75 776 läst ·
224 svar
76k läst
224 svar
”Prisexplosion” på pellets sommaren 2022
Hur länge håller en värmepump? Kan man räkna med att investeringskostnaden återkommer vart 10 år? Eller är det kortare eller längre tid- inser naturligtvis att det är precis som att vilken annan konsumtionsprodukt, ibland har man otur eller tur, men oftast finns det något medel/median som går att använda sig av.
Det finns säkert någon klok makroekonom som kan detta bättre.
I början var ju pellets bara en restprodukt från sågverken. Idag är det många värmeverk som använder pellets, så konkurrensen är mycket tuffare.
Pellets från Östeuropa kom in till sverige några decenier sedan. Idag verkar det vara mest grundmaterialet som tas in till Sverige, där säkert Ryssland varit en stor spelare.
Några faktorer som jag ser det:
Vi har haft en inflation på drygt 10 procent
Kronan har försvagats med ca 20 %
Som jag minns det har sågverken minskat sin produktion i Sverige, dvs mindre restmaterial (spån).
Sedan tro jag flera tillverkare tagit chansen att höja bara för att man kan
Det är ändå svårt att se var den totala prisökning kommit från, som för vår del har varit 2800 kr till 5100 kr per ton på ca 3 år.
I början var ju pellets bara en restprodukt från sågverken. Idag är det många värmeverk som använder pellets, så konkurrensen är mycket tuffare.
Pellets från Östeuropa kom in till sverige några decenier sedan. Idag verkar det vara mest grundmaterialet som tas in till Sverige, där säkert Ryssland varit en stor spelare.
Som jag minns det har sågverken minskat sin produktion i Sverige, dvs mindre restmaterial (spån).
Det är ändå svårt att se var den totala prisökning kommit från, som för vår del har varit 2800 kr till 5100 kr per ton på ca 3 år.
Det är 5 nya pelletsfabriker på gång, hoppas att det kan göra skillnad.trähandtag skrev:
Det finns säkert någon klok makroekonom som kan detta bättre.
https://bioenergitidningen.se/har-finns-alla-sveriges-56-pelletsfabriker/
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
5nya fabriker betyder ju bara att det finns underlag att sälja mer dyr pellets. Annars skulle de inte bygga några........
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
problemet är ju bara att det är svårt att konkurrera med pellets.......Att pellets blir billig i ett område betyder ju inte att fler sänker priset.
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Vi värmer med både pellets + ved (när vi är hemma) och köper inte bulk utan småsäck och tycker priset fallit tillbaka senaste året... Var upp och vände på 120 kr säcken och nu ligger det på 85 kr säcken och köper man hel pall så får man ner priset ytterligare ett antal Kr...Vist är det högre än innan krisen men allt har gått upp (inklusive lönen) så känns inte som att en investering i luft/vatten vore ekonomiskt fördelaktigt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden