17 066 läst ·
118 svar
17k läst
118 svar
privat väg, utbruten tråd
Du får väl anmäla vägen till Trafikverket så tar de ställning till om bidragen ska dras in. Men respektera eventuell bom eller skylt om att motortrafik är förbjuden. Du har ju inte rätt att göra lagöverträdelser i trafiken bara för att en ägare av en enskild väg har fuskat med ett bidragssystem. Två fel gör inte ett rätt.F Freddan#1 skrev:Kommer att bli ett himla liv därute där vi brukar vara. Inget samråd finns, en kompis har kollat. Det är stora pengar det handlar om. 10.000 kr/km har jag hört att man kan få per år. Undrar vad som är viktigast för dem? Att få max bidrag eller få mindre bidrag och låta andra köra där?
Spännande. Vi åker upp en vecka nu till helgen, nu innan snön kommer. En av dem bor i Norrbotten och kommer att förbereda allt väl.
Ok.F Freddan#1 skrev:Vägar med stadsbidrag. Ja, det stämmer ju exakt med vad de sa när jag ringde att någon inte får bestämma om förbud med skyltar eller bommar mot motorfordon av ett visst slag utan samråd med Trafikverket först! Och tillfälliga avstängningar måste rapporteras.
Antar att de flesta inte först samråder om inskränkningar innan de stänger av en väg, för att få max bidrag.
Även blir det reducerat bidrag om man begränsar trafik.
Kommer att bli ett himla liv därute där vi brukar vara. Inget samråd finns, en kompis har kollat. Det är stora pengar det handlar om. 10.000 kr/km har jag hört att man kan få per år. Undrar vad som är viktigast för dem? Att få max bidrag eller få mindre bidrag och låta andra köra där?
Spännande. Vi åker upp en vecka nu till helgen, nu innan snön kommer. En av dem bor i Norrbotten och kommer att förbereda allt väl.
Som mycket annat i samhället. Många är noga med sina rättigheter att få vägpengar t.ex. men skiter i sina skyldigheter att släppa på allmän trafik på vägen. En del av dessa vägpengar betalar jag via min skatt och då vill jag kunna åka där två gånger om året.
Din bild av verkligheten stämmer inte med min...
Ditt skattebidrag till skogsbilvägar i Norrland är nog mycket mindre än en Norrlandsbos skattebidrag till vägar och drift av vägar i Storstaden.
/ATW
Man gör heller inte lagöverträdelse om man kör för fort på tex 70 väg om det tex tidigare var 90 väg, om det är missat att söka tillstånd för just 70 skylten. Några per år klarar sig från bötern varje år.Claes Sörmland skrev:
Du får väl anmäla vägen till Trafikverket så tar de ställning till om bidragen ska dras in. Men respektera eventuell bom eller skylt om att motortrafik är förbjuden. Du har ju inte rätt att göra lagöverträdelser i trafiken bara för att en ägare av en enskild väg har fuskat med ett bidragssystem. Två fel gör inte ett rätt.
Ser det som precis samma sak.
Men tycker du inte att det är mer renhårigt att bidra till vägens underhåll om du brukar den, varför ska andra bygga och underhålla en väg som du vill använda. Och inte minst om det är en arrangör som drar in pengar genom att köra på vägen. Jag är helt övertygad om att man kan komma överens med dom/den som äger vägen.
Där jag växte upp fanns det två samebyar i vårt "närområde". Till den ena byggdes en väg i slutet av 50talet och den enskilda vägen sköts av en förening som uppbär statliga bidrag och den är öppen för allmänheten. Den andra byn fick bygga sin väg i början av 60Talet helt utan bidrag och dom har fortfarande inget bidrag till väghållningen. Den vägen har bom och plogas normalt inte. Vill man nytta vägen (fiske, bärplockning mm) ringer man till föreningen och får en kod till nyckeln och får betala en årsavgift.
Där jag växte upp fanns det två samebyar i vårt "närområde". Till den ena byggdes en väg i slutet av 50talet och den enskilda vägen sköts av en förening som uppbär statliga bidrag och den är öppen för allmänheten. Den andra byn fick bygga sin väg i början av 60Talet helt utan bidrag och dom har fortfarande inget bidrag till väghållningen. Den vägen har bom och plogas normalt inte. Vill man nytta vägen (fiske, bärplockning mm) ringer man till föreningen och får en kod till nyckeln och får betala en årsavgift.
https://riksdagen.se/sv/dokument-la...dning-1979788om-statsbidrag-till_sfs-1979-788E elmont skrev:
Tror det var mestadels de större bolagen som utnyttjade desas bidrag, de har ju de stora markerna uppe hos er.
Helt klart kan man få bidrag till enskilda vägar, vi har det i "min" lilla by. Men till merparten av vägmil (vilket är privata skogsbilvägar) i länet tror jag knappast att det utgår statliga bidrag. Jag vet hur besvärligt det är att få statliga bidrag även till dom relativt få mil vägar som leder genom/till byar med fast befolkning, att det även skulle finnas pengar över till skogsbilvägar tar jag för helt osannolikt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Men får vägen bidrag är ju TS och alla vi andra med och betalar! Själva grundpremissen för frågan är ju att vägar som pga. bidrag ska hållas öppna inte gör det, och hur man ska bete sig då.E elmont skrev:
Sen är det som vanligt möjligt att TS har fel i sak, men då bör man ta med det i sitt svar för att det ska vara meningsfullt att diskutera.
Jag vet naturligtvis hur det är i andra delar av landet men i min lilla del är det inga vägar med statsstöd som har bommar låsta annat än i tex tjällossningen, och även många helt privata vägar saknar bommar. Sitter det en låst bom kan man var till 99% säker på att inga bidrag utgår. Och så tror jag att det är i hela Norrland, hur det fungerar söderut vet jag inte, men jag har fått den uppfattningen att folk söderut tror sig ha mer rättigheter än dom i realiteten har. Det kan möjligen vara ett storstadsfenomen men men?
Man får väl anmäla det till berörda myndigheter så får de se till att bommen tas bort eller bidragen dras in.Nötegårdsgubben skrev:
Men får vägen bidrag är ju TS och alla vi andra med och betalar! Själva grundpremissen för frågan är ju att vägar som pga. bidrag ska hållas öppna inte gör det, och hur man ska bete sig då.
Sen är det som vanligt möjligt att TS har fel i sak, men då bör man ta med det i sitt svar för att det ska vara meningsfullt att diskutera.
Det är aldrig rätt att åka omkring med en vinkelslip och leka rättshaverist.
Hävdar du att det att det finns någon annan väg?
Jag ser inte Freddans jakt på konfrontation som varken laglig eller korrekt.
Och sedan är ju grundpremissen jävligt tveksam också... Det dräller inte av bommade bidragstagande vägar.
/ATW
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
@elmont, jag skulle säga att detsamma gäller i södra Sverige. Jag är själv delägare i vägar vi inte söker bidrag för men som vi håller öppna. Mycket få enskilda vägar där jag rör mig på landsbygden är bommade, och de som är det har nästan alla nya ägare som bommat preventivt. I storstadsnära landsbygd har jag förstått att det är vanligare med bommade vägar, av flera skäl.
Men som sagt, i TS fall hävdas vägen vara olovligt bommad och det sägs också att frågan är utredd (av en norrlänning). Så då får vi väl tro att så är fallet.
Men som sagt, i TS fall hävdas vägen vara olovligt bommad och det sägs också att frågan är utredd (av en norrlänning). Så då får vi väl tro att så är fallet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Se det såhär: TS åker på en väg han har rätt att åka på, men vid utfart från vägen är den blockerad. Är det då rättshaveristiskt att bryta sig ut, eller att vara förberedd på att behöva bryta sig ut? Jag tycker inte det. Att bryta sig in är däremot en annan sak.A ArneTW skrev:
Och ja, det finns även en annan väg: särskild handräckning från fogden. Men då gäller det verkligen att ha sina papper i ordning och jag gissar att tiden för verkställande av handräckningen inte är direkt momentan i Norrlands inland.
I TS inledande inlägg står det att han inte bryr sig om när det står en privatskylt. Han bryr sig inte heller om när någon säger till honom att det är en privat väg som han inte får köra på.
Det gör att TS inte får någon större trovärdighet i mina ögon när han senare påstår att just vägen med bom var en otillåten bom. Han verkar inte se det rimliga i att den privata vägägaren har laglig rätt att stänga honom ute från vägen.
Hade TS uttryckt sig något mer ödmjukt - hur är det, har jag rätt eller fel i den här situationen?
Då hade jag varit mer benägen att tro honom.
Det gör att TS inte får någon större trovärdighet i mina ögon när han senare påstår att just vägen med bom var en otillåten bom. Han verkar inte se det rimliga i att den privata vägägaren har laglig rätt att stänga honom ute från vägen.
Hade TS uttryckt sig något mer ödmjukt - hur är det, har jag rätt eller fel i den här situationen?
Då hade jag varit mer benägen att tro honom.
Redigerat:
Som jag skrev, det var för att bygga ut det stora nätet av skogsbilvägar från 50-talet och framåt. Det bidrag jag länkade till togs bort 1990. Många vägar fick dessa bidrag för att byggas.E elmont skrev:
Så är det inte.F Freddan#1 skrev:
Väghållaren bestämmer över den enskilda vägen och behöver inget tillstånd för att förbjuda motortrafik eller sätta upp en bom.