6 445 läst ·
54 svar
6k läst
54 svar
Prishöjning, som heter duga...
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Lejny:
Om du vid en renovering handlar elmaterial för ex. 25 000 kr genom att vara lite prismedveten. Då får du ge ca 50 000 för exakt samma material genom att skippa prismedvetenheten. Då talar vi bara om prisvariationen mellan lågprisbutikerna.
Om du sedan dessutom väljer att låta elektrikern leverera material istället så kostar exakt samma material ca 100 - 150 000. Priserna på FK kabel som bla. diskuteras i tråden varierar idag från ca 1:39 /m till 10 kr metern (elektrikern). Om det i en ombyggnad går åt ex. 3000m så gör prismedvetenheten rätt stor nytta.
Om du vid en renovering handlar elmaterial för ex. 25 000 kr genom att vara lite prismedveten. Då får du ge ca 50 000 för exakt samma material genom att skippa prismedvetenheten. Då talar vi bara om prisvariationen mellan lågprisbutikerna.
Om du sedan dessutom väljer att låta elektrikern leverera material istället så kostar exakt samma material ca 100 - 150 000. Priserna på FK kabel som bla. diskuteras i tråden varierar idag från ca 1:39 /m till 10 kr metern (elektrikern). Om det i en ombyggnad går åt ex. 3000m så gör prismedvetenheten rätt stor nytta.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om man som elektriker slänger iväg en offert åt 3-4 grossister vid lite större projekt så kan det också skilja en del. Men det är nog långt från alla som gör det?
Lite som att säga att en gammal Volvo 140 är minsan billigare än en AUDI A6 2009.hempularen skrev:Lejny:
Efter att ha dragit i några kilometer FK i renoveringsprojektet så har jag definitivt slutat jaga billigaste priset.
Skulle istället vilja veta var ni proffselektrikter skulle handla till er själva (om ni inte hade firmarabatter)! Jag vill ha lättdragen FK, styv flexslang, uttag där man kan lossa ledningarna igen, riktiga dosor, etc, etc.
Skulle istället vilja veta var ni proffselektrikter skulle handla till er själva (om ni inte hade firmarabatter)! Jag vill ha lättdragen FK, styv flexslang, uttag där man kan lossa ledningarna igen, riktiga dosor, etc, etc.
För en yrkesman är det avgörande att det är lätt att arbeta med matr. För en lekman har det ingen större betydelse, han tycker i alla fall att det är besvärligt. Med "rätt" uttag kan jag utan större problem montera 30 uttag i timmen en lekman kanske 10. Ska jag använda tex. Malmbergs ( som jag monterat då en kund köpt eget mtr.) kanske jag fixar 15 på en timme. Troligtvis tar den extra tid jag får lägga på arbetet all den förtjänst kunden gör på att köpa billigt. Med det menar jag att det som är "rätt" för den ene inte med självklarhet är "rätt" för den andre.
helt rätt!.
Kna man hitta samma pryl på två ställen till olika pris så. ED-WA dosorna finns tex på byggmax för 10KR istället för 19. Gör man av med ett hundrapack så blir det ju lite pengar i fickan.
Kna man hitta samma pryl på två ställen till olika pris så. ED-WA dosorna finns tex på byggmax för 10KR istället för 19. Gör man av med ett hundrapack så blir det ju lite pengar i fickan.
Ja, självklart är det ju så att projektens storlek varierar.
För oss som håller på med helrenoveringar så är det emellertid oftast bra verktyg och materiel som gäller. Man kan inte hålla på med krokigt virke och flexslang som korvar sig. Det tar för lång tid helt enkelt. Tid är viktigt även för oss hempulare, man måste bli färdig någon gång.
mats_o> Jag menar inte att man inte skall jaga bästa pris. Jag menar att man i första hand skall köpa BRA materiel, och i andra hand jaga pris.
För oss som håller på med helrenoveringar så är det emellertid oftast bra verktyg och materiel som gäller. Man kan inte hålla på med krokigt virke och flexslang som korvar sig. Det tar för lång tid helt enkelt. Tid är viktigt även för oss hempulare, man måste bli färdig någon gång.
mats_o> Jag menar inte att man inte skall jaga bästa pris. Jag menar att man i första hand skall köpa BRA materiel, och i andra hand jaga pris.
ag instämmer om kabelklammren, spikade upp en EKLK till värmepumpen med dessa klammren ute, och spikarna har börjat rosta!! det är brunt på klammern, och vissa har spruckit, verkade inte tåla UV-ljus ens en sommar..v-g skrev:Upptäckte igår också att biltemas värdelösa kabelklammer är dyrare än de på järnhandeln :eek:. Lägg på detta att biltemas förbannade skitklammer går AV efter några månader så blir det ännu dyrare eftersom man måste köpa flera gånger.
Köp aldrig kabelklammer på Biltema de är rena skiten!
Förordar annars biltema i stor grad men vissa saker är faktist bara skräp.
En Volvo 140 har ju å andra sidan en själ som Audin saknar. Dessutom ÖKAR den i värde för vart år något som knappast är sant för Audin 
electrocuted:Mina sitter inte ens i solljus eller för den delen fukt utan spikade i en tämligen lättspikat takplanka i källaren dit solen aldrig kan nå. Mig veterligen spikades de upp i höstas. Måste ju vara materialfel så det skriker om det. Tur nog rör det hela sig om en "temporär" elkabel som ska bort så småningom.
Men jag har gått på pumpen på andra ställen också så detta är inget unikt för biltema å andra sidan.
electrocuted:Mina sitter inte ens i solljus eller för den delen fukt utan spikade i en tämligen lättspikat takplanka i källaren dit solen aldrig kan nå. Mig veterligen spikades de upp i höstas. Måste ju vara materialfel så det skriker om det. Tur nog rör det hela sig om en "temporär" elkabel som ska bort så småningom.
Men jag har gått på pumpen på andra ställen också så detta är inget unikt för biltema å andra sidan.
v-g! Håller fullständigt med om att Biltemas klammer är kassa. Har en kartong (ganska gammal) med 14-18 mm och när de spikas på ett 16 mm VP-rör har de spruckit inom ett dygn - rent skräp alltså! Har sett kompisens lite nyare Biltemaklammer och de verkar fortfarande vara kassa! Kan jämföra med gamla (>20år) Thorsmans som bara håller. Malmbergs fungerar också bra, men vet inte om de fortfarande kommer att sitta efter t ex 15 år.
Mycke_nu: Absolut. Jag menade bara att visa att man kan hitta exakt samma pryl till ett betydligt bättre pris genom att vara lite vaksam. Det var ingen som helst mening att ge dem någon typ av kvalitetsstämpel. ED-WA är som de är
Bra verktyg är overhört viktigt. Ångrar inte för en sekund att jag köpte min DW-707 kap och gersåg till förådsbygget. Tror nästan att jag sparade in den genom att kapa nästan allt rätt i första försök
Bra verktyg är overhört viktigt. Ångrar inte för en sekund att jag köpte min DW-707 kap och gersåg till förådsbygget. Tror nästan att jag sparade in den genom att kapa nästan allt rätt i första försök
För att "markandsekonomin" skall fungera (dvs konkurrensen driva priserna asymptotiskt ned mot tillverkningskostnaden) måste konsumenterna vara aktiva....
Även Biltema är där för att tjäna pengar..och märker de att de säljer jättebra höjer de förstås priset så långt det går..
Ni som tror att tex IKEA är billiga, tänk om, klart de är jättebilliga på värmeljus just nu , men bra många andra produkter är extremt dyra om man tittar noga...
Men är man lite observant så går det att tjäna pengar., )och faktiskt vår plikt som konsumenter att hålla ner priserna) genom att jämföra och pruta, helst offentligt....(som här). (Köpte i veckan en elektrisk snöslunga på Jula för halva katalogpriset....Jula har väl missat att vintern inte är slut i hela landet än..)
Det finns hur mkt som helst att tjäna som privatperson genom att kolla priset, utnyttja reor / rabatter etc... Hur kan tex en enkel kolsyrad dryck kosta 12:- på ICA och 22:- på Pressbyrån 10 meter därifrån???
.
Även Biltema är där för att tjäna pengar..och märker de att de säljer jättebra höjer de förstås priset så långt det går..
Ni som tror att tex IKEA är billiga, tänk om, klart de är jättebilliga på värmeljus just nu , men bra många andra produkter är extremt dyra om man tittar noga...
Men är man lite observant så går det att tjäna pengar., )och faktiskt vår plikt som konsumenter att hålla ner priserna) genom att jämföra och pruta, helst offentligt....(som här). (Köpte i veckan en elektrisk snöslunga på Jula för halva katalogpriset....Jula har väl missat att vintern inte är slut i hela landet än..)
Det finns hur mkt som helst att tjäna som privatperson genom att kolla priset, utnyttja reor / rabatter etc... Hur kan tex en enkel kolsyrad dryck kosta 12:- på ICA och 22:- på Pressbyrån 10 meter därifrån???
.
Med risk för att tråden ska spåra ur ÄNNU mer:PST skrev:
ICA kanske säljer 100st sådana drickor / dag. Och pressbyrån säljer 20?. ICA lever på att sälja mat osv.. små drickor är bara en extra-service till kunderna. Pressbyrån lever på att sälja drickor till folk som bara vill ha en dricka snabbt och inte orkar gå in på ICA.
Jag tycker inte de är ett dygg konstigt att Pressbyrån är dubbelt så dyr som ICA! På samma sätt så tycker inte jag att det är konstigt att en elektriker är dubbelt så dyr på EKLK 3g1,5 än Clas Ohlson.