. Faktiskt inte ens säker på att min aceptans faktor uppfylls. Just här kasnek inte industri looken passar. Kanske spräcker det min budget en aning på att få hit en bil att banka ner dem också, men ja absolut det hade ju fungerat :D

Jag hade hoppats på något lite enklare och som inte kräver stora maskiner för att komma åt.
Berlinerspont som i klassisk med (hand)slagen H-balk och trä är väl fint?

• FB_IMG_1778090196828.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Pia Lindskog1 och 1 till
  • Laddar…
I stand corrected. Det var snyggt och kanske görbart... Har du någon aning om var man kan hitta det?

Jag fick bara upp dessa... De är inte riktigt samma stil :)
Screenshot 2026-05-06 at 20.12.38.png
Skapa konto

• Gilla
Pia Lindskog1
  • Laddar…
Karrock
Swamp Swamp skrev:
I stand corrected. Det var snyggt och kanske görbart... Har du någon aning om var man kan hitta det?

Jag fick bara upp dessa... De är inte riktigt samma stil :)
[bild]
Jag vet. Jag blir lika besviken varje gång det pratas berlinerspont, och så kommer man ut på bygget och det ser ut sådär. Man vill ju ha som de såg ut på 1800-talet.

Jag tänker att du är en bra karl som reder sig själv. Om jag förstår situationen så är det en halvmeter eller så i höjd? Då kan du kanske utgå från 2m H balk i en av de mindre dimensionerna och virke i 2 eller 4" mellan med start en liten bit under synlig yta. Geotekniker vill ju helst räkna ordentligt på kraftjämvikt så att den inte välter sådär fult.

• Gilla
Pia Lindskog1 och 1 till
  • Laddar…
Jo det skulle ju faktiskt kunna bli helt rimligt, verkar till och med kunna gå att fåtag i en balk.

Slägga och agg att ta ut också. Det bör ju inte vara något oändligt marktryck att tala om heller så jag behöver inte sikta på jordens mittpunkt.

Lika mycket ovanför och under borde ju räcka. Det är ju orörd jord nedåt.

• Gilla
Pia Lindskog1 och 3 till
  • Laddar…
Karrock
Hurra! Ryggen redan pigg efter stenarna alltså?

Du kallade det lera tidigare och det låter lovande, men prova ordentligt innan du köper hem något. Först om det går få ned en smal pinne, typ armeringsjärn, eller spetta, i rätt lägen. Lera går bra, sand går bra. Men morän eller stenigt material lär vara besvärligt ordentligt.

• Gilla
Swamp och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.