Allan J Allan J skrev:
Nu tar vi det lite piano här 😅 Min fundering gäller mest om det är någon som sitter och har underbyggda tankar och kunskap om hur priset borde utvecklas närmaste halvåret.
Köpa sig värmepump…

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Hur länge håller en värmepump? Kan man räkna med att investeringskostnaden återkommer vart 10 år? Eller är det kortare eller längre tid- inser naturligtvis att det är precis som att vilken annan konsumtionsprodukt, ibland har man otur eller tur, men oftast finns det något medel/median som går att använda sig av.

RoTe RoTe skrev:
Ingen får ju köpa ryskt virke längre pga något godhetskomplex så, vi alla får betala för detta.
Jag tror inte att vi får betala det högsta priset pga något som Putin gör!!

A Argastesnickaren skrev:
Jag tror inte att vi får betala det högsta priset pga något som Putin gör!!
Vad tror du drivit upp priset?

L lat skrev:
Vad tror du drivit upp priset?
Där är mr Putin en orsak.
Och denna orsak, vi får ju inte kalla det ett krig, gör ju att en del saker har blivit dyrare dock så är det Ukraina som får betala det högsta priset för mr Putins storhetsvansinne och inte vi!!!

Det finns säkert någon klok makroekonom som kan detta bättre.
I början var ju pellets bara en restprodukt från sågverken. Idag är det många värmeverk som använder pellets, så konkurrensen är mycket tuffare.
Pellets från Östeuropa kom in till sverige några decenier sedan. Idag verkar det vara mest grundmaterialet som tas in till Sverige, där säkert Ryssland varit en stor spelare.

Några faktorer som jag ser det:
Vi har haft en inflation på drygt 10 procent
Kronan har försvagats med ca 20 %
Som jag minns det har sågverken minskat sin produktion i Sverige, dvs mindre restmaterial (spån).
Sedan tro jag flera tillverkare tagit chansen att höja bara för att man kan

Det är ändå svårt att se var den totala prisökning kommit från, som för vår del har varit 2800 kr till 5100 kr per ton på ca 3 år.

trähandtag trähandtag skrev:
Det finns säkert någon klok makroekonom som kan detta bättre.
I början var ju pellets bara en restprodukt från sågverken. Idag är det många värmeverk som använder pellets, så konkurrensen är mycket tuffare.
Pellets från Östeuropa kom in till sverige några decenier sedan. Idag verkar det vara mest grundmaterialet som tas in till Sverige, där säkert Ryssland varit en stor spelare.

Några faktorer som jag ser det:
Vi har haft en inflation på drygt 10 procent
Kronan har försvagats med ca 20 %
Som jag minns det har sågverken minskat sin produktion i Sverige, dvs mindre restmaterial (spån).
Sedan tro jag flera tillverkare tagit chansen att höja bara för att man kan

Det är ändå svårt att se var den totala prisökning kommit från, som för vår del har varit 2800 kr till 5100 kr per ton på ca 3 år.
Det är 5 nya pelletsfabriker på gång, hoppas att det kan göra skillnad.
https://bioenergitidningen.se/har-finns-alla-sveriges-56-pelletsfabriker/

5nya fabriker betyder ju bara att det finns underlag att sälja mer dyr pellets. Annars skulle de inte bygga några........

S Stefan1972 skrev:
5nya fabriker betyder ju bara att det finns underlag att sälja mer dyr pellets. Annars skulle de inte bygga några........
Åja, det ökar i alla fall möjligheten till priskonkurrens

problemet är ju bara att det är svårt att konkurrera med pellets.......Att pellets blir billig i ett område betyder ju inte att fler sänker priset.

D Dublin skrev:
Åja, det ökar i alla fall möjligheten till priskonkurrens
Det märks ett större sug efter skogsråvaran, köparna är angelägnare nu än för 4år sen. Jag tror på stigande pellets priser till hösten.

F fribygg skrev:
Jag tror på stigande pellets priser till hösten.
Hoppas du har/får fel.

R roli skrev:
Hoppas du har/får fel.
Det märks väl redan nu att brännveden blivit dyrare, då lär ju pellets priserna följa efter.

Vi värmer med både pellets + ved (när vi är hemma) och köper inte bulk utan småsäck och tycker priset fallit tillbaka senaste året... Var upp och vände på 120 kr säcken och nu ligger det på 85 kr säcken och köper man hel pall så får man ner priset ytterligare ett antal Kr...Vist är det högre än innan krisen men allt har gått upp (inklusive lönen) så känns inte som att en investering i luft/vatten vore ekonomiskt fördelaktigt.

4600 per pall i småsäckar hemkört från Härjeåns… vid köp av 4 pallar. Hoppas det var rätt beslut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.