timmelstad timmelstad skrev:
Swish funkar även om numret inte är aktivt. Tjänsten använder numret för att peka på ett konto.

Jag råkar veta för att jag hade ett tidigare mobilnummer via jobbet kopplat till swish ett tag. Det gick bra att swisha på det numret och pengarna kom in på mitt konto trots att abonnemanget var avslutat.
Skicka då vanligt brev till den adress du har, är personen avliden så går brevet till en dödsbodelägare som då kan svara vad de vill att du gör.
 
  • Gilla
Golvbrunnen
  • Laddar…
Som flera redan har varit inne på är det inte ditt bekymmer eftersom du har sålt varan. Sätt en lapp med uppgifter om vem som äger och lämna problemet.
 
Excel
55 § köplag kan du häva köpet.


Hävning på grund av bristande medverkan
55 § Säljaren får häva köpet, om köparen inte medverkar till köpet enligt 50 § 1 och avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för säljaren samt köparen insåg eller borde ha insett detta. Säljaren får under samma förutsättningar häva köpet, om köparen inte i rätt tid hämtar eller tar emot varan i fall då det framgår av avtalet eller omständigheterna att säljaren har ett särskilt intresse av att bli av med det som han har sålt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ring kommun och säg att skräpet måste bort. Den är såld sen länge. Visa kvitto bara. Sne är de gubbens problem.

Du skiter väl i vad som helst bara den försvinner. Du har ju fått betalt. Resten är inte ditt ansvar.
 
  • Gilla
Carlk
  • Laddar…
S Spikhasse skrev:
Ring kommun och säg att skräpet måste bort. Den är såld sen länge. Visa kvitto bara. Sne är de gubbens problem.

Du skiter väl i vad som helst bara den försvinner. Du har ju fått betalt. Resten är inte ditt ansvar.
Lagom själviskt, som tur är verkar TS ha en bättre inställning. Har gubben gått bort och det nu går att spara familjen 20k så känns det väl lite bättre..
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
P
Goda nyheter , han verkar vara vid liv. Fick svar från hans arbetsgivare att han fortfarande jobbar där, och dom hänvisar till hans mobilnummer.

Dom dåliga nyheterna är att han fortfarande inte svarar, men idag var faktiskt telefonen på vid ett tillfälle. Kommer nog avvakta och fortsätta söka honom då och då. Hör kommunen av sig så får jag hänvisa dom till köparen.
 
  • Gilla
kashieda och 19 till
  • Laddar…
Som andra är inne på här: häv köpet genom meddelande via REK, förklara i brevet att varan funnits för avhämtning sedan X datum och att du försökt få tag i honom men inte lyckats, meddela att du därför vill häva köpet men ge viss frist, betala sedan tillbaka pengarna när fristen löpt ut och sälj varan till någon annan. Kan du sälja varan till någon annan för samma pris eller mer? Eller har varans värde minskat under den tid då köparen inte hämtat varorna?

Om man inte avtalat något särskilt är det Köplagen som gäller. I det här fallet kan man nog se det som att köparen till och med övergivit varorna genom att blankt strunta i att avhämta dem.

De som skrivit något om att det är kommunens ansvar osv har fel. Du får som utgångspunkt inte ta kommunens mark i anspråk eller dumpa saker på kommunens mark. Och det är rimligen inte kommunens skyldighet att lösa dina eller någon annans affärer. Vore det rimligt att slösa med kommunens resurser (och era skattepengar) genom att bli inblandade? Givetvis ska du ta ansvar för att lösa läget även om det är din köpare som brustit. Det är ju du som placerat varorna där (utan medgivande från kommunen). Kommunen är inte part i det här.
 
[QUOTE="Haget, post: 3845072,
Ett alternativ kan vara att göra en felanmälan till kommunens parkavdelning att "någon" placerat nått skrymmande föremål på kommunal mark intill din fastighet som du stör dig på att se vardera dag och kräver att man avlägsnar[/QUOTE]

Hej, Delar inte Hagets förslag att ”någon annan” (dvs du och jag) ska betala och ta hand om detta. En tråkig och kanske ovanlig situation som TS hamnat i. Men attityden att någon annan ska lösa detta tycker jag är fel.
Det känns som om ”slänga skräp är ok, så länge ingen ser. Därefter blåneka. Det får samhället lösa...”
Dåligt förslag och attityd, tycker jag.
Det finns bättre sätt!
/ Johan
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Skickar du sms kommer de ju fram så fort han startar telefonen. Har du inställning så du får leveransbesked av sms ser du ju att det gått fram också och att hans telefon är på just då.
 
Du har gjort vad du kan, du behöver inte krångla till det. Sälj den igen och spar pengarna ifall du vill göra rätt för dig mot förste köparen. Om inte du vill äga den längre så är det ju formellt markägaren som äger pjäsen om man ska hårddra det....
 
hsd
SMS:a köparen om det är svårt att få tag i honom på telefon
 
B
K Kirre2 skrev:
Skickar du sms kommer de ju fram så fort han startar telefonen. Har du inställning så du får leveransbesked av sms ser du ju att det gått fram också och att hans telefon är på just då.
Finns en tidsgräns för hur länge SMSen ligger och väntar, tror det är 72h som brukar vara standard. Om mobilen skulle vara avstängd några dagar så är det inte alls säkert att SMSen kommer fram.
 
Skumpe
kodrod skrev:
Goda nyheter , han verkar vara vid liv. Fick svar från hans arbetsgivare att han fortfarande jobbar där, och dom hänvisar till hans mobilnummer.

Dom dåliga nyheterna är att han fortfarande inte svarar, men idag var faktiskt telefonen på vid ett tillfälle. Kommer nog avvakta och fortsätta söka honom då och då. Hör kommunen av sig så får jag hänvisa dom till köparen.
Att han inte svarar/går att få tag på är därför att han inte vill. Skriv ett sms och rek brev om att du från och med ett visst datum anser att köpet är hävt och att du återbetalar 80% via Swish och de andra 20% behåller du som värdeminskning eftersom att det är mer svårsålt nu.
 
  • Gilla
Fartland och 4 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Att han inte svarar/går att få tag på är därför att han inte vill. Skriv ett sms och rek brev om att du från och med ett visst datum anser att köpet är hävt och att du återbetalar 80% via Swish och de andra 20% behåller du som värdeminskning eftersom att det är mer svårsålt nu.
Håller helt med om detta förfaringssätt.
Du (TS) har gjort mer än vad som egentligen förväntas av dig(TS). Helt enkelt varit en god medmänniska och bra säljare. För det anser i alla fall jag att du ska ersättas.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Att han inte svarar/går att få tag på är därför att han inte vill. Skriv ett sms och rek brev om att du från och med ett visst datum anser att köpet är hävt och att du återbetalar 80% via Swish och de andra 20% behåller du som värdeminskning eftersom att det är mer svårsålt nu.
Håller inte med om detta.
Om sakerna befann sig på TS tomt hade han helt klart kunnat häva och återbetala. Men nu befinner sig sakerna på ett annat ställe, TS har inte dem i sin besittning.
Det handlar om att det ska finnas "omständigheterna att säljaren har ett särskilt intresse av att bli av med det som han har sålt". Det särskilda intresset kan ju bli en tolkningsfråga. TS lider ingen större skada av att sakerna står kvar. Förutom möjligen om kommunen eller andra går på honom och kräver att de ska flyttas. Men det går säkert att sticka hål på då kommunen borde ha gått på köparen.
Frågan är ju hur stor risken är att köparen stämmer. Det finns en chans att han kan få rätt. I synnerhet om han kan påvisa en vinning, t ex att han redan sålt vidare sakerna för mer pengar.
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.