34 188 läst ·
83 svar
34k läst
83 svar
Problem med såld vara som köpare inte hämtar.
Min tanke var så också, men eftersom jag inte känner honom (och vet vad han är för filur) är frågan vad som är det värsta som kan hända om han hävdar att jag sålt hans grejer? Att han kräver mig på ersättning för en ny vara (ca 20 000kr). Eller är det ok att han återfått sitt belopp han köpte varan för drygt en fjärdedel av nypriset. Lite därför jag la det i juridik delen, hoppas att någon kan klargöra.ådal skrev:
Varan är nog svårsåld nu, passar bättre på vår/sommar. I värsta fall får jag vänta till våren och sälja den då.
Jag skulle hävt köpet. Skriv till köparen att denne måste hämta varan senast då och då, då nuvarande situation leder till stor olägenhet för dig. Om köparen inte hämtar varan senast vid angivet datum betraktar du köper som hävt och betalar tillbaka pengarna när säljaren ger sig tillkänna.
skicka informationen med Rek till folkbokföringsadressen.
Vill man snoka så erbjuder nätet oanade möjligheter med sajter som mrkoll, merinfo, hitta m.f.l där man kan få fram personnummer o allt., kolla hans adress och sen vilka som är hans närmaste grannar, det finns så gott som alltid telefonnummer listade så prova ring och fråga om de sett till mr x på senaste.
Risken finns att det misstolkas men det finns alltför många som drabbas av olycka i sitt eret hem och deras jobb på sin höjd ringer och får inget svar o sen slutar det där medans de avlider i hemmet.
Risken finns att det misstolkas men det finns alltför många som drabbas av olycka i sitt eret hem och deras jobb på sin höjd ringer och får inget svar o sen slutar det där medans de avlider i hemmet.
Kan vara en idé, är det hållbart juridiskt?S SpjuteViking skrev:Jag skulle hävt köpet. Skriv till köparen att denne måste hämta varan senast då och då, då nuvarande situation leder till stor olägenhet för dig. Om köparen inte hämtar varan senast vid angivet datum betraktar du köper som hävt och betalar tillbaka pengarna när säljaren ger sig tillkänna.
Man kan aldrig vara helt säker förrän det prövats i domstol, men det bör det göra. Köparens underlåtenhet att medverka regleras i 50-55 paragraferna i Köplagen.
Jag tycker idén med att sätta dit information om ägaren på objektet är bra. Rent formellt äger du inte objektet längre, och då det inte står på din tomt är det inte i din besittning heller.
Du kan ju även gå vägen via hävning, men då får det skötas formellt, dvs skicka meddelande om hävning med rek brev och ge en rimlig tidsfrist att hämta varorna. Om det ger noll respons kan du betrakta köpet som hävt med beaktande av köplagens (55§ st2) krav på att han
"hämtar eller tar emot varan i fall då det framgår av avtalet eller omständigheterna att säljaren har ett särskilt intresse av att bli av med det som han har sålt."
Något särskilt avtal finns väl inte här. Om han dyker upp plötsligt kan det ju bli en tvist om omständigheterna, dvs har du verkligen ett särskilt intresse här när de inte står på din tomt? Har du fått uppmaning att flytta på objektet?
Man kan ju dra paralleller till Nimis. Det såldes ju för ett antal år sedan till en konstnär. Det står fortfarande kvar.
Du kan ju även gå vägen via hävning, men då får det skötas formellt, dvs skicka meddelande om hävning med rek brev och ge en rimlig tidsfrist att hämta varorna. Om det ger noll respons kan du betrakta köpet som hävt med beaktande av köplagens (55§ st2) krav på att han
"hämtar eller tar emot varan i fall då det framgår av avtalet eller omständigheterna att säljaren har ett särskilt intresse av att bli av med det som han har sålt."
Något särskilt avtal finns väl inte här. Om han dyker upp plötsligt kan det ju bli en tvist om omständigheterna, dvs har du verkligen ett särskilt intresse här när de inte står på din tomt? Har du fått uppmaning att flytta på objektet?
Man kan ju dra paralleller till Nimis. Det såldes ju för ett antal år sedan till en konstnär. Det står fortfarande kvar.
Här är en liknande fråga på lawline,
Där står de att du har rätt och sälja den efter 3 månader.
Men ställ själv en fråga där där du säger att kunden inte går att få tag i.
Själv hade jag nog sålt produkten igen och lagt undan pengarna ett tag.
https://lawline.se/answers/ratt-att-salja-saker-som-ej-hamtats-ut
Där står de att du har rätt och sälja den efter 3 månader.
Men ställ själv en fråga där där du säger att kunden inte går att få tag i.
Själv hade jag nog sålt produkten igen och lagt undan pengarna ett tag.
https://lawline.se/answers/ratt-att-salja-saker-som-ej-hamtats-ut
Betongstenarna tillhör köparen och det är hans ansvar att hämts dem. Är han död övergår ansvaret till dödsboet.kodrod skrev:Sålde en skrymmande varor av betong som tillsammans väger flera ton. Fick snabbt svar på blocket och köparen (en äldre man som verkade seriös) svischade hela summan (det handlar om flera tusen kr) och skulle hämta varan inom en vecka. Han sa att han skulle in på ett sjukhusbesök innan, men räknade med att allt skulle vara ok. Jag skickade ett kvitto på köpet till honom via sms.
Tiden gick och köparen hörde inte av sig. Efter några veckor svarade han på sms och sa att det inte gick bra på hans sjukhusbesök utan att han blivit inlagd på sjukhus och bad om ursäkt för olägenhet att han inte hämtat varan, samt meddelade att han skulle ringa mig dagen därpå. Han ringde aldrig, jag har skickat sms och även erbjudit honom pengarna åter om han inte känner att han orkar hämta varan. Men får inget svar. Varken på sms eller telefon. Sista tiden så är hans telefon helt avstängd. Varan står utanför min tomt på kommunal mark och det börjar bli pinsamt att det stått där i dryga 5 månader! Dessutom är det inte längre säsong för att sälja den till någon annan. Jag har redan manuellt flyttat den några meter i sidled för att göra plats så kommunen kommer förbi med sin gräsklippare. Ett arbete som tog mig en halv dag.
Vad gör jag?
Min fru tycker jag ska försöka sälja till någon annan och skicka pengarna åter till första köparen. Men det är ju egentligen inte min vara längre, jag har sålt den och skickat kvitto. Vad händer om mannen dyker upp till våren och tänker hämta den? Jag är inte heller sugen på att börja om och sälja den en gång till, utan känner att jag lagt tillräckligt med energi på det här nu. Jag förstår att köparen kanske varit sjuk, men tycker han kunde svarat på mitt erbjudande om att få pengarna tillbaka. Nu vill jag bara få bort varan!
Jag vet inte om köparen lever eller inte, det kan ju naturligtvis vara så sorgligt att han gått bort. Han verkar bo ensam så har ingen att kontakta. Varan går inte att flytta utan massa manuellt tungt arbete alternativt att betala någon som flyttar den med hjullastare.
Har du sålt varan för avhämtning så är problemet köparens. Du har till och med erbjudit återköp, vilket är mycket vänligt. Är personen död så borde dödsboet vara ägare till betongstenarna.kodrod skrev:Sålde en skrymmande varor av betong som tillsammans väger flera ton. Fick snabbt svar på blocket och köparen (en äldre man som verkade seriös) svischade hela summan (det handlar om flera tusen kr) och skulle hämta varan inom en vecka. Han sa att han skulle in på ett sjukhusbesök innan, men räknade med att allt skulle vara ok. Jag skickade ett kvitto på köpet till honom via sms.
Tiden gick och köparen hörde inte av sig. Efter några veckor svarade han på sms och sa att det inte gick bra på hans sjukhusbesök utan att han blivit inlagd på sjukhus och bad om ursäkt för olägenhet att han inte hämtat varan, samt meddelade att han skulle ringa mig dagen därpå. Han ringde aldrig, jag har skickat sms och även erbjudit honom pengarna åter om han inte känner att han orkar hämta varan. Men får inget svar. Varken på sms eller telefon. Sista tiden så är hans telefon helt avstängd. Varan står utanför min tomt på kommunal mark och det börjar bli pinsamt att det stått där i dryga 5 månader! Dessutom är det inte längre säsong för att sälja den till någon annan. Jag har redan manuellt flyttat den några meter i sidled för att göra plats så kommunen kommer förbi med sin gräsklippare. Ett arbete som tog mig en halv dag.
Vad gör jag?
Min fru tycker jag ska försöka sälja till någon annan och skicka pengarna åter till första köparen. Men det är ju egentligen inte min vara längre, jag har sålt den och skickat kvitto. Vad händer om mannen dyker upp till våren och tänker hämta den? Jag är inte heller sugen på att börja om och sälja den en gång till, utan känner att jag lagt tillräckligt med energi på det här nu. Jag förstår att köparen kanske varit sjuk, men tycker han kunde svarat på mitt erbjudande om att få pengarna tillbaka. Nu vill jag bara få bort varan!
Jag vet inte om köparen lever eller inte, det kan ju naturligtvis vara så sorgligt att han gått bort. Han verkar bo ensam så har ingen att kontakta. Varan går inte att flytta utan massa manuellt tungt arbete alternativt att betala någon som flyttar den med hjullastare.
Då kontaktar du dödsboet. Folkbokföringen har uppgifter på vilka det är i så fall. Vill inte de kännas vid sakerna så får du tyvärr försöka lösa det. Skänk bort mot avhämtning. Nästa alternativ blir att kommunen forslar bort och du får då ev stå för kostnaden.kodrod skrev:
Du kan gå in på nätet familjesidor och kontrollera dödsannonser eller ring skattemyndighet.kodrod skrev:Sålde en skrymmande varor av betong som tillsammans väger flera ton. Fick snabbt svar på blocket och köparen (en äldre man som verkade seriös) svischade hela summan (det handlar om flera tusen kr) och skulle hämta varan inom en vecka. Han sa att han skulle in på ett sjukhusbesök innan, men räknade med att allt skulle vara ok. Jag skickade ett kvitto på köpet till honom via sms.
Vad gör jag?
kodrod skrev:
Kolla om du kan få uppgifter via skattemyndigheten om han lever och om han skulle ha avlidit få uppgifter om eventuella släktingar.kodrod skrev:
TS har ingen skyldighet att lösa det. Han varken äger sakerna eller har dem i sin besittning. Jag förutsätter att det finns dokumentation, kommunikation + swishtransaktion.C CE1959 skrev:
Kommunen får ta över jakten på ägare om de vill ha bort sakerna.
Eller utropa det till ett konstverk.
Om han får tag på ev dödsbo kan han ju köpa tillbaka sakerna för en symbolisk summa. Dödsboet lär nog vara måttligt intresserat av att hämta en tung pryl.
Redigerat:
Du skrev tidigare i tråden att telefonen är avstängd, då går det inte fram några sms och inte heller kan du Swisha tillbaka pengarna. När du har adressen så kan du ju skicka ett vanligt brev och är personen avliden så torde det eftersändas till eventuell dödsbodelägare som ju då förhoppningsvis kan ge sig tillkänna men begär då i så fall en kopia på dödsfallsintyget så att kan se om uppgifterna verkar stämma.kodrod skrev:Min tanke var så också, men eftersom jag inte känner honom (och vet vad han är för filur) är frågan vad som är det värsta som kan hända om han hävdar att jag sålt hans grejer? Att han kräver mig på ersättning för en ny vara (ca 20 000kr). Eller är det ok att han återfått sitt belopp han köpte varan för drygt en fjärdedel av nypriset. Lite därför jag la det i juridik delen, hoppas att någon kan klargöra.
Varan är nog svårsåld nu, passar bättre på vår/sommar. I värsta fall får jag vänta till våren och sälja den då.
Swish funkar även om numret inte är aktivt. Tjänsten använder numret för att peka på ett konto.B Bengt Svejdur skrev:Du skrev tidigare i tråden att telefonen är avstängd, då går det inte fram några sms och inte heller kan du Swisha tillbaka pengarna. När du har adressen så kan du ju skicka ett vanligt brev och är personen avliden så torde det eftersändas till eventuell dödsbodelägare som ju då förhoppningsvis kan ge sig tillkänna men begär då i så fall en kopia på dödsfallsintyget så att kan se om uppgifterna verkar stämma.
Jag råkar veta för att jag hade ett tidigare mobilnummer via jobbet kopplat till swish ett tag. Det gick bra att swisha på det numret och pengarna kom in på mitt konto trots att abonnemanget var avslutat.