17 066 läst ·
118 svar
17k läst
118 svar
privat väg, utbruten tråd
MEN LÄS VAD JAG SKRIVER:
Jag vet att allemansrätten inte gäller och har nått med detta att göra.
Jag använde bara den för att visa att vissa skyltar inte gäller.
Och som Karlia tydligt skriver (tack) kan man ta många skyltar med en nypa salt utom då tydligen en A4 som är nubbad på ett träd om att vägen är privat.
Detta tycker jag är fel och vill att det ska gå att hitta om vägen och ev skyltar är giltiga.
Jag vet att allemansrätten inte gäller och har nått med detta att göra.
Jag använde bara den för att visa att vissa skyltar inte gäller.
Och som Karlia tydligt skriver (tack) kan man ta många skyltar med en nypa salt utom då tydligen en A4 som är nubbad på ett träd om att vägen är privat.
Detta tycker jag är fel och vill att det ska gå att hitta om vägen och ev skyltar är giltiga.
Men du har väl ändå förmågan att ta till dig vad Naturvårdsverket skriver?snuttjulle skrev:
Naturvårdsverket säger att skyltar och bommar som markägaren satt upp att hindra all motortrafik är legala/gäller...
Redigerat:
Har inte hävdat att Alemansrätten gäller. Jag tog den som EXEMPEL där skyltar inte gäller.
https://www.nvdb.se/svsnuttjulle skrev:
Kul sida men jag hittar inte info om en väg är enskild eller privat med förbud för mig att framföra ett fordon där. Men jag har inte letat någon längre tid. På länken till Trafikverket får man upp kartan men ingen info vad jag hittar om väghållare mm.
NVDB innehåller i stort sett allt du behöver veta om vägar.snuttjulle skrev:
Även om vägen uppbär statligt vägbidrag.
Den tjänsten är definitivt inte optimerad för mobiler, men det funkar. På datorn är det mycket enklare.
Så du tycker det vore en bra idé att införa mer byråkrati och regler i den svenska väghållningen för att du ska kunna veta i förväg om random återvändsväg in i skogen är avstängd eller ej?snuttjulle skrev:
/ATW
Det är inte svårt, vill du inte kontrollera via kartan ovan ha som tumregel :skylt där det står motortrafik förbjudet, eller något som går att tolka som dylikt - kör inte in där.
Skyltar som försöker förbjuda annat - går oftast att ignorera.
Med det sagt respekterar jag också :håll djur kopplade, eldning förbjuden, skräpa inte ner, militärt område, fotografering ej tillåten. Kan finnas fler.
Skyltar som försöker förbjuda annat - går oftast att ignorera.
Med det sagt respekterar jag också :håll djur kopplade, eldning förbjuden, skräpa inte ner, militärt område, fotografering ej tillåten. Kan finnas fler.
Ahh den delen missade jag.
Och nej jag är inte för en massa extra byråkrati och då jag inte hittat denna sida så duger detta till stor del. Men att en A4 med lite text på ska vara en laglig skylt känns inte bra innerst inne. Och en lätt markering på denna sida om att det finns en skylt borde inte vara en stor apparat att få till.
Och nej jag är inte för en massa extra byråkrati och då jag inte hittat denna sida så duger detta till stor del. Men att en A4 med lite text på ska vara en laglig skylt känns inte bra innerst inne. Och en lätt markering på denna sida om att det finns en skylt borde inte vara en stor apparat att få till.
Hur många enskilda/privata vägar tror du det finns?snuttjulle skrev:
Ahh den delen missade jag.
Och nej jag är inte för en massa extra byråkrati och då jag inte hittat denna sida så duger detta till stor del. Men att en A4 med lite text på ska vara en laglig skylt känns inte bra innerst inne. Och en lätt markering på denna sida om att det finns en skylt borde inte vara en stor apparat att få till.
Är skylten så liten att den kan missas är det väl så och att det skulle leda till problem är ju löjligt.
Nu var ju frågan från TS om hur han ska en vinkelslip med sig för att forcera vägbommar och ignorera/hota väghållaren när den säger fysiskt till TS att han inte får använda vägen med fordon.
/ATW
från Trafikverket:
Det svenska vägnätet består av:
- 98 500 km statliga vägar
- 42 800 km kommunala vägar och gator
- 75 100 km enskilda vägar med statsbidrag
- 394 100 km enskilda vägar utan statsbidrag.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Du har ju redan förmånen att du kan presumera att du har tillåtelse att köra på vägen tills du får information om motsatsen. Det är redan friare än vad som är normalt när man brukar andras egendom.snuttjulle skrev:
Ahh den delen missade jag.
Och nej jag är inte för en massa extra byråkrati och då jag inte hittat denna sida så duger detta till stor del. Men att en A4 med lite text på ska vara en laglig skylt känns inte bra innerst inne. Och en lätt markering på denna sida om att det finns en skylt borde inte vara en stor apparat att få till.
Varför ska det behöva anmälas till något register för att min beslutanderätt över min egendom ska börja gälla? Då borde det också bli en skyldighet för alla båtägare som inte vill att jag ska använda deras båtar att göra så?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg

