Och Jösses vad det fick jobba :)

Man blir ju lite blind och överaskad när man handlar i webshop. Men Projektets storlek slog mig när PostNord lämnade av två pallar med stuff. Och Filtret som jag tyckte var ganska dyrt. var lite större än vad jag hade tänkt mig. Bilden var ju så nätt och fin i shoppen :)
Kartong fylld med svarta rullar, rör och nät inuti en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor kartong märkt "BioClear XL-40000" i ett välfyllt garage med verktyg och utrustning.
Skapa konto
Inköpslista över produkter och deras priser för ett byggprojekt, inklusive bioclear, pump, slang, och tillbehör, med en total kostnad på 42,244.55 kr.
Skapa konto

Ja inga problem. Men jag skall nog fundera lite över vart det placeras så man slipper se eländet.

Jag skall igen säga att dammliv verkligen har varit hjälpsamma och snälla i detta projektet och jag har bara bra saker att säga. De har lagt timmar åt att guida mig rätt. Om någon undrar så har jag betalt fullpris för grejerna och de var bara en webshop (en väldigt bra sådan) i mängden.

Den andra delen av projektet har också rört på sig.Grävare och sten är beställt.

Lista över kostnader för ett byggprojekt, inklusive hyra av grävare, olika typer av fyllnadsmaterial och leveranskostnader.
Jag gissar att storleken på detta också kommer bli lite av en överraskning... Jag skall ta mig till en ställe som säljer sten och välja några större stenar också. När tid hittas, det har varit ont om tid pga jobb :)

Men so far 60 000 SEK in för detta projektet. Skall skaffa en billig pool från jula för att lagra dammvatten fisk och växter under projekttiden.

Nu sitter jag och funderar över hur allt faktiskt skall formas. Lite nerver börjar ju krypa fram också. Men vad 17 detta blir kul!

• Gilla
Pia Lindskog1 och 7 till
  • Laddar…
Nu börjar det änna dra ihop sig!

Nästa vecka skall det börja grävas och vädret har varit lite gynnsamt några dagar så att jag har börjat lägga undan befintlig sten. 500:- poolen från Jula är införskaffad för att hålla fiskar och växter vid liv under projektets gång.

Jag inser att jag måste spika mina planer för djup och avsatser i dammen nu och inte sistaminutenändra saker så att resultatet blir dåligt.

Storleksökningen på dammen blev ganska påtaglig när man satte det nya filtret bredvid det gamla.
IMG_2932.JPEG
Skapa konto

Har kopplat in båda filtren samtidigt med den gamla pumpen för att få igång filtrens bakteriekultur och skall spara så mycket vatten från dammen som jag kan för återanvändning.

Nu kommer lite bilder på hur det ser ut innan kaoset drar igång på riktigt.
Granstocken är från en gammal sockertoppsgran som jag skall använda som granering (hajar du eller) i sluttningen.

Nu har jag en dryg vecka på mig att flytta hängstolsställningen och alla stenar som ligger i den befintliga dammen.Det verkar ju inte så jobbigt... Undrar om han bergsfogden vill komma hit och bära sten..... :)

Vinbärsbuskarna som är i vägen kommer få nya hem i min och grannarnas trädgårdar. IMG_2936.JPEG
Skapa konto
IMG_2935.JPEG
Skapa konto
IMG_2934.JPEG
Skapa konto
IMG_2933.JPEG
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson och 10 till
  • Laddar…
OH! Äran och känslan att hamna på förstasidan är starkare än vad jag kunnat ana. Kul!

• Gilla
  • Älska
Pia Lindskog1 och 12 till
  • Laddar…
Swamp Swamp skrev:
Nu börjar det änna dra ihop sig!

Nästa vecka skall det börja grävas och vädret har varit lite gynnsamt några dagar så att jag har börjat lägga undan befintlig sten. 500:- poolen från Jula är införskaffad för att hålla fiskar och växter vid liv under projektets gång.

Jag inser att jag måste spika mina planer för djup och avsatser i dammen nu och inte sistaminutenändra saker så att resultatet blir dåligt.

Storleksökningen på dammen blev ganska påtaglig när man satte det nya filtret bredvid det gamla.
[bild]
Har kopplat in båda filtren samtidigt med den gamla pumpen för att få igång filtrens bakteriekultur och skall spara så mycket vatten från dammen som jag kan för återanvändning.

Nu kommer lite bilder på hur det ser ut innan kaoset drar igång på riktigt.
Granstocken är från en gammal sockertoppsgran som jag skall använda som granering (hajar du eller) i sluttningen.

Nu har jag en dryg vecka på mig att flytta hängstolsställningen och alla stenar som ligger i den befintliga dammen.Det verkar ju inte så jobbigt... Undrar om han bergsfogden vill komma hit och bära sten..... :)

Vinbärsbuskarna som är i vägen kommer få nya hem i min och grannarnas trädgårdar.[bild][bild][bild][bild]
Blir det en damm man kan bada i?

• Gilla
Pia Lindskog1
  • Laddar…
M Många fel skrev:
Blir det en damm man kan bada i?
Eller ett bad man kan damma i?

Skämt och sido, hur mycket liv är det tänkt att ha i den? Vilka fiskar?

• Gilla
Pia Lindskog1 och 1 till
  • Laddar…
Primära användningsområdet kommer inte vara att vi skall damma i den.

Målet är att ha en damm att bada i. :)
Naturpolitikens kan det visst också kallas.

Vi har guldfiskar i dammen idag det kommer vi fortsätta att ha är tanken.

Sedan verkar det finnas grodor och diverse insekter som trivs i den också.

• Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
Kul projekt lite liknande men annan jordmån :)

Började flytta vatten, växter och sten. En groda hade lagt massa ägg som tagits hand om i hundpoolen där växterna skall få bo.

På onsdag skall vi flytta fiskarna till jula poolen.

Men alla stenar jag orkar flytta utan maskin är bortplockade och nu börjar det kännas redo för projektstarten.
Vädret påstår att det är stor risk för uppehållsväder. Ihållande regn och gropar i lera medför större utmaningar än jag önskar, så det känns lovande.
IMG_2968.jpeg
Skapa konto
IMG_2969.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Pia Lindskog1 och 6 till
  • Laddar…
Ok Det blir aldrig som man tänkt sig. Min chef var ofin och bokade in ett möte på jobbet... Dessutom ett intressant möte, jo de händer ibland.

Men väcktes tidigt av ett samtal 07:01 som sa att nu är jag på väg är hos dig om en kvart. Jag gick ut och konstaterade att alla grodorna hade rymt och hoppat ner i det lilla som fanns kvar av gamla dammen IMG_2980.JPEG
Skapa konto
Som jag snällt plockade upp och lade tillbaka i poolen. Jag hade skrivit till Universeum och frågat dem om de kunde tipsa om hur grodorna skulle tas om hand för att ha så stor chans att överleva som möjligt. Och Nätad poll för de är bra på att rymma.. Noterat! Och flytande frikolit som de kan ta sig upp på så skall de klara sig rimligt i poolen över helgen.

Nåväl. En kvart senare var en lastbil på plats. Och Efter lite huvudkliande för att hans kran var lite för klen att lyfta in så smidigt som jag hade hoppats på och lite kortande av utstickande grenar så stod grävaren och massa kullersten på plats. Rören var inte den dimensionen jag beställt. Rätt dimension var utkörda när jag kom till jobbet. 15 minuter senare... Det var jäkligt snabbt marcherat. Pizzor tar längre tid än rättandet av denna leverensen. Snyggt Allt i mark! Antar att både beställaren och min fru inte förstod varför jag ville ha så tjocka rör... Men jag har en plan...
IMG_2989.JPEG
Skapa konto
IMG_2991.JPEG
Skapa konto
IMG_3015.JPEG
Skapa konto

Så efter jobbbet så var det en snabb macka och sedan få igång maskinen... Jo men just det jag missade någon säkerhets spärr så jag fick ringa och försynt fråga hur fasen får jag igång den då? Jasså den skall fällas upp inte ner. Ok.

Körde igång och då ställde sig skopan snett och jag tryckte och drog i alla spakarna.ingen tur.

Ringde igen Jo men hur fasen? Jaha de där knapparna Byter funktion permanent på den andra knappen. Japp jajamen jag fattar! nu ringer jag inge mer!

Körde 10 meter till arbetsplatsen när det smäller till och ena larvbandet har hoppat ur sitt läge... .. . FAAAAAAAAN!! Hej det är jag igen! jo så att.. Inga problem reparatören är på väg!
IMG_3017.JPEG
Skapa konto

Jag jobbar från där jag står och gräver bort bärbuskar och tar bort stora stenar och den gamla dammduken. Det går fantastiskt smidigt. Fördelen med att inte kunna och att ingen ser är att man kan chansa och testa med hur man bäst binder en sten...plötsligt kommer en kille och vill sätta tillbaka larvbandet. Gav lite tips om hur jag bäst skulle gräva detta hål som ju kommer bli ganska så stort...

Han var nöjd med min plan men tipsade om att gräva bakifrån och fram till rätt djup. Vilket var ett bra tips.

Jag kom inte så långt som tänkt idag men känner mig ganska väl förberedd inför i morgon.

Har fyllt det gamla djuphålet så inte saker ramlar ner och fastnar där i natt. tagit vara på växter som skall återplanteras och flyttat de stora stenarna..

Har konstaterat att den gamla heltäckningsmattan och den röda filten som använts som damduksskydd i min första damm och trädgårdens orginal damm fortfarande var i "nyskick under duken" men skam vad fula de är.
Nu en välförtjänt öl från Jämtland och middag. Tidig dag imorgon när en kompis skall hjälpa till.
IMG_3012.JPEG
Skapa konto
IMG_3013.JPEG
Skapa konto
IMG_3024.JPEG
Skapa konto
IMG_3026.JPEG
Skapa konto
IMG_3022.JPEG
Skapa konto
IMG_3018.JPEG
Skapa konto

• Gilla
Perplexus och 8 till
  • Laddar…
Nu jädrar händer det! Kul. Snygga heltäckningsmattor, ju!

• Gilla
Pia Lindskog1 och 1 till
  • Laddar…
Japp idag var dagen det hände. Generellt sett har altl gåt fantastiskt men kom inte riktigt så långt som jag hoppats på men när hände det senast?

Dagen började med snabbgrävning och en omedelbar känsla av att känna detta kommer gå fantastiskt! Den känslan gick snabbt över.
Men jag ljugade. Dagen började med at bära tillbaka 4 grodor till deras inhägnad. Utbrytardrottningar indeed.

Jag fick snart panik över hur mycket plats den bortgrävda jorden tog så jag klättrade in och ut ur grävaren och paddade ner det hela. Ägnade 40 minuter åt att få ihop de där DJÄVLA avloppsrören, medelst plasthammare och Wd40, de där packningarna kan få torka hur mycket de vill det skall bara gå en slang inuti.... .. .. .

Men räddaren i nöden dök upp på sin födelsedag dessutom. Djäklar vad han slet med att gräva och padda jorden. Sparade minst två dagar i arbetstid. Dessutom När känslan att å herregud vad har jag gett mig in på kom kommentaren, äh detta går bra, kör bara på!
Som fick mig att inte ramla hela vägen i hålet med ångest och uppgivenhet. Men den känslan kom flera gånger. Och skall du någonsin göra något liknande så ko ihåg att jorden tar väldigt mycket större plats när den är uppgrävd...

Efter en liten stund insåg jag att shit jag har nästan grävt in mig i ett hörn och kommer inte få ut grävaren. Men om jag böjer det lilla äppleträdet så kanske jag kan komma ut den vägen...

Strax efteråt insåg jag att jag lagt en stor jordhög ivägen, vilket gav en hel del upplevelser som är kul på Liseberg, när man sitter i rätt sorts apparat för ändamålet. Men det gick ju bra, till sist.

När jag skulle köra ner från kullen så var det lite onödigt spännande när vännen, den fantastiska vännen, skulle byta grepp på det lilla äppelträdet och hela maskinen plötsligt började rotera helt okontrollerat. Kontrollen återfanns när Äppelträdsgrenen togs bort från joysticken som kontrollerade rotation på maskinen.
Men nu är gropen klar.

Nåja, nedan kommer massa bilder i hel oordning för att jag har nu ätit en fantastisk middag, som jag själv lagade som tack för hjälpen. Till middagen behövde man dricka öl så att ja... .. .

Bilderna är i någon form av oordning från start till slut för dagen :)

I morgon filtar dammduk och ordnande av lervallen... Vi får se. det skall finnas vatten och sten i djupdelen i morgon... IMG_3051.jpeg
Skapa konto
IMG_3050.jpeg
Skapa konto
IMG_3051.jpeg
Skapa konto
IMG_3027.jpeg
Skapa konto
IMG_3028.jpeg
Skapa konto
IMG_3029.jpeg
Skapa konto
IMG_3030.jpeg
Skapa konto
IMG_3043.jpeg
Skapa konto
IMG_3047.jpeg
Skapa konto
IMG_3048.jpeg
Skapa konto
IMG_3049.jpeg
Skapa konto
IMG_3050.jpeg
Skapa konto
IMG_3051.jpeg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 8 till
  • Laddar…
Vilken spännande ordning det blev på bilderna. Får försöka sprida dem i texten på något vis någon gång.

Gårdagens lärdom är att det går fort att gräva men det är svårt att ta hand om det man grävt upp.
Det visste jag redan men skala på detta projektet var ännu större.

Idag kom jag ut och möttes av et stort hål och en jordhög. IMG_3052.jpeg
Skapa konto
IMG_3053.jpeg
Skapa konto

Prioriteten idag har hittills varit att få duken på plats och få stensidor på plats i den djupa delen så jag kan få tillbaka fiskarna till ett mindre flimsig plats än poolen. jag och frun satte igång med att få ut skyddsduken och passade på att återanvända heltäckningsmattan och filten som ju klarat det hela med bravur under många år. Den röda filten är allså minst 15 år gammal för vi har inte begravt den.

Skall man göra ett sådanthärprojekt hade man absolut kunnat prata med sin ÅVC om de kunde ta inkommande heltäckningsmattor åt sidan åt en. För det är en fantastisk underlagsskydd.
IMG_3054.jpeg
Skapa konto
IMG_3055.jpeg
Skapa konto
IMG_3056.jpeg
Skapa konto
IMG_3057.jpeg
Skapa konto
IMG_3059.jpeg
Skapa konto
IMG_3060.jpeg
Skapa konto

SEdan skulle en 10x10m 1mm gummiduk på plats. Den är tung och otymplig och blir riktigt varm i solen. Men efter mycket svett kom den på någonf orm av plats och vi sköljde av den och täckte med lite vatten i bottnen.

IMG_3062.jpeg
Skapa konto
IMG_3063.jpeg
Skapa konto
IMG_3064.jpeg
Skapa konto
IMG_3065.jpeg
Skapa konto
IMG_3066.jpeg
Skapa konto
IMG_3067.jpeg
Skapa konto
IMG_3068.jpeg
Skapa konto
IMG_3069.jpeg
Skapa konto
IMG_3071.jpeg
Skapa konto

När den väl var på rätt plats för den djupa delen började vi stapla stenar, som då skall fraktas 5 meter och sedan ner iett 2 m djupt hål utan att skada duken... .. . Det bästa sättet blev att ropa på världens antagligen bästa granne som glatt kom på en pratstund medans han flyttade 4m3 sten till frun som gav dem till mig som placerade ut dem längs kanterna.
Jag insåg att om det kommer 5 kubik sten till så är det alldeles för mycket så ännu ett samtal till stackaren på Allt i mark så avbeställdes 2 kubik med sten.

• IMG_3072.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3058.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
Pia Lindskog1 och 1 till
  • Laddar…
Tydligen får man bara ha 20 bilder per inlägg så att, var var jag? Jo min fantastiska granne hjälpte oss att flyttta sten till gropen och vi fick upp ganska bra fart.

Sedan har jag fyllt mellanrummen mellan många av stenarna med svart fisksäkert fogskum som någon form av murbruk.

Kom ändå långt idag. Har insett att jordhögsdelen av projektet kommer få växa fram under längre tid än denna helgen...

Nu skall det vatnas, planteras dalior, sedan pumpas ut smutsigt vatten ur dammen och kasnke flyttas fisk innan det blir kväll.

Om jag bara orkar ställa mig upp ur soffan :D IMG_3076.jpeg
Skapa konto
IMG_3073.jpeg
Skapa konto
IMG_3074.jpeg
Skapa konto
IMG_3077.jpeg
Skapa konto
IMG_3078.jpeg
Skapa konto

Bara för att jag läste om Tommibs bravader med att få ut sprängstenen ur grunden på en vecka betydde inte det att han löste det på en vecka. Men jag är djäkligt imponerad av att han orkat med det efterssom jag är rätt sliten efter bara några kubik. :)

• Gilla
landan81 och 5 till
  • Laddar…
Jag orkade ställa mig upp så tvättade stenarna, lade in småsten i passande hål och tömde två av säckarna helt. Inser att jag har sten så att det räcker till många projekt framöver...

Har lagt i ordning duken och täckduken över hela dammen och börjat fylla på med regnvatten som vi samlat Så det kommer komma en kubikmeter vatten i den. Lär bli 20cm kanske. Nu är min rygg typ av. Så i morgon skall jag gräva lite med maskinen och pausa lite med stenbärandet. :) IMG_3080.jpeg
Skapa konto
IMG_3079.jpeg
Skapa konto
IMG_3078.jpeg
Skapa konto
IMG_3077.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Byggaren Bengt och 5 till
  • Laddar…
Swamp Swamp skrev:
börjat fylla på med regnvatten som vi samlat Så det kommer komma en kubikmeter vatten i den.
Hur funkar det med vatten i en sån här damm? Räcker det med regn- och smältvatten (för ni får väl ingen grundvattentillströmning) eller måste man fylla på lite nu och då?

Jag förstår att det beror på skuggning och väderlek och en massa saker, men på ett ungefär.

• Gilla
Pia Lindskog1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.