Mikael_L
Rrrrr skrev:
Jag tycker inte de är ett dygg konstigt att Pressbyrån är dubbelt så dyr som ICA! På samma sätt så tycker inte jag att det är konstigt att en elektriker är dubbelt så dyr på EKLK 3g1,5 än Clas Ohlson.
För att pressbyrån inte bara håller på med mat och elektrikern inte bara med elektricitet?
Förstod jag dig rätt nu? :D

Som motvikt till mitt "surande" över BT apparatdosepriser så har jag lagt märke till att råvarupriserna har börjat slå igenom på kabelpriserna i butikerna nu.
Jula har t.ex. sänkt priset på EKK oh EKLK bl.a.
Men Biltema tror jag faktiskt leder över Jula i prissänkningsracet (med förbehåll för att verkligen inte har kollat speciellt mycket eller noga).
http://www.biltema.se/info/news_b.asp?iSecId=204&iItemId=155136

Så BT är väl inte alltigenom onda ... :D

Det är alltså inte bara jag som reagerat över att det blev dyrare än jag räknat med vid kassan,
Jag tror att B-T lanserar en del grejer till ganska lågt pris, är dom sedan dugliga, och går åt, så höjer dom ganska rejält,
Kakelborrarna är senast i raden över misstänkta prishöjningar, tror jag gav runt 60 när jag upptäckte dem, plötsligt kostar dom runt hundringen,
Påsen jag gav en tusing för förra vintern, tycker jag närmar sig 16-1800 nu :(
Dom säger ju att det är lågkonjunktur, ska det inte bli billigare då ?

Tyvärr har vår lågkonjunktur gjort att varor som kommer från Euro/dollarland påverkas negativt då kronans värde sjunkit 20-30% mot dessa valutor vid import.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vill ni köpa mtrl billigt så passa på att handla nu. Annars får ni snart hålla i er då kronans värde kommer att ge rejäla prisökningar snart om inget speciellt händer.

Snailman
Jo man tror visst det ska bli deftlation( sjunkande priser) så därför säker man räntan till nära noll, allt kapital flyr landet, med sjunkande växelkurs som resultat, sedan går ju priserna upp pga den sjunkande kronan... Det verkar som om man lyckats bekämpa de sjunkande priserna ytterst effektivt (ironi om nu nån skulle missa det:D)

Mikael_L
Jovisst, men allt är inte aluminium eller koppar i elbranchen (även om det mesta handlar om det så klart ;) ) Har hört en del rykten som pekar på att tillverkare och leverantörer kommer att göra stora prishöjningar till grossisterna, och ni vet ju alla hur det påverkar oss längre ut i ledet.:mad:

Kollade upp kakelborrsats 192082 den har minsann höjts 10 kr ;)

Har alla kvitton scannade så mig lurar de inte :D

Mikael_L
v-g skrev:
Kollade upp kakelborrsats 192082 den har minsann höjts 10 kr ;)

Har alla kvitton scannade så mig lurar de inte :D
:D :D :D :D

Ja nu ligger den alltså på 99:90, snart inte värd pengarna ! :(
Men du kan vara glad att du köpte i tid. :)

Jag skulle kanske kolla mitt hole-in-one-system från BT, som jag inte använt en enda gång än.
Med lite tur har jag tjänat massor med pengar hittills. :rolleyes:

Mikael_L
Marc E skrev:
Jovisst, men allt är inte aluminium eller koppar i elbranchen (även om det mesta handlar om det så klart ;) ) Har hört en del rykten som pekar på att tillverkare och leverantörer kommer att göra stora prishöjningar till grossisterna, och ni vet ju alla hur det påverkar oss längre ut i ledet.:mad:
Nä du har helt rätt.
Jag ville bara påpeka att i vissa fall uppvägs kronförsvagningen av andra prisförändringar, men givetvis inte alltid. Men självklart är kronans sämre kurs bekymmersamt när vi ska handla.

Här är dagens billigaste av de stora...

FK 1,5: Cheapy och Harald Nyborg, 168:-/100meter
FK 2.5: Biltema 298:- /100meter, HB:348:-/100m

Det Biltema har gjort är förmodligen att analysera vilka kunder som köper denna produkt. Jag skulle gissa på att de kommit fram till att en mycket stor del säljs till kunder som köper någon enstaka eller några få dosor, och storkunderna lyser med sin frånvaro eftersom vem-som-helst kryper ned till deras pris om man vill köpa 100 eller 200st.

Då har man övergett lockpriset som sattes när elmaterial introducerades, till ett pris som fortfarande upplevs som billigt, men där man tjänar OK med pengar.

Lågpriskedjorna aktar sig mycket för att jämföra sig med varandra, för de vet att det skulle sluta med en enorm utslagning om man skulle börja priskriga öppet. Istället jämför man sig gärna med stormarknader som Coop Bygg & ICA Maxi eller fackhandeln. Det är inte så svårt att vara oerhört mycket billigare än dem på ett begränsat bassortiment.

När det gäller priser så lider vi mycket av att svenska kronan rör sig mycket mot framför allt dollarn. Valutaförsäkringar blir väldigt dyra, och eftersom vi är ett europeiskt land utan Euro så får butikskedjorna sällan rena dollarpriser från leverantörernas europakontor, utan det räknas om till Euro, och sedan till svenska kronor.

Utöver det vill man ofta ha en viss tröghet i priserna från kedjornas sida för att en katalog skall kunna vara aktuell 6-12 månader, och då får man betala en viss premie för det. I lågpristänket ligger också att man vill slippa omfattande ommärkningar av priserna, kampanjer och reklammaterial planeras ett år i förväg, så man kan trycka det till lägsta möjliga pris. Det är ytterligare ett skäl till att man inte vill priskonkurrera.

Elektronikhandeln har inte lärt sig det, och där visade nästan samtliga kedjor stora förluster förra året.

Åtminstone på biltema varierar priserna på olika varor det är inget nytt fenomen utan troligen anpassar de sig till en "optimal" nivå. Inga priser står på någon vara nästan så att "ändra priset" är bara att slå in nytt i datan och skriva ut en ny hyllkantsetikett.

Samma gör troligen de flesta kedjor. Tex OnOff som höjer priset på vissa varor och kallar det REA :D

Synd att jag körde sönder min 12mm i det setet nyss då, nu när de kostar 11% mer får man svårt att investera :D

Swetrot:Hörde att valutasäkring inte alls var så dyrt som man kan tro max några promille var den verkliga kostnaden jag hörde om(vd i börsföretag som pratade om det i rapporten).

Kedjor som BT, Jula, CO osv har grymma marginaler på de flesta prylarna så några procent hit eller dit kvittar ganska bra på de flesta av varorna.

Tommyboy skrev:
Här är dagens billigaste av de stora...

FK 1,5: Cheapy och Harald Nyborg, 168:-/100meter
FK 2.5: Biltema 298:- /100meter, HB:348:-/100m
Priserna är skumma hos Biltema
FK 1,5 katalog 219:-/100m
FK 1,5 hemsida 179:-/100m
FK 2,5 katalog 399:-/100m
FK 2,5 hemsida 299:-/100m

Hemsidespriserna bör väl vara mer aktuella än katalogens, med tanke på pressläggning. :rolleyes:
Jag förutsätter att hemsidans priser stämmer med butikens. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.