Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Se det såhär: TS åker på en väg han har rätt att åka på, men vid utfart från vägen är den blockerad. Är det då rättshaveristiskt att bryta sig ut, eller att vara förberedd på att behöva bryta sig ut? Jag tycker inte det. Att bryta sig in är däremot en annan sak.

Och ja, det finns även en annan väg: särskild handräckning från fogden. Men då gäller det verkligen att ha sina papper i ordning och jag gissar att tiden för verkställande av handräckningen inte är direkt momentan i Norrlands inland.
Det kan väl finnas tillfällen då man råkat bli inlåst av en olyckshändelse och det är farligt att göra på annat sätt än med våld ta sig ut.. liknande att bryta sig in i en stuga vid en nödsituation...

I TS fall vet jag inte om det var medvetet eller en olyckshändelse eller hur situationen var i övrigt.

Men diskussionen var ju inte vad man kan och får göra vid nödsituationer.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Men diskussionen var ju inte vad man kan och får göra vid nödsituationer.
Nöd och nöd. Nog måste väl diskussionen kunna innefatta vad man kan göra för att nyttja sin rätt, i synnerhet om man blivit olovligen inlåst.

Men jag upplever att vi för olika diskussioner:
  • En där man accepterar TS angivna premisser och funderar på hur man kan agera utifrån det.
  • En där man inte tror på premisserna utan råder hur man bör respektera andras egendom.

Jag kan tycka att båda är intressanta, men de är svåra att föra samtidigt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nöd och nöd. Nog måste väl diskussionen kunna innefatta vad man kan göra för att nyttja sin rätt, i synnerhet om man blivit olovligen inlåst.

Men jag upplever att vi för olika diskussioner:
  • En där man accepterar TS angivna premisser och funderar på hur man kan agera utifrån det.
  • En där man inte tror på premisserna utan råder hur man bör respektera andras egendom.

Jag kan tycka att båda är intressanta, men de är svåra att föra samtidigt.
Jag tror också liknande...

Men när jag läser inlägg #59 från TS är jag iallafall på surbondens sida.

/ATW
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Man gör heller inte lagöverträdelse om man kör för fort på tex 70 väg om det tex tidigare var 90 väg, om det är missat att söka tillstånd för just 70 skylten. Några per år klarar sig från bötern varje år.
Ser det som precis samma sak.
Nej. Det är inte samma sak. Alla hastighetsbegränsningar ska beslutas av myndigheter. Det är straffsanktionerade författningsregleringar.

Beslut om vem som får eller inte får trafikera en väg fattas av vägens ägare. På samma sätt som du beslutar om vem som får vara i ditt hus eller använda din bil. Det är öht inte någon myndighetsfråga.

Av samma anledning är det inte några exakta formkrav på hur informationen ska förmedlas. Behöver alltså inte vara enligt vägmärkesförordningen så som hastighetsgränserna.

Sen kan vägens ägare ljuga i sin bidragsansökan till Trafikverket om vilken trafik han tillåter. Men det påverkar inte på något sätt rätten för tredje part att köra på vägen.
Konsekvensen av det blir bara att vägens ägare hamnar i skuld och ev. drabbas av straffsanktioner, pga. denne inte levt upp till bidragsvillkoren.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nissens
F Freddan#1 skrev:
"Privat väg"

Frångår ämnet lite.

Ibland står det "Privat väg" eller "enskild väg" på en skylt. Ofta är det hemmagjorda skyltar. Ibland är det falskt för att någon inte vill ha trafiken där. Man kan kolla med kommunen t.ex.

Ibland när man är på semester i norra Sverige och fiskar står det ibland "Privat väg" Men jag brukar köra på den ändå om jag vill fram där.

Någon gång har jag blivit tillsagd.

-Hörru du detta är faktiskt en privat väg (eller enskild väg)

-Då brukar jag svara: Ja, för att vara privat är den riktigt fin och bra skött.

-Men här får du inte köra!

-Det står det inget om!

-Vadå?

-Ja, det står ju privat väg och då betyder det att vägverket eller kommunen inte har hand om skötseln, inget annat.

-Va?

-Ja, så är det.

(Alltså, man bör kombinera skylten med obehöriga motorfordon förbjudet eller något liknande)

I Norrland har renägarna och andra numera pippi på att sätta upp bommar. Trots att de lever en del av turister. Förstår det inte. Köper deras fiskekort och handlar mat av dem. Sen får man inte köra på deras vägar. Rimmar illa. Har också blivit inlåst med bom någon gång, utan mobiltäckning. En organiserad fisketur. Då har de en gång med dragkroken slitit upp bommen. Batteridriven vinkelkap rekommenderas.
Är en väg privat så betyder det att du inte har rätt att köra på den utan att ha tillstånd från ägaren av vägen. Omvänt gäller för allmänna vägar eftersom de är skattefinansierade. Detta känner ju vanligtvis människor till. Jämför med privat parkering, privat mark(tomtmark) där allemansrätten inte heller gäller.
Menar du att du inte begriper detta? På riktigt?
 
Så alla hundratals mil skogsvägar som inte är skattefinansierade är förbjudna att köra på?
Jag tror inte det är så enkelt.
 
Nissens
useless useless skrev:
Så alla hundratals mil skogsvägar som inte är skattefinansierade är förbjudna att köra på?
Jag tror inte det är så enkelt.
Det beror på vad ägaren av vägen tycker.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är en väg privat så betyder det att du inte har rätt att köra på den utan att ha tillstånd från ägaren av vägen. Omvänt gäller för allmänna vägar eftersom de är skattefinansierade. Detta känner ju vanligtvis människor till. Jämför med privat parkering, privat mark(tomtmark) där allemansrätten inte heller gäller.
Menar du att du inte begriper detta? På riktigt?
En skylt om privat mark gäller inte om den sitter ute i skogen då allemansrätten finns. Så alla skyltar som finns behöver inte vara giltiga.
Därav frågan om en handskriven papplapp kan vara giltig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nissens
snuttjulle snuttjulle skrev:
En skylt om privat mark gäller inte om den sitter ute i skogen då allemansrätten finns. Så alla skyltar som finns behöver inte vara giltiga.
Därav frågan om en handskriven papplapp kan vara giltig.
Nu killgissar du kraftigt...

En privat finansierad väg täcks inte av allemansrätten. Som ägare av en privat (enskild) väg har man rätt att förbjuda all trafik med motordrivna fordon. Även hemmagjorda skyltar gäller, och man har rätt att sätta upp en vägbom. Här nedan kommer en länk till Naturvårdsverket, har du någon källa till ditt påstående? ;)
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Enskild-vag/
 
Redigerat:
  • Gilla
Kätting och 1 till
  • Laddar…
Jag hävdar inte eller säger att alemansrätten gäller på en väg.
Jag menar att en skylt i skogen gäller inte ang att skogen är privat. Och varför skulle då en skylt på en väg gälla?
Hävdar fortfarande att det borde finnas en elektronisk tjänst där man tydligt kan se vilka vägar som man får köra på då de har finnanser från stat/komun.
 
Nissens
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag hävdar inte eller säger att alemansrätten gäller på en väg.
Jag menar att en skylt i skogen gäller inte ang att skogen är privat. Och varför skulle då en skylt på en väg gälla?
Hävdar fortfarande att det borde finnas en elektronisk tjänst där man tydligt kan se vilka vägar som man får köra på då de har finnanser från stat/komun.
Tja, Naturvårdsverket säger att skyltar som markägaren satt upp gällande att förbjuda motortrafik på sin väg gäller. Det väger ju lite tyngre än vad du tycker.
I skogen är all motortrafik förbjuden som inte är till för skogsbruk och jakt mm.
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Allemansrätten gäller men du får inte heller köra bil i skogen. Eller såga ner träd, grenar osv. Du får fortfarande gå på den privata vägen eftersom du kan göra det utan att förstöra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Men släpp allemansrätten som sådan.
Råkade bara vara ett exempel på att det är svårt att veta om en skylt gäller.
Va inte allt för länge sedan det fanns en tråd här där någon satt upp skyltar om att hästar eller om det va hundar som inte fick gå in på en väg.
 
Karlia
Du kan utgå från att om motortrafik förbjuds är skylten giltig. Enligt länken ovan ska skylten respekteras, vägägaren har rätt att förbjuda motortrafik. Övriga skyltar går att ta med en nypa salt då det endast undantagsvis går att förbjuda hästar. Då det inte står något om hundar går de inte att förbjuda. Inte vidare svårt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag hävdar inte eller säger att alemansrätten gäller på en väg.
Jag menar att en skylt i skogen gäller inte ang att skogen är privat. Och varför skulle då en skylt på en väg gälla?
Hävdar fortfarande att det borde finnas en elektronisk tjänst där man tydligt kan se vilka vägar som man får köra på då de har finnanser från stat/komun.
Jag förstår inte ditt resonemang...

Du får ju köra på alla vägar om det inte framgår annat...
Antalet vägar med statliga/kommunala bidrag som är avstängda på nåt sätt är ju försvinnande få...

Och allemansrätten har inget med motorfordonskörning att göra...

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.