Hej!

Nu på sistone när det har regnat eller är fuktigt i luften ser tegel fasaden ut såhär (se bilder). Enbart just där, övrigt är teglet torrt.

Det är torrt på panelen ovanför, och har tagit isär stupröret och det är tomt.
Vad jag vet har vi inga vattenledningar där.

Någon som vet vad som kan göra att de ser ut sådär? Vad borde jag göra?

Tack på förhand för alla svar och tips!

• Tegelfasad med tydliga fuktfläckar på en del av väggen, medan övriga delar ser torra ut. Stuprör syns till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelfasad med fuktiga och torra partier nära stuprör; synliga missfärgningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
aw3
  • Laddar…
Hej!

Torkar teglet upp mellan regnskurarna?

Om vi nu utgår ifrån att det är fukt som orsakar missfärgningen och baserat på bilderna så ser det ut att komma högre uppifrån, alltså takfoten. Men svårt att ge ett bra och korrekt svar utan att stå på plats.

Mvh Kim

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K Kimpaann skrev:
Hej!

Torkar teglet upp mellan regnskurarna?

Om vi nu utgår ifrån att det är fukt som orsakar missfärgningen och baserat på bilderna så ser det ut att komma högre uppifrån, alltså takfoten. Men svårt att ge ett bra och korrekt svar utan att stå på plats.

Mvh Kim
Ja teglet torkar upp mellan regnskurarna.

Kan det läcka från taket tänker du? Förslag på första åtgärd/test?

Adebayor Adebayor skrev:
Ja teglet torkar upp mellan regnskurarna.

Kan det läcka från taket tänker du? Förslag på första åtgärd/test?
Ja det ser ut som den enligt mig, det jag skulle göra är att kolla under de första pannraderna för att se hur pappen ser ut och därmed råsponten. Du borde kunna se det på insidan av vindskivan där den möter husknuten.

Det är bevisligen just vid knuten som det är knas så börja med att skjuta upp några pannrader ovanför knuten, kolla, peta och känn. Du bör kunna se det ganska enkelt om det har varit blött där en längre tid även om det torkar upp mellan gångerna.

Mvh Kim

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Tack för tips
K Kimpaann skrev:
Ja det ser ut som den enligt mig, det jag skulle göra är att kolla under de första pannraderna för att se hur pappen ser ut och därmed råsponten. Du borde kunna se det på insidan av vindskivan där den möter husknuten.

Det är bevisligen just vid knuten som det är knas så börja med att skjuta upp några pannrader ovanför knuten, kolla, peta och känn. Du bör kunna se det ganska enkelt om det har varit blött där en längre tid även om det torkar upp mellan gångerna.

Mvh Kim
stort tack för svar Kim! Jag kollar under veckan när vädret tillåter och återkommer ifall jag har fler frågor.

Adebayor Adebayor skrev:
Tack för tips

stort tack för svar Kim! Jag kollar under veckan när vädret tillåter och återkommer ifall jag har fler frågor.
Det va det lilla ☺️ Det är bara att återkomma ifall behovet uppstår!

Kontrollera vid kraftigt regn att takränna och skarvar så det inte skvätter vid störtregn? Eller stopp i stupröret så det fylls upp och svämmar över in mot väggen.
Men det ser ut som vattnet kommer ut under panelbrädorna?

För mig händer det någon gång per år att takränna svämmar över vid åskregn.

• Gilla
Gunnar Johansson69
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.