F
Karlia Karlia skrev:
Köper du en fiskeresa ska du kunna lita på att arrangörerna vet var de får köra och inte. Gör du en fiskeresa med vänner måste ni kolla upp vilka vägar ni får använda och vilka ni inte får använda. Att köra in på en väg som har bom är dumt. Sannolikheten att det är en privat väg där ni inte har rätt att köra är stor.
Bara det att det fanns inget tillstånd för bommen så bommen var olaglig. Som man bäddar...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Måste säga att jag försiktigt sympatiserar med @Freddan#1 här. Kör man på en väg man har rätt att köra på är det den som satt upp bommen som begått den grova överträdelsen. Att ha med en batteridriven vinkelslip i det läget verkar rätt tillrådligt. Hellre kapa ett hänglås än försöka dra loss en bom.

Men man bör förstås veta att man har rätten på sin sida innan man ens åker in på en sådan väg när bommen är öppen.
 
Dom allra flesta skogsbilsvägar är privata vägar och helt utan varken kommunalt eller statligt bidrag varken för anläggning eller underhåll. Att kreti och pleti skulle ha någon rättighet att nyttja dom vägarna för fordonstrafik är helt fel. Lika så är det på intet vis olagligt att sätta upp tex bommar eller att när man så önskar gräva av vägen så att oönskade trafikanter stängs inne.
Ps
Vill man åka på den typen av vägar brukar man för en liten årlig avgift, kunna få en nyckel till bommen. Dom pengarna går in i vägföreningen kassa och bidrar till att underhålla vägen. Kan man kosta på sig ett fiskekort borde man även ha råd att betala en slant för att nyttja vägen och än större borde motivationen för en arrangör som vill åka på vägen att betala en liten avgift.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F Freddan#1 skrev:
Bara det att det fanns inget tillstånd för bommen så bommen var olaglig. Som man bäddar...
Det behövs inget tillstånd för att sätta upp en bom som hindrar motortrafik på enskild väg.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det behövs inget tillstånd för att sätta upp en bom som hindrar motortrafik på enskild väg.
Nej, kanske inte. Men om den enskilda vägen får bidrag så får man inte sätta upp en bom som hindrar trafik.
 
Claes Sörmland
K knipo skrev:
Nej, kanske inte. Men om den enskilda vägen får bidrag så får man inte sätta upp en bom som hindrar trafik.
Jodå, man får sätta upp en bom men då ryker nästa bidrag.
 
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jodå, man får sätta upp en bom men då ryker nästa bidrag.
Man behöver tillstånd från kommunen för att sätta upp bom eller skyltar om den enskilda vägen får stadsbidrag. Får en väg stadsbidrag måste den också ställas till förfogande för allmän trafik, såvida inte speciella skäl finns t.ex. någon månad på våren varje år vid tjällossning. Den tiden får vägen stängas av, med medgivande från kommunen.
Detta är vad som står på Trafikverkets hemsida, solklart.

Hur det är för övrigt på rent privata vägar utan bidrag vet jag inte? Kanske någon här vet?
Tänker på dessa eländiga bommar främst, för de kan hindra ambulans och brandkår. Antar att de behöver registreras någonstans? Det kan ju hänga på sekunder när ett liv är i fara.
 
E elmont skrev:
Dom allra flesta skogsbilsvägar är privata vägar och helt utan varken kommunalt eller statligt bidrag varken för anläggning eller underhåll. Att kreti och pleti skulle ha någon rättighet att nyttja dom vägarna för fordonstrafik är helt fel.
Det har väl å andra sidan ingen hävdat att man får.
 
Claes Sörmland
F Freddan#1 skrev:
Man behöver tillstånd från kommunen för att sätta upp bom eller skyltar om den enskilda vägen får stadsbidrag. Får en väg stadsbidrag måste den också ställas till förfogande för allmän trafik, såvida inte speciella skäl finns t.ex. någon månad på våren varje år vid tjällossning. Den tiden får vägen stängas av, med medgivande från kommunen.
Detta är vad som står på Trafikverkets hemsida, solklart.

Hur det är för övrigt på rent privata vägar utan bidrag vet jag inte? Kanske någon här vet?
Tänker på dessa eländiga bommar främst, för de kan hindra ambulans och brandkår. Antar att de behöver registreras någonstans? Det kan ju hänga på sekunder när ett liv är i fara.

Jag vet inte var du läser det men det är inte vad jag hittar på Trafikverkets hemsida. Här är deras frågor och svar: https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/Enskilda-vagar/fragor-och-svar-om-enskilda-vagar/

Bom kan sättas upp av den enskild vägens ägare för att blockera motordrivna fordon. Inget samråd krävs med Trafikverket:

Skärmdump av text från Trafikverkets hemsida om regler för enskilda vägar utan statsbidrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sätter ägaren av enskild väg upp en bom så ryker statsbidraget från Trafikverket om det är mer än en tillfällig avstängning som har rapporterats till Trafikverket.

Skärmdump av text om ägares rätt att begränsa trafik på enskild väg och konsekvenser angående statsbidrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det gör inte bommen i sig olaglig, det som är olagligt är att ta emot statsbidrag för en bommad väg.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Man behöver tillstånd från kommunen för att sätta upp bom eller skyltar om den enskilda vägen får stadsbidrag. Får en väg stadsbidrag måste den också ställas till förfogande för allmän trafik, såvida inte speciella skäl finns t.ex. någon månad på våren varje år vid tjällossning. Den tiden får vägen stängas av, med medgivande från kommunen.
Detta är vad som står på Trafikverkets hemsida, solklart.

Hur det är för övrigt på rent privata vägar utan bidrag vet jag inte? Kanske någon här vet?
Tänker på dessa eländiga bommar främst, för de kan hindra ambulans och brandkår. Antar att de behöver registreras någonstans? Det kan ju hänga på sekunder när ett liv är i fara.
Äger man en väg på egen mark kan man sätta upp en bom, lägga stockar över eller smälla upp ett berg om man vill.
O nej, bommar behöver inte registreras någonstans.
Om ett räddningsfordon/utryckningsfordon behöver ta sin in på en väg där det finns en bom och ärendet är av så pass akut art att de verkligen måste köra in där får de klippa låset eller dra bort bommen. Eller helt enkelt köra en annan väg.
 
  • Gilla
Kätting och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att en väldigt hög % av bommarna sitter på enskilda vägar utan bidrag.

Att det skulle finnas stat/kommunbidrag för en återvändsväg utan bebyggelse som Freddan beskrev låteR osannolikt.

/ATW
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
I norra delen av Sverige är det om jag förstått inte ovabnligt att markägare har fått bidrag för att bygga rena skogsbilvägar, med motkravet att de skall vara öppna för allmänheten.

Hur det var i det här fallet vet jag inte, men visst är det bom och förbjuden trafik på många vägar uppe i fjällen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Och jag som lever i Norrland känner inte till en enda skogsbilväg som har eller har fått statliga medel. Dock har jag personligen bara varit med i 3 olika vägföreningar med tot ca 7-8 mil väg. Däremot finns i min närmaste bekantskapskrets åtskilliga skogs/vägägare.
 
  • Gilla
Kätting
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte var du läser det men det är inte vad jag hittar på Trafikverkets hemsida. Här är deras frågor och svar: [länk]

Bom kan sättas upp av den enskild vägens ägare för att blockera motordrivna fordon. Inget samråd krävs med Trafikverket:

[bild]

Sätter ägaren av enskild väg upp en bom så ryker statsbidraget från Trafikverket om det är mer än en tillfällig avstängning som har rapporterats till Trafikverket.

[bild]

Men det gör inte bommen i sig olaglig, det som är olagligt är att ta emot statsbidrag för en bommad väg.
Vägar med stadsbidrag. Ja, det stämmer ju exakt med vad de sa när jag ringde att någon inte får bestämma om förbud med skyltar eller bommar mot motorfordon av ett visst slag utan samråd med Trafikverket först! Och tillfälliga avstängningar måste rapporteras.
Antar att de flesta inte först samråder om inskränkningar innan de stänger av en väg, för att få max bidrag.
Även blir det reducerat bidrag om man begränsar trafik.

Kommer att bli ett himla liv därute där vi brukar vara. Inget samråd finns, en kompis har kollat. Det är stora pengar det handlar om. 10.000 kr/km har jag hört att man kan få per år. Undrar vad som är viktigast för dem? Att få max bidrag eller få mindre bidrag och låta andra köra där?
Spännande. Vi åker upp en vecka nu till helgen, nu innan snön kommer. En av dem bor i Norrbotten och kommer att förbereda allt väl.

Som mycket annat i samhället. Många är noga med sina rättigheter att få vägpengar t.ex. men skiter i sina skyldigheter att släppa på allmän trafik på vägen. En del av dessa vägpengar betalar jag via min skatt och då vill jag kunna åka där två gånger om året.
 
Redigerat:
F
E elmont skrev:
Och jag som lever i Norrland känner inte till en enda skogsbilväg som har eller har fått statliga medel. Dock har jag personligen bara varit med i 3 olika vägföreningar med tot ca 7-8 mil väg. Däremot finns i min närmaste bekantskapskrets åtskilliga skogs/vägägare.
VAd jag förstår måste vägen användas för någon boende där eller någon typ av drift. Tex. djurhållning. Tex renar. Om man skall få bidrag. En skogsväg för tex timmer får man inget bidrag för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.