6 445 läst ·
54 svar
6k läst
54 svar
Prishöjning, som heter duga...
http://www.biltema.se/info/news_b.asp?iSecId=204&iItemId=155136ThomasLindgren skrev:
Redigerat:
Njae, valutasäkringen kan säkert i större exporterande och importerande koncerner hamna på promillen av omsättningen, då det bara är mellanskillnaden mellan export och import som skall säkras.v-g skrev:Hörde att valutasäkring inte alls var så dyrt som man kan tro max några promille var den verkliga kostnaden jag hörde om(vd i börsföretag som pratade om det i rapporten).
Kedjor som BT, Jula, CO osv har grymma marginaler på de flesta prylarna så några procent hit eller dit kvittar ganska bra på de flesta av varorna.
Men för ett rent importerande företag beräknas valutasäkringskostnaden på valutarörelserna under en viss period bakåt i tiden. Fram till för något halvår sedan var kostnaden mellan 1 - 2,5% för säkringar 12 månader fram i tiden. Nu pratar man om avgifter på över 5% för att säkra på dagens nivåer.
Mycket sant är dock att de här bolagens marginaler är rätt så rejäla. Bruttomarginal på 40-50% och nettovinst på 10-15% av omsättningen är mycket normala siffror.
Det är väl mest en tradition av elbranschen att dra in pengarna på materialet och inte på timpenningen.
Tar själv allt mellan 330 och 500 kr exkl moms i timmen men skall med påslag på material ligga på 600 kr i timmen exkl mpms i faktisk timpenning.
Vet att det i elektrikern förra åren var ngn firma som hadde introducerat en "ärligare" prissättning där de tog 600 kr i timmen och inga påsöag på materialet.
Min erfarenhet är att mina kunder föredrar den lägre timpenningen.
Handlar Fk hos storel för 0.89kr m exkl moms.
Dock inte till ngn högre kvalitet.
Men är nog i klass med biltemas.
Tar själv allt mellan 330 och 500 kr exkl moms i timmen men skall med påslag på material ligga på 600 kr i timmen exkl mpms i faktisk timpenning.
Vet att det i elektrikern förra åren var ngn firma som hadde introducerat en "ärligare" prissättning där de tog 600 kr i timmen och inga påsöag på materialet.
Min erfarenhet är att mina kunder föredrar den lägre timpenningen.
Handlar Fk hos storel för 0.89kr m exkl moms.
Dock inte till ngn högre kvalitet.
Men är nog i klass med biltemas.
Med ROT-avdraget så borde ju prissättningen gå i riktning "ärligare" prissättning. Så här kommer vi nog att se en vändning i prissättning för vissa arbeten eller en vändning i branschen totalt.
Borde då ge även lite extra push för kvalitetsprodukter om man inte gör stora procentuella påslag på ett redan lite högre priser.
Borde då ge även lite extra push för kvalitetsprodukter om man inte gör stora procentuella påslag på ett redan lite högre priser.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden